Impact geest en lichaam

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 926

Impact geest en lichaam

Dat de geest en het lichaam met elkaar verbonden zijn behoeft weinig uitleg denk ik. Maar tot hoever dan wel. Ik las eea uit het boek 'je kunt je leven helen' van Louise L Hay - isbn 90-72455-31-2 en zij benoemt daar diverse koppelingen tussen lichaam en geest.

Ter verduidelijking geef ik enkele willekeurige voorbeelden en citeer dus:

darmproblemen = angst om het oude dat we niet meer nodig hebben van ons af te zetten.

keelproblemen = niet voor zichzelf op kunnen komen, ingeslikte kwaadheid, verstikte creativiteit, de weigering om oud te worden

koortsblaasjes = angst om boze woorden uit te spreken, zwerende bozende woorden

nierstenen = brokken onopgeloste woede

zeeziekte = angst, angst voor de dood, gebrek aan zelfbeheersing

enz

Ik zou 2 vragen kunnen stellen, misschien sla ik er een over: tot hoever kun je gaan met koppelingen te leggen en hoe betrouwbaar is dan zo'n koppeling

Ikzelf heb jaren geleden de OU bezocht, dwz 3 jaar door tijdgebrek, mijn bedrijf ging voor.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Impact geest en lichaam

Je kunt ook denken aan lichaamstaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Impact geest en lichaam

Je kunt ook denken aan lichaamstaal.


Ik bedoel eigenlijk vanuit het lichaam, ik heb last van 'fysiek probleem' en de koppeling naar de 'geest'
nothing will change without a rebel

Berichten: 954

Re: Impact geest en lichaam

Levensgevaarlijke bullshit. En ook nog eens een regelrechte belediging voor zowel zieken als wetenschappers.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Impact geest en lichaam

Lijkt mij ook, de titel van dit topic deed mij anderszins vermoeden, maar dit klasseer ik onder "pseudowetenschappelijk gezweef".

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Impact geest en lichaam

Benb,

Je moet niet alles geloven wat je hoort. Wat betreft de uitspraak van Ferry 'levensgevaarlijke bullshit' denk ik dat deze bewering toch wel heel erg letterlijk genomen moet worden.

Groet,

Nabob
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Impact geest en lichaam

@nabob

Kun je wat meer over de inhoud van je gedachten berichten, ik zoek op dit moment even niet zozeer een bewijs van voor of tegen iets. Dank je wel.

Ben Vorgod
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Impact geest en lichaam

Benb,

Je vraagt mij welhaast iets onmogelijks te geven. Ik ben spontaan niet 1,2,3 in staat om hupsakee in enkele zinnen een tomeloze berg gedachten hier weer te geven. Zo van: 'Floeps! Daar heb je de inhoud van m'n gedachten op je bordje liggen!' Sorry, dat ligt niet binnen de (beperkte) mogelijkheden van dit forum.

Mijn berichtje 6 moet je overigens, op zijn beurt, heel letterlijk nemen denk ik. Op zich heb ik er dan ook weinig aan toe te voegen, maar ik denk dat je -gezien je uitnodiging aan mijn adres- uit bent op mijn weloverwogen oordeel over het levensvisietje van deze zekere Louise L. Hay. Welnu, gaarne ben ik bereid om haar woorden: “Ik vergeef je dat je niet bent zoals ik wil dat je bent. Ik vergeef je en laat je los.” in alle welwillende nederigheid op haar zelf toe te passen.

En voor de rest van haar denkseltjes? New Age Quatsch!

Groetjes,

Nabob
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Impact geest en lichaam

@nabob

Dank voor je uitleg edoch, ik houd je toch nog even aan de praat. In het verleden heb ik enkele zaken gevolgd waarbij het fysieke en het geestelijke probleem verband met elkaar hielden en verwijs dus nu nog even naar Hay.

Recentelijk een vriendin gesproken die aan haar darmen geopereerd was (nogal halsoverkop en het was behoorlijke foute boel). Ik weet dat zij stevige relationele problemen had en heeft. Volgens Hay ligt er een verband. Maar misschien heb ik wat teveel last van selectieve perceptie.

Laten we Hay dan maar even vergeten. Blijft voor mij toch de vraag staan over verbanden tussen lichaam en geest, in het geval van een specifiek probleem dus.

Is daar wat meer over te zeggen ic te verwijzen.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Impact geest en lichaam

Kijk eens op psychosomatiek.

Is dat wat je nodig hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Impact geest en lichaam

@thermo 1945

Lijkt wel goed, ga morgen even rustig kijken. Heb je mogeljk nog een boek ter verwijzing. Ga namelijk volgende week enkele dagen naar nl toe (steek een kaars voor me op) en verblijf in utrecht (dus Broesink)
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Impact geest en lichaam

Benb,

Zelf zit ik niet zo in die business. Althans niet die van de (klinische) psychologie.

Ik denk wel dat de link naar psychomatiek die thermo1945 gegeven heeft, een goede ingang kan bieden voor een verdere verdieping in deze materie.

Succes!
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Impact geest en lichaam

Tak for det...
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Impact geest en lichaam

Hier komt geen enkele discussie uit voort, de naam "psychologie" waardig. Zoek enkele betrouwbare bronnen bij mekaar en stel daarna vragen zo je ze hebt. Dit kan op slot.

Gesloten