Ecologisch autorijden

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 379

Ecologisch autorijden

Wat is vandaag de dag de beste manier om zo ecologish mogenlijk met de auto te rijden ( liefst zonder bio spullen omdat deze niet zo simpel te verkrijgen zijn). Het geen dat het minste verspild en kost

ALVAST BEDANKT

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Ecologisch autorijden

Er zijn verschillende manieren om zuinig een dus ecologisch met de wagen te rijden:

Misschien wel een stomme maar de beste: achter het stuur gaan zitten en iemand laten duwen :D . Zo ga je zero emission hebben.

Nu serieus, belangrijke punten voor zuinig te rijden zijn:
  • regelmatig onderhoud (een vuile luchtfilter gaat ervoor zorgen dat het brandstofverbruik stijgt, meer brandstof wil zeggen meer uitstoot).
  • geen overbodige zaken aan laten staan (Airco, verwarming, lichten, ...) alles wat elektriciteit verbruikt zorgt voor een extra verbruik.
  • het gaspedaal niet telkens indrukken tot wanneer je toerental in het rood gaat en dan pas schakelen. Je toerental lager houden (sneller naar een hogere versnelling schakelen) kan het brandstofverbruik doen dalen.
  • ...

Berichten: 3.165

Re: Ecologisch autorijden

299792.458 schreef:Wat is vandaag de dag de beste manier om zo ecologish mogenlijk met de auto te rijden ( liefst zonder bio spullen omdat deze niet zo simpel te verkrijgen zijn). Het geen dat het minste verspild en kost

ALVAST BEDANKT
Ruben geef alvast hele goede punten. Ook er op letten dat je niet onnodig remt. Je laat beter wat eerder het gas los en dat je dan uitbolt dan dat je de hele tijd krachtig remt. Dit is bijvoorbeeld toepasbaar wanneer je ziet dat je een verkeerslicht nadert.

Zoals ruben aangeeft, schakel op tijd naar de hogere versnelling, het minimum toerenaantal verschilt van merk tot merk, het staat in jouw boekje vermeldt of anders vindt je het wel met wat googelen.

Stel je deze vraag omdat je brandstofkosten wil besparen?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Ecologisch autorijden

Zoals ruben aangeeft, schakel op tijd naar de hogere versnelling, het minimum toerenaantal verschilt van merk tot merk, het staat in jouw boekje vermeldt of anders vindt je het wel met wat googelen.
Minimumtoerental moet je niet opzoeken denk ik, dat voel je wanneer je met de wagen aan het rijden bent.

Een wagen met een hoog koppel is dit toerental iets lager dan ee wagen met weinig koppel maar ik denk dat je bijvoorbeeld op gewestwegen waar je 70 a 90 km/h mag rijden en je onder de 2000 tr./min kan blijven je toch wel wat brandstof kan besparen dan wanneer je er >3000 doet.

Deze waarden zijn een indicatie voor een gemiddelde dieselwagen. Bij een benzinewagen liggen deze waak iets hoger (koppel is iets kleiner).

Berichten: 379

Re: Ecologisch autorijden

Ik stel deze vraag om te zienhoe ik zo weinig mogenlijk brandstof kan verbruiken. Kan je je auto ook optunnen om dit te doen ?

Berichten: 3.165

Re: Ecologisch autorijden

Ik stel deze vraag om te zienhoe ik zo weinig mogenlijk brandstof kan verbruiken.
Dat hadden we begrepen. Waar ik benieuwd naar ben is ofdat je het voor de portemonnee doet of voor het milieu. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Ecologisch autorijden

Kan je je auto ook optunnen om dit te doen ?
Wat bedoel je hiermee juist ? Optunnen heb ik nog nooit van gehoord.

Ik kan je wel zeggen dat wanneer je op de motor van je wagen een turbo gaat plaatsen deze minder gaat verbruiken. Bedoel je zo'n zaken met optunnen ? Andere zaken zoals lachgas, NOS, speciale motoronderdelen, ... zijn meestal niet zo goed voor het verbruik en milieu. Deze zaken gaan ervoor zorgen dat het maximale toerental van de wagen omhoog gaat en zijn dus zeer slecht voor een goed verbruik.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Ecologisch autorijden

Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Ecologisch autorijden

Ik stel deze vraag om te zienhoe ik zo weinig mogenlijk brandstof kan verbruiken. Kan je je auto ook optunnen om dit te doen ?
D.m.v. chiptuning kan het brandstofverbruik verlaagd worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chiptuning
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Ecologisch autorijden

Hans Sterling schreef:Optunen (tuning)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuning
Tuning had ik al van gehoord maar optunnen nog niet.

Let wel op met die chiptuning (ook mijn verhaal over de turbo maar dat kan je meestal op een bestaand motor niet uitvoeren) dat je een groter vermogen hebt met de wagen maar dat deze daar niet voor verzekerd zijn. Als je bijvoorbeeld een dodelijk ongeval veroorzaakt en het parket onderzoekt je wagen dan kan het zijn dat ze opmerken dat de wagen een groter vermogen heeft dan normaal op de papieren van de auto staat. In zo'n geval kan je verzekering zich terugtrekken en kan je overal zelf voor opdraaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Ecologisch autorijden

Tuning had ik al van gehoord maar optunnen nog niet.
Volgens mij bedoelde 299792.458 dat ook (tuning).
Let wel op met die chiptuning (ook mijn verhaal over de turbo maar dat kan je meestal op een bestaand motor niet uitvoeren) dat je een groter vermogen hebt met de wagen maar dat deze daar niet voor verzekerd zijn. Als je bijvoorbeeld een dodelijk ongeval veroorzaakt en het parket onderzoekt je wagen dan kan het zijn dat ze opmerken dat de wagen een groter vermogen heeft dan normaal op de papieren van de auto staat. In zo'n geval kan je verzekering zich terugtrekken en kan je overal zelf voor opdraaien.
Ja,dat risico loop je als de auto niet niet meer in de originele staat is,waar goedkeuring aan is verleend.

Over de wetgeving in België m.b.t. tuning:

http://www.how2tune.be/main.php?lang=nl
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 1

Re: Ecologisch autorijden

De 10 gouden regels voor eco-driving in de praktijk:

1. Schakel tijdig naar een hogere versnelling. Hoe hoger de versnelling, hoe lager het verbruik. Vooral in eerste versnelling verbruikt je motor veel energie. Vergelijk dit met het manueel voortduwen van een voertuig: het kost heel wat kracht om het voertuig in beweging te krijgen (rijden in eerste versnelling). Eénmaal in beweging is er veel minder energie nodig om het voertuig in beweging te houden (rijden in tweede en hogere versnelling). Dertig km/u is perfect mogelijk in derde versnelling met een moderne wagen (wagen na 1995), vijftig km/u kan in vierde versnelling. Vanaf zestig km/u kan je in vijfde versnelling rijden. Probeer 'het optrekken' naar een hogere versnelling kort en krachtig te houden. Deze rijstijl heeft één nadeel: als je voortdurend in lage toeren rijdt, blijft er veel roet in de motor aanwezig. Tijdens de autokeuring kan je voertuig afgekeurd worden doordat je voertuig tijdens de emissietest te veel roet uitstoot. Vooraleer je naar de keuring gaat, doe je er daarom goed aan de motor eens flink in de toeren te drijven. Dit kan door het gas stevig in te drukken terwijl de wagen in neutraal staat. Op die manier wordt het roet uit de motor geblazen. Er is ook een produkt op de markt dat de motor (onder andere van roet) reinigt.

2. Rij zo veel mogelijk met een constante snelheid. Zie volgend punt om dit te verwezenlijken.

3. Volg de verkeersstroom en anticipeer. Houd voldoende afstand. Dit is niet enkel veiliger (je creëert meer tijd en ruimte voor een noodstop), je hebt ook meer zicht op het verkeer voor je. Op die manier kan je vertragen door het gaspedaal wat los te laten in plaats van een energievretend remmanoeuver uit te voeren.

4. Laat tijdig gas los wanneer je een kruispunt, verkeerslicht of stopplaats nadert. Rem pas wanneer dat nodig is. Laat de koppeling ongemoeid en laat de auto in versnelling staan. Wanneer je ontkoppelt, heeft de motor brandstof nodig om in werking te blijven. Als je niet ontkoppelt, wordt de motor aangedreven door de wielen. De motor verbruikt dan niets.

5. Rem op de motor. Laat hierbij de motor zo lang mogelijk in dezelfde versnelling zonder de koppeling in te drukken.

6. Rij niet te snel! Vooral op autosnelwegen bespaar je gemakkelijk 1,5 l/100 km door langzamer te rijden. Bekijk volgende situatie: Wie op de autosnelweg 105 km/u rijdt (net snel genoeg om vrachtwagens comfortabel in te halen) in plaats van 120 km/u, bespaart meer dan 1 l per 100 km. Het tijdverlies op het traject Leuven - Antwerpen bedraagt maar 2,5 minuten ...

7. Hou de bandenspanning op peil. Een band met voldoende spanning creëert minder wrijving waardoor het verbruik daalt. Doordat een kleiner deel van de band contact maakt met de weg is er minder bandenslijtage. Een voldoende opgeblazen band zorgt voor een buffer waardoor je wiel minder onderhevig is aan slijtage. Blaas de band niet te veel op. De druk in de band stijgt immers tijdens het rijden. Merk op dat de lucht doorheen het rubber van de band ontsnapt. Regelmatig oppompen dus. De ideale bandenspanning voor je wagen vind je in het instructieboekje.

8. Maak verstandig gebruik van boordapparatuur. Vooral de airco vreet energie. Je kan beter het raam wat openen alhoewel het verbruik daardoor ook wat zal toenemen door een hogere luchtweerstand.

9. Zorg voor een goede aërodynamica en vermijdt overbodig gewicht.

10. Laat je motor niet onnodig draaien. Het starten van de motor vergt uiteraard ook een groot verbruik. Schakel de motor daarom pas uit voor een spoorwegovergang, rode lichten,... als je verwacht minstens 20 seconden stil te staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Ecologisch autorijden

cruise control. Wanneer je zelf rijd, varieer je met de hoeveelheid gas die je geeft. je cruise control is veel constanter en zorgt ervoor dat je minder verbruikt
If I concentrate, I can see the gears in your head come to a grinding halt.



"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein

Reageer