Vervangen van oude waterleidingen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3.165

Vervangen van oude waterleidingen

Op mijn kot hebben ze een deel van de waterleidingen vervangen omdat ze te oud waren. Zoals te verwachten valt hebben ze dat nogal provisorisch gedaan :D , leidingen op de muur. Fraaier nog, deze klusjesman heeft de kraan van de douche verplaatst en waar die vandaan komt zit nu een gat. 8-)

Nu vroeg ik me af. Stel dat je een huis koopt en na 20 jaar moet je de leidingen vervangen, hoe kan dat op een deftige manier zonder alle muren te moeten afbreken en weer terug op te bouwen?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 4.546

Re: Vervangen van oude waterleidingen

Tsja....hoe wil je er anders bij komen? Het lijkt me bij waterleidingen nogal lastig om ze vanuit 1 gat uit de muur te trekken, zoals bijv bij telefoonkabels.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vervangen van oude waterleidingen

Je kunt sleuven in de muren frezen, daar de leidingen in werken en dan de muur terug afwerken. Dat is een kostbare zaak. Heel veel duurder dan leidingen óp de muren plaatsen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Vervangen van oude waterleidingen

Sterkte Albert D,

Je opmerking is een beetje aan de late kant,je had de kunstenaars moeten laten stoppen met hun werk (je zit wrs.in een huurhuis) en contact nemen met de huurbaas om te vragen wat voor afspraken er werden gemaakt.

Deze reparatie zal wel worden verdisconteerd in je toekomstige huurverhogingen.

Is het huis eigendom,dan zijn er door jou geen goede afspraken gemaakt;ik vraag me overigens af waarom de bestaande wellicht koperen leidingen werden uitgeschakeld ( lood wordt al een jaar of tachtig tot honderd niet meer gebruikt).

Het zouden dus niet goed verzinkte buizen kunnen zijn of mogelijk aluminium met oxydatieproblemen.

De meest voor de hand liggende reden kan zijn dat ze dermate "lijden" aan kalkaanslag tegen de binnenkant van de buiswand,dat er geen water meer doorkomt,dat kan al na een jaar of dertig na het aanbrengen bij zg.hard water.

Het systeem van Jan is de mooiste en klassieke oplossing maar kost veel meer moeite en geeft een ontzettende stoftroep met het sleuven frezen;als je getrouwd bent,geeft zoiets oorlog! pi.gif

Berichten: 3.165

Re: Vervangen van oude waterleidingen

Ik studeer nog en ik zit op kamers :D

Kot is Vlaams voor 'studentenhuis' en 'kamer in studentenhuis'.

Ik was gewoon benieuwd naar hoe dit normaal wordt opgelost aangezien dit gegarandeerd wel zal voorkomen bij mensen die een huis kopen.

Ofdat de nieuwe kopers de leidingen vervangen óf dat de oude eigenaars dat gedaan hebben zou in principe weinig verschil moeten maken. Wanneer de oude eigenaars dat hebben gedaan dan is de verkoopprijs namelijk weer (meer dan) evenredig hoger.

Ik wil graag nog wat meer weten over de practisch uitvoering volgens de methode die Jan aanhaalt, gespecificeerd op materiaal van de muren.

Ook ben ik wel benieuwd naar waterleidingen in het algemeen. Welke materialen worden er doorgaans voor gebruikt? Wat is het verschil in kwaliteit tussen de materialen en tussen vroeger en nu? Is het tegenwoordige wel mogelijk om het, bij wijze van spreken, honderden jaren met dezelfde leidingen te doen?

Het water is in mijn stad extreem hard. Wanneer je een zacht straaltje warm water in een beker laat lopen (chemiepracticum) dan zie je het water troebel worden. De meeste studenten vinden het water zo slecht drinkbaar, door de vele kalk, dat ze water kopen en het leidingwater slechts gebruiken voor het sporten (na een goede training kan je makkelijk 2 liter vocht moeten aanvullen).
Het systeem van Jan is de mooiste en klassieke oplossing maar kost veel meer moeite en geeft een ontzettende stoftroep met het sleuven frezen;als je getrouwd bent,geeft zoiets oorlog! pi.gif
Ervaring? :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 4.502

Re: Vervangen van oude waterleidingen

Heb idd.ervaring,heb gedurende mijn eigen praktijk gedurende vele jaren mini-bouwtjes tot villa's van 1700 m3 ,alsook allerhande andere objecten ontworpen en laten uitvoeren.

Zoals ook Jan vertelde,de nette en goede maar ook duurste methode (die ik overigens altijd liet toepassen) is sleuven frezen en koperen buizen gebruiken.

In jouw geval weet ik echter niet,wat je huurcontract met je "kotbaas" inhoudt.Het is ongewoon dat een huurder het leidingensysteem op zijn kop zet ofwel restaureert.

Heb je het spul,wrs.een flat,gekocht en verkoop je dat weer aan een volgende student,dan ben je eigenaar.Maar er zijn mogelijk varianten tussen zuiver huurder en eigenaar.

In de nieuwe massabouw wordt veel leidingwerk op muren en op tegelwerk gemaakt,is makkelijk in uitvoering en ook bij reparatiewerk.

Wat is nu het probleem eigenlijk,volgens je verhaal is er een nieuw leidingnet(-je) aangelegd door een deskundoloog,die mogelijk niet netjes heeft gewerkt en geen oude gaten heeft dicht gemaakt.Zal mogelijk geen opdracht zijn geweest van de kotbaas-als jullie zo'n figuur zo betitelen!

Als je dus cocreet advies wil hebben zul je "met de billen bloot moeten".Dat wordt ook wel in Holland gezegd,maar ik weet niet of moderator dat wel netjes en fatsoenlijk vindt :D

Berichten: 3.165

Re: Vervangen van oude waterleidingen

Ik dacht dat het wel voor iedereen duidelijk zou zijn uit mijn openingspost. De kotbaas heeft de leidingen laten vervangen, van de douche en wc om precies te zijn.

Ik merk overigens dat de boiler nu minder snel afslaat.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 99

Re: Vervangen van oude waterleidingen

Uit een vaag verleden:

Ik geloof dat oude waterleidingen ook eventueel ontkalkt kunnen worden :D

Berichten: 4.502

Re: Vervangen van oude waterleidingen

Ik liet vijf jaar geleden een AQUA electr.kalkneutralisator ( www.voltanova.nl ) plaatsen vlak na de watermeter.

Dit systeem-in verschillende uitvoeringen-zou een aantal maanden nodig hebben tot alle ketelsteen is verdwenen uit de leidingen.

Wij turen regelmatig naar restanten aanslag op ons saniatair en het lijkt erop dat het verminderd,dus de termijn is veel langer,je kunt het ergens vergelijken met vet-/kalkaanslag in je vaatsysteem,daar moet ook met grof geweld -dotteren m.i.-de aanslag worden verwijderd!Met andere methoden lukt dat nog niet voor zover ik weet.

Reageer