CuO naar Cu

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

CuO naar Cu

Wat de titel zegt:

Hoe maak ik van Koperoxide koper en hoe krijg ik het beste rendament (Met welke methode)

Bij voorbaat dank,

Vriendelijke groet

-=x{Pwnage}x=-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: CuO naar Cu

Hoe maak ik van Koperoxide koper
Door reductie onder verhitting en toevoeging van bijvoorbeeld H2, CO, koolwaterstof, wellicht ook koolstof.
en hoe krijg ik het beste rendement (Met welke methode)
Ik denk dat met wat geduld alle goede reductoren een goed rendement geven.

Het beste (snelste) zal wel reductie met waterstof zijn, vermoed ik.

CuO + H2 + verhitting ----> Cu + H2O
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: CuO naar Cu

Samen in een bepaalde verhouding met aluminium mengen, en zorgen dat de hens erin komt (Thermiet):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermiet

http://en.wikipedia.org/wiki/Cadwelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: CuO naar Cu

Die reactie komt te veel energie bij vrij.. Als je er ook nog daadwerkelijk Cu aan over wil houden tenminste,

Ik denk dat je beter waterstofgas of aardgas er overheen kan laten gaan.

Dat je het in een hittebestendige reageerbuis doet met zo'n bol in het midden (hoe heet zo'n ding?)

Daar doe je koperoxide(wol?) in,

dit verhit je aan de buitenkant en je laat er aardgas/waterstofgas overheen lopen. Doordat alleen het gas door de buis gaat zul je als resultaat hebben dat het gas met de zuurstof in CuO zal reageren omdat er in de lucht dan geen zuurstof aanwezig is.

Dit is veel efficienter en geeft minder gedoe met het scheiden

Bij de thermiet reactie zul je het moeten scheiden door middel van smelten, aluminium smelt bij ongeveer 2060 graden en koper bij ongeveer 1083.. dit is wel een aanzienlijk verschil maar om het nou tot 1100 graden te gaan verhitten is een beetje verspilling van energie,

Met vriendelijke groet,

Chemmie

Re: CuO naar Cu

Chemmie schreef:Bij de thermiet reactie zul je het moeten scheiden door middel van smelten, aluminium smelt bij ongeveer 2060 graden en koper bij ongeveer 1083.. dit is wel een aanzienlijk verschil maar om het nou tot 1100 graden te gaan verhitten is een beetje verspilling van energie,

Met vriendelijke groet,

Chemmie
Ik bedoelde natuurlijk Aluminium bij ongeveer 700 graden :D

en dan verhitten tot 700 graden

foutje, bedankt maarja

Reageer