Springen naar inhoud

Flux berekenen door kegel

• Log in om te kunnen reageren

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2007 - 19:37

LaTeX LaTeX

Ik gebruik de parametrisering LaTeX met LaTeX , LaTeX .
Dan krijg je LaTeX
dus LaTeX
maar LaTeX

Klopt dit? Goede parametrisering? Goede methode? (ik heb het antwoord niet)

\\edit: Ik zie mijn fout; die ligt bij het uitproduct. Excuses. Antwoord is nu 2*pi
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5473 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 oktober 2007 - 23:26

Het gaat hier om het inwendig produkt van het vectorveld en de oppervlakteelementen dS (=een vector)
Als je het oppervlak van de kegel projecteerd op het xy vlak, dan krijg je een circel met r=1
Het oppervlak van de kegel heeft 2 orientaties. De ene orientatie waarbij de eenheidsnormaalvectoren schuin omhoog staan.( dus de binnenkant van de kegel) .En de andere orientatie waarbij de eenheidsnormaalvectoren schuin omlaag staan.( de buitenkant van de kegel). Welke orientatie van het kegeloppervlak je beschouwd, moet eigenlijk gegeven zijn.
Neem aan dat we de orientatie nemen waarbij de eenheidsnormaalvectoren schuin naar beneden staan.
Je mag dan de absolute waarde van het vectorveld (=1) vermenigvuldigen met de projectie van het kegeloppervlak op het xy-vlak. Dus
LaTeX
Had je de andere orientatie van het oppervlak genomen, dan kwam er (- pi) uit.
Ik kan je wel een algemene methode geven om de flux te berekenen, voor een willekeurig vectorveld en een willekeurig oppervlak geschreven als z=f(x,y).

Veranderd door aadkr, 16 oktober 2007 - 23:28

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 oktober 2007 - 23:43

Aadkr, bedankt voor het antwoord. Ik zie nu dat ik nóg een foutje hebt gemaakt en kom nu inderdaad uit op LaTeX . De algemene methode voor een oppervlak z=f(x,y) heb ik volgens mij ook in mijn boek staan.

Via mijn methode krijg ik LaTeX dus LaTeX
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures