Onbekend elektrisch symbool

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Onbekend elektrisch symbool

Hallo,

Vandaag kwam ik volgend elektrisch schema tegen:
Scannen0002.jpg
Scannen0002.jpg (34.16 KiB) 318 keer bekeken
Ik heb het symbool dat ik in het rood omcirkeld heb nog nooit gezien. Daar er in de kring voor de rest geen enkele belasting opgenomen is vermoed ik dat het een soort potentiometer is. Kan iemand dit bevestigen/verwerpen?

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Onbekend elektrisch symbool

Ik ben wel eens iets dergelijks tegengekomen, en toen was het een dubbele potentiometer, met één schaal voor grof- en de andere schaal voor fijnafstemming. Maar ik ben geen elektronicus, dus ga niet op mijn autoriteit in dezen af.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Onbekend elektrisch symbool

Ik zie dit als een dubbele schuifweerstand met gekoppelde lopers. In laboratoriumopstellingen vrij gebruikelijk.

Het is overigens geen potentiometer, dat is het alleen als de weerstand als spanningsdeler is geschakeld, dus met 3 aansluitingen naar de buitenwereld. In dit geval is het geheel als regelweerstand geschakeld.

Overigens is er wel meer ongebruikelijk in dit schema. De manier waarop de relaisspoel aan het contact is gekoppeld is op zijn minst ludiek te noemen.

Reageer