100 liter kwik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

100 liter kwik

waar kan ik 100 liter kwik krijgen? Niet zeker? Ik wil graag in een lucht/vloeistof dichte ruimte een kwik fontein en waterval maken. Erg mooi. Maar hoe kom ik aan zoveel kwik??? :shock:

Groeten,

Wanzl

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 100 liter kwik

NEE NIET DOEN, das zo giftig als de pest man.

Dimensioneren, doe het maar 100 keer kleiner.

En dan zorgen dat je er niet mee in contact komt. Kwik is te vinden in thermometers, maar omdat het zo giftig is, stoppen ze daar tegenwoordig liever alcohol in.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: 100 liter kwik

Als je zo graag een kwikfontein wil zien, ga dan naar Barcelona. In het Miro-museum staat er eentje (met een foto van Miro ernaast). Kwik is inderdaad behoorlijk giftig (vooral de damp) en is dus volgens mij niet vrij verkoopbaar...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 100 liter kwik

Afbeelding

Hier is ie dus, deze fontein staat om gezondheidsredenen achter glas.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: 100 liter kwik

Jep, dat is 'm! Hij is overigens wel cool om in het echt te zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: 100 liter kwik

ja

de macwaarde van kwik ligt rond de 0,05 mg/m3

de damp mengt zich erg goed met lucht.

en dat is erg laag, dus erg ongezond!

en ik denk ook dat kwik erg duur is, en men zal bij verkoop zeker vragen gaan stellen en het niet zomaar meegeven...

Ik denk dus niet dat het haalbarekaart is

gr. i-D

:shock:
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: 100 liter kwik

kun je het uberhaupt wel krijgen, ik bedoel om nou honderd thermometers te breken voor een beetje kwik!!! Bij de drogist kan je het niet kopen, maar... waar wel??

http://africa.recycle.net/a/view/0135.html

op deze dubieuze website kan je kwik kopen, maar niet zo heel veel geloof ik 51 americaanse pond is 23 kg. hoeveel liter is dat? volgens mij 2 ofzo... dus 100 liter is niet zomaar te verkrijgen!!!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 259

Re: 100 liter kwik

Kwik is, idd om veiligheidsredenen, niet meer vrij verhandelbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: 100 liter kwik

hallo1979 schreef:http://africa.recycle.net/a/view/0135.html

op deze dubieuze website kan je kwik kopen, maar niet zo heel veel geloof ik 51 americaanse pond is 23 kg. hoeveel liter is dat? volgens mij 2 ofzo... dus 100 liter is niet zomaar te verkrijgen!!!
Als je dat naar Nederland laat opsturen, dan wordt het vast door de douane geconfisceerd. En waarschijnlijk krijg je nog een boete ook. Zoals al meerdere malen is aangegeven: kwik is niet vrij verhandelbaar. Als je bijvoorbeeld bij een universiteit werkt,d an kan je het natuurlijk wel kopen, maar als prive-persoon dus niet...

Re: 100 liter kwik

Ja die kwikfontijn in Barcelona heb ik gezien erg mooi... Dat is ook de reden geweest om er een te bouwen. Ik weet dat t giftig is daarom wil ik t ook in een vloeistof/luchtdichte ruimte maken. Maar dat het niet vrij handelbaar was ben ik inmiddels ook achter. Jammer. k Blijf t proberen.

bedankt voor de moeite

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: 100 liter kwik

't is maar een ideetje, maar kun je het niet met lood doen?!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: 100 liter kwik

Lood is een vaste stof bij kamertemperatuur, dus dat zal je (continu) flink moeten verhitten. Lijkt me erg onpractiesch, en bovendien is looddamp ook behoorlijk giftig....

Overigens zal 100 liter kwik je vast minimaal 1000 euro gaan kosten, dus ook vanuit prijs-oogpunt lijkt me dit niet realiseerbaar.

Berichten: 7

Re: 100 liter kwik

je kunt het natuurlijk ook stelen uit een school... ons chemielokaal is totaal niet sterk beveiligd... maar aan 100 liter zul je niet geraken.

Bij de weg, die fontein is wel knap! kwik is sowieso een erg intrigerende stof, superx-file!

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: 100 liter kwik

Zo hoog is het smeltpunt van lood toch niet? :shock: Het lijkt mij dat het met een goed geconstrueerde oven wel te realiseren valt, zeker als je de kosten van het kopen van kwik erin meeneemt.

Berichten: 259

Re: 100 liter kwik

Sure en looddampen zijn heel gezond...

Reageer