vergisting

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

vergisting

Ik loop vast met mijn profielwerkstuk en misschien weet jij (of een van jouw bekenden) hierop het antwoord:

Glucose en fructose hebben allebei de molecuulformule, C6H12O, en zitten allebei in een ring. Alleen is glucose een 6-ring en fructose een 5-ring. Hoe komt het dat fructose en glucose volgens onze meetresultaten niet met gelijke snelheid vergist worden? Is daar een verklaring voor te vinden of is het te wijten aan onnauwkeurigheden in onze handelswijze.

Eigenlijk zou glucose langer over de vergisting moeten doen omdat het eerst in fructose wordt omgezet voordat de vergisting verder gaat. Maar onze waarnemingen geven een ander beeld. Sacharose doet wel het langst over de vergisting, zoals je zou verwachten.

Alvast bedankt voor jullie oplossing,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vergisting

Ik heb geen studie gemaakt van de vergistingsreacties, dus helemaal betrouwbaar ben ik niet. Maar is het echt zo dat glucose eerst in fructose omgezet moet worden? Kijk de afbraakreacties nog eens na in Binas.

Verder: lees ook het artikel over suikerstructuren op wikipedia eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraat . Daarin zul je vinden dat het niet altijd zo is dat glucose een zesring vormt en fructose een vijfring. In tafelsuiker is dat toevallig wel de meest stabiele vorm. Monosuikers kunnen over het algemeen verschillende ringvormen hebben, en ook een open structuur komt in oplossing voor!

Reageer