Van 3d naar 2d

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Van 3d naar 2d

Hoi,

Ik wil een game-engine maken, maar ik loop nu al vast. Stel, ik heb een lijn P1(1,1,1) naar P2(2,2,3), hoe kan ik dan met perspectief en alles wat er maar is om het realistisch te maken een 2d punt van maken? Ik heb er dus echt geen verstand van. Ik heb ook ergens opgevangen dat je met Matrices moet werken, maar ook hier heb ik geen verstand van. Ik zit op 4 Atheneum, dus ik begrijp wel goniometrie.

Alvast hartstikke bedankt!

Groeten,

Compuspace.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Van 3d naar 2d

Verplaatst naar lineaire algebra en meetkunde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Van 3d naar 2d

dan ga je daar zeker en vast een probleem mee hebben. Matrices is zeer belangrijk.

Ik zou zeggen google eens, en ga op zoek naar de verschillende gebruikte technieken
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Van 3d naar 2d

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Van 3d naar 2d

Ik wil een game-engine maken
Leuk :D Ik ben zelf ook een tijd geleden begonnen aan een 3d engine en die van mij loopt nu goed gelukkig.

Ik denk dat je probleem is dat je geen grafische versneller zoals OpenGL of DirectX gebruikt. Ook neem ik aan dat je met "van 3d naar 2d" je scherm bedoelt. Ik raad je aan je eerst te verdiepen in OpenGL. OpenGL kan lijntjes voor je tekenen, die automatisch goed geplaats zijn.

Zelf zo'n systeem maken is extreem lastig. Dan moet je je eigen dieptebuffer schrijven, je eigen viewportmatrixsysteem, je eigen perspectiefsysteem. etc. Een extreme afrader dus pi.gif

Als ik je dus goed begrijp hoort dit niet in lineaire algebra maar bij informatica. Ik laat het toch even hier staan.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 11

Re: Van 3d naar 2d

Bedankt voor alle antwoorden!! Ik ga er van het weekend mee aan de slag omdat ik het veel te druk heb nu.

Berichten: 2.589

Re: Van 3d naar 2d

Leuk Ik ben zelf ook een tijd geleden begonnen aan een 3d engine en die van mij loopt nu goed gelukkig.


Mogen wij weten welke boeken tutorials ed je gebruikt hebt? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Van 3d naar 2d

Tuurlijk. Ik programmeer OpenGL in C++, dus wat C-ervaring is handig. OpenGL heb ik geleerd door de geweldige NeHe-tutorials te volgen. Ingewikkeldere zaken als collision detection en matrixrekenen heb ik uit verschillende bronnen geleerd.

Voor beginners is het misschien slimmer om gewoon functies als glRotatef,glTranslate3f en gluLookAt te gebruiken in plaats van lastige matrices om zo een object goed in de wereld te plaatsen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 2.589

Re: Van 3d naar 2d

Bedankt.

Berichten: 11

Re: Van 3d naar 2d

Eej, grappig. Ik had vanmiddag diezelfde tutorial van Nehe gevonden via http://www.keesmoerman.nl/opengl.html. De tutorial ziet er in mijn ogen zeer mooi uit. Jammer dat ik het van de week druk heb :S :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Van 3d naar 2d

Dat ziet er idd best een boeiende website uit, ook maar ff gebookmarked :D

Berichten: 18

Re: Van 3d naar 2d

sorry dat ik zo lomp ben in deze thread in te breken om mijn eigen vraag te promoten, maar ik heb de indruk dat mijn vraag voor sommigen van jullie een peulen schilletje is.

de vraag gaat over het verrichten van een meting in de (werkelijke) 3D ruimte, en het vertalen van die gegevens naar een 2D vlak.

ik zou het enorm op prijs stellen als iemand me op weg kan helpen met die kwestie:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=71955

dank!

arri

Berichten: 11

Re: Van 3d naar 2d

Ja, lijkt me ook zeer interessant. Er is (na mijn mening) erg weinig (goede) informatie te vinden voor dit.

Berichten: 407

Re: Van 3d naar 2d

...

(was een ander topic aan het lezen maar om een of ander reden kwam mijn antwoord hier terecht... ach ja )
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Reageer