Nuchtere darm

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Nuchtere darm

Hallo,

Ik heb op mijn opleiding ergens gelezen dat de nuchtere darm bij een overleden persoon altijd leeg is. Dit vond ik ook op wikipedia:
De nuchtere darm of het jejunum is het middenste deel van de dunne darm.

De nuchtere darm dankt zijn naam aan het feit dat wanneer iemand dood is dit deel van de darm leeg is, 'nuchter' dus.
Nou is mijn vraag: waarom is dit het geval??? De darmperistaltiek stopt toch op het moment dat een slachtoffer overlijdt. Als er voedsel aanwezig is in de nuchtere darm dan lijkt mij het logisch dat dit dan ook hier blijft zitten, maar schijnbaar dus niet.

Berichten: 52

Re: Nuchtere darm

Misschien wordt bedoeld dat er daar dan geen verteringssappen meer bevinden/aangemaakt worden?
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Berichten: 9

Re: Nuchtere darm

Volgens mijn anatoom is deze darm 'echt' leeg. dus geen verteringssappen én geen voedingsresten. Snap alleen niet waarom en dit wist mijn anatoom ook niet uit te leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Nuchtere darm

Als je het antwoord vindt, wil je het dan in een PB sturen naar mij? het boeit mij ook wel
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8.614

Re: Nuchtere darm

Mij ook. Bovendien is het de bedoeling dat iedereen kan meegenieten van die informatie. Het is dus waarschijnlijk het beste om het antwoord hier openbaar neer te zetten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 9

Re: Nuchtere darm

Weet het antwoord nog steeds niet.

Heb alles al afgezocht maar kan het niet vinden dus hoopte dat hier iemand het wist, maar valt tegen. :D

Gr Jan

Berichten: 3.165

Re: Nuchtere darm

Goh, dit is de eerste keer dat ik hier over moet nadenken. Aan mijn faculteit gebruiken ze enkel de officiële namen en komt dus ook niemand op zo'n vraag :D .
Jan schreef:Weet het antwoord nog steeds niet.

Heb alles al afgezocht maar kan het niet vinden dus hoopte dat hier iemand het wist, maar valt tegen. ;)

Gr Jan
Geduld is een schone zaak. Veel mensen wachten ook even af ofdat een ander met een goed antwoord komt omdat ze met meer topics bezig zijn (Klintersaas en ik zijn ook nog achter de schermen actief).

Misschien beantwoordt dit jouw vraag?

http://www.mlds.nl/pages/aandoeningen.php?...D=60&char=D
De functie van de dunne darm

Door de maag wordt het voedsel via de maagportier (pylorus) in hele kleine porties afgegeven aan de dunne darm. In de dunne darm vindt vervolgens het grootste gedeelte van de vertering van het voedsel plaats.

In de twaalfvingerige darm (duodenum) wordt het voedsel vermengd met spijsverteringsenzymen en galvloeistof. Het grootste gedeelte van de spijsverteringsenzymen wordt aangemaakt door de alvleesklier en een kleiner deel door de dunne darm zelf. Galvloeistof is afkomstig van de galblaas en wordt aangemaakt door de lever.

De spijsverteringsenzymen en de galvloeistof zorgen er samen voor dat de verschillende bestanddelen van de voeding zoals: vetten, koolhydraten, eiwitten, vitaminen en mineralen, door de dunne darm kunnen worden opgenomen. Daarna worden de voedingsstoffen via de lymfe en het bloed naar de lever afgevoerd.

De opname van het grootste gedeelte van alle voedingsstoffen is al voltooid in de nuchtere darm (jejunum). De kronkeldarm (ileum) speelt normaal gesproken een minder belangrijke rol bij de opname van voedingstoffen. Een uitzondering daarop is vitamine B12 dat alleen door de kronkeldarm opgenomen kan worden. Bij ziekte van de nuchtere darm (bijvoorbeeld bij Coeliakie: glutenintolerantie) kan de kronkeldarm de opname-functie van de nuchtere darm overnemen, waardoor er geen tekorten optreden.

De dunne darm beschikt door zijn grote oppervlakte over een grote reservecapaciteit. Als na een operatie behalve de twaalfvingerige darm nog maar 50 - 60 cm dunne darm over is, blijkt na enkele maanden de opname van voedingsstoffen vrijwel volledig te zijn. Dit wordt adaptatie of aanpassing genoemd.
De opname van het verteerbare deel van het voedsel gaat dus dermate efficiënt dat doorgaans minstens een deel van het jejunum enkel nog de onverteerbare resten (oa vezels) bevat.
De darmperistaltiek stopt toch op het moment dat een slachtoffer overlijdt.
Volgens mij stoppen zowel de peristaltiek als de absorbtie/secretie wat zou betekenen dat wanneer je na het overlijden geen/weinig voedsel meer aantreft in een bepaald deel van de darm, er ook vlak voor het overlijden geen/weinig voedsel meer zat in dat deel van de darm.

Volgens mij hangt het er dan ook maar net van af hoe lang vóór het overlijden je gegeten hebt en wat je gegeten hebt.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer