heelal en einde

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 99

heelal en einde

Luitjes;

ik las pas een artikel over het heelal en het einde daarvan; het zou duidelijk zijn dat het heelal oneindig groter zal gaan worden, dus uitzetting en geen big crunch.

Dit zou mede bepaald worden door het plaatje dat geschoten werd door de MAP (Microwave Anisotropy Probe) satalliet.

Kan iemand mij uitleggen waarom dat precies zo is en hoe men dit bepaald heeft...

"Alle resultaten zijn in overeenstemming met de meest gangbare oerknaltheorie en duiden erop dat het heelal voor slechts 4 procent uit normale materie bestaat. Het overige deel omvat 23 procent donkere materie van onbekende aard en maar liefst 73 procent donkere energie, die als een soort anti-zwaartekracht werkt.

Dit laatste houdt in dat het heelal eeuwig zal blijven uitdijen en dat ook steeds sneller zal gaan doen."

Meer informatie:

http://www.gsfc.nasa.gov/topstory/2003/020...mapresults.html

http://map.gsfc.nasa.gov

http://science.nasa.gov/headlines/y2003/11....htm?list137719

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2748653.stm
gr. i-D

:shock:

PS: met de poll wil ik even kijken hoeveel mensen in welke theorie geloven...
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: heelal en einde

als ik het goed heb is de steeds snellere uitdijing bepaald door de afstand tussen hemellichamen te bepalen. meer weet ik hier ook niet van. ik vraag me trouwens af hoe zou een big crunch ontstaan? welke theorie ligt hieraan ten grondslag?
"Meep meep meep." Beaker

Re: heelal en einde

als ik het goed heb is de steeds snellere uitdijing bepaald door de afstand tussen hemellichamen te bepalen. meer weet ik hier ook niet van. ik vraag me trouwens af hoe zou een big crunch ontstaan? welke theorie ligt hieraan ten grondslag?
Als ik zelf een uitleg over een big crunch zou moeten verzinnen, dan denk ik aan alle materie die samen geperst word tot een neutronen bal, maar die in tegenstelling tot een zwart gat door blijft gaan met instorten.

Uiteindelijk heb je ook geen neutronen meer omdat die ook uiteenvallen in quarks.

wellicht dat die quarks nog uiteenvallen en dat dan het verband opgeheven word waarbij de zwaartekracht wegvalt en met een nieuwe big bang de materie weer de ruimte in geslingerd word.

of zoiets...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: heelal en einde

als ik het goed heb is de steeds snellere uitdijing bepaald door de afstand tussen hemellichamen te bepalen. meer weet ik hier ook niet van. ik vraag me trouwens af hoe zou een big crunch ontstaan? welke theorie ligt hieraan ten grondslag?


Een soort omgekeerde Big bang. De theorie is als alle materie ooit op één plek is geweest (puntmassa=zwart gat) en al die materie daarna uitdijde, kan het ook zijn dat het een soort zichzelf herhalend proces is en dat alle materie dus weer in één punt komt (big Crunch), en dat er daarna weer een big bang plaatsvindt, en dat dat dus altijd doorgaat.

Sommigen bewijzen op die wijze de evolutie. De voornamelijkste tegenwerpingen van die theorie wijzen er namelijk op dat alles berust op fouten en dat het wel héél toevallig is dat alles zo goed is terechtgekomen. De mensen die de hiervoor besproken theorie aanhangen, zeggen dan dat bij de vorige keren er wel iets mis was gegaan, en er dus verder geen leven ontstaan was, en bij de volgende big bang (deze dus) per ongeluk wel. Omdat deze cyclus oneindig veel herhaald wordt, moet het wel een keer gegaan zijn zodat alles zo is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: heelal en einde

de eerste vraag dieje hier moet stellen is: klopt de big bang theorie wel...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: heelal en einde

Dat zou toch beter in een andere draad kunnen dan. Om overzichtelijkheid te waarborgen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: heelal en einde

Ik geloof dat ik het 1 en ander nog wat toe kan lichten...

Het draait in dit vraagstuk om de snelheid van uitdijen. Blijft deze positief (eeuwige uitdijing), wordt deze negatief (wat resulteert in een big crunch) of (ja, er is nog een optie): wordt deze nul.

De uitdijingssnelheid kan verminderen doordat "achtergebleven" lichamen met massa een aantrekkingskracht uitoefenen op de rest, waardoor de uitdijingssnelheid langzaam afneemt, en misschien wel negatief wordt.

Wanneer de massa niet groot genoeg is zal de uitdijing blijven bestaan.

Wanneer de massa een bepaalde omvang en verspreiding zou hebben zou het ook kunnen gebeuren dat de snelheid terugloopt naar nul, en daar blijft. Die kans is overigens erg klein.

De pol is in dat opzicht denk ik wat lastig. Wanneer je zou beschikken over alle gegevens van hoeveelheden en verspreiding van massa in het heelal kan je uitrekenen welk scenario zich zal voltrekken. Maar die feiten heeft niemand. Totdat er meer over bekend is blijft het gokken.

PS: bovenstaande is wat ik mij herinner uit een boek van Hawking: Het Heelal.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: heelal en einde

Ik heb ergens gelezen dat deze discussie allang passé is, dat ze via ondezoek naar supernovea erachter gekomen zijn dat het uitdijen van het universum alleen nog maar in sneller gaat, ............ de zgn. "greate attractor".

Mischien dat er iemand iets meer over weet?!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: heelal en einde

De huidige aanname is inderdaad dat het heelal versnelt uitdijt en als je deze poll onder cosmologen houdt vandaag de dag, dan is hij 100% voor eeuwig uitdijen. De waarnemingen zijn ook dusdanig zeker dat het heelal in iedergeval met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid eeuwig zal uitdijen, maar ja wie weet.

Deze versnelde uitdijing komt tot stand door de cosmologische constante of eigenlijk de nulpuntsenergie van het vacuum. Dit vacuum heeft een negatieve druk, wat er voor zorgt dat de zwaartekracht wordt omgedraaid.

Hiermee is het verhaal nog niet uit, want er is nog geen verklaring waarom het heelal NU gaat versnellen en waarom die constante zo klein is. Bijvoorbeeld quintessence is een oplossing.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Reageer