Vloeibare en vaste fase in ijs

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Vloeibare en vaste fase in ijs

In consumptie-ijs, komen twee fases tegelijk voor. Het ijs is zowel vloeibaar als vast. Dit heeft te maken met de aanwezigheid met waterstofbruggen tijdens het invriezen. Alleen de precieze link, dus wat precies het effect van die waterbruggen is en hoe er dan beide fases zijn, kan ik niet vinden. Iemand die het weet of me op weg kan helpen?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Waar zit de vloeibare fase van ijs?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

ik denk dat Pdejong smeuig bedoeld?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

Ja, smeuig zou een beter woord zijn, maar de fasen zijn nou eenmaal gas (hier niet van toepassing), vast en vloeibaar.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

comsumptie-ijs, of beter gezegd roomijs (geen waterijs) is een emulsie
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

Ik zou niet te snel van oordeel zijn dat er twee fasen in voorkomen. Ijs wordt bewaard op een temperatuur beneden het vriespunt dus kan alleen de vaste fase mogelijk zijn. De reden waarom ijs zo smeuig is en toch vast komt door de ijsmachine. Die maakt het ijs veel dikker. Wat nu juist de fysische oorzaak is weet ik niet...
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

comsumptie-ijs, of beter gezegd roomijs (geen waterijs) is een Ik zou niet te snel van oordeel zijn dat er twee fasen in voorkomen. Ijs wordt bewaard op een temperatuur beneden het vriespunt dus kan alleen de vaste fase mogelijk zijn. De reden waarom ijs zo smeuig is en toch vast komt door de ijsmachine. Die maakt het ijs veel dikker. Wat nu juist de fysische oorzaak is weet ik niet...
Er is in het bereidingsproces (ik heb het zelf gemaakt) geen ijsmachine gebruikt.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

Niettemin wordt roomijs beschouwd als een emulsie. Je had op mijn link moeten klikken.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

Het gaat hier om de vaste vorm en de vloeibare vorm; niet twee vloeibare vormen.
Nee, de uitleg van wikipedia klopt hoor. Het lijkt niet dat het twee vloeibare vormen zijn, maar dat zijn het toch. Zie ook het voorbeeld van mayonaise op de wikipagina.
Ijs wordt bewaard op een temperatuur beneden het vriespunt dus kan alleen de vaste fase mogelijk zijn.
Ondanks dat het ijs heet bestaat het niet volledig uit water. Het is dus niet per sé waar dat het helemaal in vaste fase is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

Niettemin wordt roomijs beschouwd als een emulsie. Je had op mijn link moeten klikken.
Had ik gedaan, alleen ik kon de link even niet leggen.
Nee, de uitleg van wikipedia klopt hoor. Het lijkt niet dat het twee vloeibare vormen zijn, maar dat zijn het toch. Zie ook het voorbeeld van mayonaise op de wikipagina.
Nu ik dat over dat eigeel lees, begint er een lampje te branden :D Ik heb er inderdaad eierdooiers bij gedaan. Die waren, samen met de gelatine en in mindere mate ook de slagroom, om het gebruik van een ijsmachine overbodig te maken. Dan had Jona444 dus daar ook gelijk. De voor het oog vaste fase is dus eigenlijk ook een vloeistof, die door het eigeel (als zijnde emulgator), dicht bij elkaar gehouden wordt. Om, zelfs bij temperaturen onder 0, toch alleen de vloeibare fase te behouden, wordt eerst het smeltpunt verlaagt met suiker en wordt de vloeistof bij elkaar gehouden door het eigeel, zodat er niet veel bevriest, en dat wat toch bevriest weer snel vloeibaar is.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

Vast en vloeibaar zijn hier wel verwarbaar. Net zoals je zou zeggen dat mayonaise "vast" is.

Overigens begrijp ik ook niet waarom dit bij scheikunde thuishoort volgens jou. Het veranderen van aggregatietoestand enzo hoort thuis bij natuurkunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

Overigens begrijp ik ook niet waarom dit bij scheikunde thuishoort volgens jou. Het veranderen van aggregatietoestand enzo hoort thuis bij natuurkunde.
Bij dit stukje stond in het protocol de volgende zin: Denk hierbij aan de rol van waterstofbruggen. Als ik waterstofbruggen zie staan, dan denk ik aan scheikunde...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

Ik niet. Waterstofbruggen zijn naar mijn inzien een fysisch verschijnsel. Het verandert niets aan de elektronenstructuur van de betrokken moleculen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

Scheikunde bestaat voor 100% uit fysische verschijnselen, dus die opmerking doet niet echt terzake. Hokjesdenken is ook nergens voor nodig, er is flink wat overlap tussen beide disciplines, en daar is niets mis mee.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3.165

Re: Vloeibare en vaste fase in ijs

Ik niet. Waterstofbruggen zijn naar mijn inzien een fysisch verschijnsel. Het verandert niets aan de elektronenstructuur van de betrokken moleculen.
Eens.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer