Van 3d naar 2d

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Van 3d naar 2d

Hoi,

Ik wil een game-engine maken, maar ik loop nu al vast. Stel, ik heb een lijn P1(1,1,1) naar P2(2,2,3), hoe kan ik dan met perspectief en alles wat er maar is om het realistisch te maken een 2d punt van maken? Ik heb er dus echt geen verstand van. Ik heb ook ergens opgevangen dat je met Matrices moet werken, maar ook hier heb ik geen verstand van. Ik zit op 4 Atheneum, dus ik begrijp wel goniometrie.

Alvast hartstikke bedankt!

Groeten,

Compuspace.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Van 3d naar 2d

Verplaatst naar lineaire algebra en meetkunde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Van 3d naar 2d

dan ga je daar zeker en vast een probleem mee hebben. Matrices is zeer belangrijk.

Ik zou zeggen google eens, en ga op zoek naar de verschillende gebruikte technieken
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Van 3d naar 2d

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Van 3d naar 2d

Ik wil een game-engine maken
Leuk :D Ik ben zelf ook een tijd geleden begonnen aan een 3d engine en die van mij loopt nu goed gelukkig.

Ik denk dat je probleem is dat je geen grafische versneller zoals OpenGL of DirectX gebruikt. Ook neem ik aan dat je met "van 3d naar 2d" je scherm bedoelt. Ik raad je aan je eerst te verdiepen in OpenGL. OpenGL kan lijntjes voor je tekenen, die automatisch goed geplaats zijn.

Zelf zo'n systeem maken is extreem lastig. Dan moet je je eigen dieptebuffer schrijven, je eigen viewportmatrixsysteem, je eigen perspectiefsysteem. etc. Een extreme afrader dus pi.gif