Waarom de speciale band tussen Jahweh en timmermannen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 385

Waarom de speciale band tussen Jahweh en timmermannen

Vroeg ik me gewoon af,

Noach had de gunst van Jaweh gekregen om niet te verzuipen met zijn gezin en het na Adam nog een keer te proberen de mensheid te laten vermenigvuldigen. Alleen een goede timmerman kan een zeewaardige houten boot maken. Het zou mij niet verbazen dat Jezus ook boten heeft gemaakt voordat hij het evangelie verkondigde, wellicht dat hij daarmee de meeste discipelen heeft leren kennen. Wat Mozes deed voordat hij naar zijn Joodse roots keerde is me onbekend, het beroep van Adam is me overigens ook onbekend.

Maargoed nu dwaal ik af, Jaweh had zijn zoon ook soldaat, bakker of koning kunnen maken.



Waarom heeft Jaweh zijn zoon en de 2e aartsvader van de mensheid als timmerman ter wereld gezet ?


Iemand die het weet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Waarom de speciale band tussen Jahweh en timmermannen

Dit is geen (voldoende) wetenschappelijke discussie. Daarom verplaatst naar het WSF Café.

Berichten: 1.780

Re: Waarom de speciale band tussen Jahweh en timmermannen

Nee hoor, kan best onder theologie. Wellicht dat F. niet al te serieus is, maar daarom kun je er nog wel serieus op antwoorden.
Waarom heeft Jaweh zijn zoon en de 2e aartsvader van de mensheid als timmerman ter wereld gezet ?
Het Noachverhaal is een bewerking van het Gilgamesh epos. Noach wordt gered, dus hij moet de boot bouwen. Maar hij wordt daartoe niet geroepen omdat hij timmerman was, maar omdat hij rechtschapen was (Gen. 6: 9)

In het verhaal van Jezus die predikt in de synagoge van zijn vaderstad, zeggen de mensen bij Marcus ''Dat is toch de timmerman?'' (Mar. 6:3), bij Mattheus ''Dat is toch de zoon van de timmerman en Maria?'' (Matth. 13: 55) en bij Lucas ''Dat is toch de zoon van Jozef?'' (Luc 4:22).

In de evangeliën staat zelden iets zomaar. Vrijwel alles heeft een bedoeling, meestel het direct terugverwijzen naar een passage uit het Oude Testament ''opdat vervuld wordt het woord van de profeet....'' enz.

Meestal staan de passages onderaan de pagina al aangegeven ( helaas niet bij de nieuwste bijbelvetaling). Hier staat echter niets en als je hier op timmerman zoekt, zul je zien dat van de paar vermeldingen in het OT ook echt niets te maken valt.

Daarom vraag ik mij af of dit wellicht één van de weinige biografische details is die op werkelijkheid kan berusten.

@Gabriël: weet je een andere verklaring?
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 614

Re: Waarom de speciale band tussen Jahweh en timmermannen

Iemand ooit de konnektie tussen een timmerman en aan het houten kruis genageld worden opgevallen?

Best ironisch.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Reageer