Energie-inhoud grondstoffen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 32

Energie-inhoud grondstoffen

Hoi voor een opdracht over energie wil ik graag de energie-inhoud van enkele grondstoffen vergelijken. Probleem is dat ik hierover heel weinig vind op het internet. Ook in de bib heb ik al gezocht maar ik weet niet precies hoe ik dit moet zoeken? Iemand die mij kan helpen met de volgende gegevens? Of de titel van een boek waarin dit staat geven?

Grondstof Energie-inhoud (MJ)

1 kg steenkool

1 liter benzine 32

1 kg Uranium-235

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Energie-inhoud grondstoffen

Steenkool: hangt heel erg af van het soort steenkool (anthraciet of bitumineus of ligniet) en de aanwezige verontreinigingen, zoals as en water, die een fors deel van de gewonnen steenkool kunnen uitmaken.

Op een as- en watervrije basis is anthraciet ongeveer 35 MJ/kg. Gewone kolen die niet helemaal zuiver zijn zullen gewoonlijk in de orde van 25 - 30 MJ/kg zijn.

Benzine: ongeveer 43 MJ/kg = 32 MJ/liter

Uranium: er zijn verschillende vervalreacties mogelijk met verschillende energiën. Neem maar ruwweg 180 MeV per atoom U235.

1 MeV = 1,6 * 10-19 MJ

U235 = 6,02*1023 / 235 atomen/gram

Dus dat wordt dan 7,4 * 107 MJ/kg
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 32

Re: Energie-inhoud grondstoffen

Fred F. schreef:Steenkool: hangt heel erg af van het soort steenkool (anthraciet of bitumineus of ligniet) en de aanwezige verontreinigingen, zoals as en water, die een fors deel van de gewonnen steenkool kunnen uitmaken.

Op een as- en watervrije basis is anthraciet ongeveer 35 MJ/kg. Gewone kolen die niet helemaal zuiver zijn zullen gewoonlijk in de orde van 25 - 30 MJ/kg zijn.

Benzine: ongeveer 43 MJ/kg = 32 MJ/liter

Uranium: er zijn verschillende vervalreacties mogelijk met verschillende energiën. Neem maar ruwweg 180 MeV per atoom U235.

1 MeV = 1,6 * 10-19 MJ

U235 = 6,02*1023 / 235 atomen/gram

Dus dat wordt dan 7,4 * 107 MJ/kg
Heel erg bedankt! Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Energie-inhoud grondstoffen

Even googlen op "energy density" en je hebt meer informatie dan je in een jaar kunt verwerken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Energie-inhoud grondstoffen

En een hoop verschillende, vooral als het om kolen gaat.

Energiedata van kolen en benzine ken ik uit eigen werkervaring.

Je kunt googlen met "onderste verbrandingswaarde" , of nog beter: google in het engels met "lower heating value" , of: LHV

wikipedia geeft wel wat: http://en.wikipedia.org/wiki/Higher_heating_value maar let op: het gaat om LHV, niet HHV want dat heeft geen praktisch nut.

Voor uranium kun je bijvoorbeeld dit gebruiken.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer