AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

Daar kom je enkel door onderzoek achter; aandachtstekort komt vaak voor maar verwijst zelden naar ADD.
Je kunt toch ook prima naar eigenschappen kijken om te zien of dat diagnostisch kadertje aansluit?

Pak de DSM IV erbij en je weet het, piece of cake, geen proffesioneel onderzoek bij nodig en je hoeft er zelfs niet bijster slim voor te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

Pak de DSM IV erbij en je weet het, piece of cake, geen proffesioneel onderzoek bij nodig en je hoeft er zelfs niet bijster slim voor te zijn.
Wat een onzin, de DSM is geen kookboek dat je gewoon stapje per stapje volgt, dan kon iedereen wel aan diagnostiek doen. Een gedegen training hiertoe is een niet onbelangrijk onderdeel van studies psychologie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

Wat een onzin, de DSM is geen kookboek dat je gewoon stapje per stapje volgt, dan kon iedereen wel aan diagnostiek doen. Een gedegen training hiertoe is een niet onbelangrijk onderdeel van studies psychologie.
Een gedegen training voor wat? Om mensen een vragenlijstje te laten invullen die ze ook op internet kunnen vinden en ze daarna laten geloven dat de resultaten meer zijn dan een gedragsbeschrijving, namelijk een hardnekkige oorzaak voor een leven lang vol problemen.

Zonde van al die studiejaren, dat kan namelijk iedereen die een beetje slap uit zijn nek kan lullen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

Je kan dit soort dingen dus NIET met simpele vragenlijstjes via het internet. We laten toch ook niet iedereen zijn eigen pilletjes voor griep voorschrijven. Voor psychologische of psychiatrische diagnostiek is de kans op fouten nog groter dan in de gewone medische wetenschap, precies omdat het soort misverstand dat jij hier propageert schering en inslag is.

Het gaat niet om zomaar eventjes het lijstje symptomen (waarbij alleen gedrag zou gemeten worden) aflopen. Geloof jij werkelijk dat je volgens een cookbook fashion aan zelfdiagnostiek kan doen met de DSM? Binnenkort classificeert eender wie zich als eender wat...

Berichten: 3.165

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

ypsilon schreef:Je kan dit soort dingen dus NIET met simpele vragenlijstjes via het internet. We laten toch ook niet iedereen zijn eigen pilletjes voor griep voorschrijven. Voor psychologische of psychiatrische diagnostiek is de kans op fouten nog groter dan in de gewone medische wetenschap, precies omdat het soort misverstand dat jij hier propageert schering en inslag is.

Het gaat niet om zomaar eventjes het lijstje symptomen (waarbij alleen gedrag zou gemeten worden) aflopen.
Ik wil dit even met een zeer dikke lijn onderstrepen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

Je kan dit soort dingen dus NIET met simpele vragenlijstjes via het internet. We laten toch ook niet iedereen zijn eigen pilletjes voor griep voorschrijven. Voor psychologische of psychiatrische diagnostiek is de kans op fouten nog groter dan in de gewone medische wetenschap, precies omdat het soort misverstand dat jij hier propageert schering en inslag is.
Ik wil even duidelijk benoemen dat ik het hierin specifiek over de diagnose AD(H)D heb en zeker niet de DSM in zijn geheel, al ben ik er van overtuigd dat ook AD(H)D hier zeker niet alleen in staat.

Wat is volgens jou het misverstand? Kun je jouw insziens AD(H)D misdiagnosticeren?

Zou het jouw insziens mogelijk zijn dat iemand die alle gedragskenmerken van bezit toch uiteindelijk geen AD(H)D heeft?
Het gaat niet om zomaar eventjes het lijstje symptomen (waarbij alleen gedrag zou gemeten worden) aflopen. Geloof jij werkelijk dat je volgens een cookbook fashion aan zelfdiagnostiek kan doen met de DSM? Binnenkort classificeert eender wie zich als eender wat...
Ach kom Ypsilon, in die wereld leven we toch allang?

Ik durf te wedden dat de meeste diagnoses van volwassen AD(H)D-ers komen vanuit een zelfdiagnose die dezelfde mensen bevestigd kregen door het balletje op te gooien bij de psychiater.

Ook durf ik te wedden dat al deze mensen precies weten hoe ze moeten antwoorden op de vragenlijsten omdat ze dezelfde vragenlijsten al een dozijn aantal keren op internet hebben ingevuld.

Psychiater blij, cliënt blij...

Voor kinderen?

Meester Henkie vindt Japie wat druk, wat voor meester Henkie nogal lastig is wanneer hij zijn stripboekjes [probeert te lezen.

Meester Henkie suggereert ADHD bij de ouders van Japie, ouders kijken op internet en inderdaad herkennen ze het één en ander (wat ook niet anders kan), ouders leggen de suggestie neer bij de psych en ja hoor, weer een ADHD-ertje geboren.

Zo makkelijk gaat dat Ypsilon...

Feit is dat de diagnose al gemaakt werd toen meester Henkie zijn stripboekje aan het lezen was.

Japie aan zijn Ritalinnetjes, meester Henkie kan eindelijk ongestoord Kuifje aflezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

Ik wil dit even met een zeer dikke lijn onderstrepen.
Hoezo? Heb jij ooit meegemaakt hoe ze onderzoeken of je ADHD hebt?

Ik wel, met een gesprek van nog geen veertig minuten, met exact dezelfde vragen die ik op internet al ingevuld had kreeg ik mijn eerste Ritalinnetjes en een prachtig Stigma.

Waar zet jij nu precies die dikke lijn onder? Dat ADHD een stoornis is die je kunt hebben of niet?

ADHD is een gedragsbeschrijving die iedereen altijd in meer of mindere mate vertoont, het valt dan ook niet mis te diagnosticeren.

Zet daar maar een dikke lijn onder...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

Ik ben inderdaad van mening dat de diagnose AD(H)D te veel wordt gemaakt: tegenwoordig moet iedereen die een beetje druk is, maar rilatine slikken. Maar dat is hier naast de kwestie.

Ik vind het vreemd hoe gemakkelijk psychologie als wetenschap zo gemakkelijk onder vuur komt te liggen als er ergens iets misgaat. Terwijl de medische wetenschap niet in zijn geheel op de korrel werd genomen toen bepaalde artsen onterecht antibiotica schreven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

Ik vind het vreemd hoe gemakkelijk psychologie als wetenschap zo gemakkelijk onder vuur komt te liggen als er ergens iets misgaat. Terwijl de medische wetenschap niet in zijn geheel op de korrel werd genomen toen bepaalde artsen onterecht antibiotica schreven.
Ik zie niet hoe jij hierin onder de indruk bent dat nu de psychologie als wetenschap onder vuur is komen liggen; ik schiet enkel op een gedragskadertje die voor meer wordt genomen.

Daarnaast denk ik idd dat (iig de cognitieve) psychologie als wetenschap zich staande houdt op speculaties van de wildste orde, maar dat is een hele andere discussie en één die ik hier nog niet heb aangekaart.

Berichten: 991

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

Zou het jouw insziens mogelijk zijn dat iemand die alle gedragskenmerken van bezit toch uiteindelijk geen AD(H)D heeft?
yeps. het gedrag is een symptoom en geen oorzaak.

tegenwoordig heb je nu eenmaal massa's rotverwende kinderen. men zet de huisarts onder druk, die totaal geen verstand van zaken heeft, en die mens schrijft de pilletjes voor.

heb je nu een echte diagnose van vakmensen? neen, maar het gros, vd huidige kinderen met adhd, is wel op die manier aan zijn "diagnose" geraakt.

achteraf zijn ouders dan stomverbaast en boos dat er voor hen weinig tot geen hulp is omdat ze niet aan een officiele diagnose geraken.
Ook durf ik te wedden dat al deze mensen precies weten hoe ze moeten antwoorden op de vragenlijsten omdat ze dezelfde vragenlijsten al een dozijn aantal keren op internet hebben ingevuld.
als perceptie wel ja.

maar een echte diagnose is NOOIT een vragenlijst alleen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

yeps. het gedrag is een symptoom en geen oorzaak.
En AD(H)D is wel een oorzaak?

Een concentratiedeviantie komt o.a. voor bij ADHD-ers, mensen met een bipolaire stoornis en mensen met een IQ boven de 130.

Hendrik is een hoogbegaafde ADHD-ers met een bipolaire stoornis die zich verdomd moeilijk kan concentreren.

Welk kadertje is volgens jou de oorzaak in deze?

Hoe zou een deskundige hier achter kunnen komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

1207 schreef:yeps. het gedrag is een symptoom en geen oorzaak.

tegenwoordig heb je nu eenmaal massa's rotverwende kinderen. men zet de huisarts onder druk, die totaal geen verstand van zaken heeft, en die mens schrijft de pilletjes voor.

heb je nu een echte diagnose van vakmensen? neen, maar het gros, vd huidige kinderen met adhd, is wel op die manier aan zijn "diagnose" geraakt.

achteraf zijn ouders dan stomverbaast en boos dat er voor hen weinig tot geen hulp is omdat ze niet aan een officiele diagnose geraken.

als perceptie wel ja.

maar een echte diagnose is NOOIT een vragenlijst alleen.
Helemaal mee eens, echt zuivere adhd'ers zijn er niet zo heel veel; de diagnose wordt belachelijk vaak gesteld. Je moest eens weten hoe vaak ik mensen op consult krijg met 'ik heb add' of 'ik heb adhd' en er blijkt iets totaal anders te zijn. Tuurlijk, concentratieproblemen hebben ze wel, maar bijna iedereen die enige psychische problemen heeft, ervaart aandacht- en concentratieproblemen. In DMS ontbreekt etiologie, ofwel oorzaak van de stoornis. En daar gaat het net om bij ADHD. Als je DSM goed leest zie je criterium E: de klachten zijn niet voortkomend uit het beloop van een andere psychiatrische aandoening zoals stemmingstoornis, persoonlijkheidsstoornis etc. Dáár gaat goede diagnostiek over, niet over het invullen van een checklist. Daarom kun je dat niet zelf.

Verder blijkt uit onderzoek dat er nog een zeer groot verschil is tussen subjectief ervaren klachten en objectiveerbare klachten: mensen ervaren snel concentratieproblemen en aandachtstekort als hinderlijk, terwijl het nog niet in de buurt komt van die mate die nodig is voor een diagnose op dit gebied.
endrik is een hoogbegaafde ADHD-ers met een bipolaire stoornis die zich verdomd moeilijk kan concentreren.

Welk kadertje is volgens jou de oorzaak in deze?

Hoe zou een deskundige hier achter kunnen komen?
Dat is heel eenvoudig: in dit geval gaat men uit van de bipolaire stoornis, en wordt de diagnose adhd niet gesteld omdat er een andere mogelijk oorzaak is voor het gedrag. Op grond van het hierboven genoemde E criterium van DSM. Het feit dat hij concentratieproblemen zegt te hebben maakt hem geen adhd-er, zelfs niet per sé iemand met concentratieproblemen sec. En het maakt die persoon ook niet anders dan andere mensen met een bipolaire stoornis trouwens. Eerst dus de bipolaire stoornis behandelen; later kan je als die weg is alsnog specifieker kijken naar de diagnose adhd, maar de kans dat je die overhoudt is erg klein en je hebt het dan vooral over een theoretische mogelijkheid, in de praktijk zie je dat eigenlijk niet.
ADHD is een gedragsbeschrijving die iedereen altijd in meer of mindere mate vertoont, het valt dan ook niet mis te diagnosticeren.

Zet daar maar een dikke lijn onder...
Het klopt als een bus dat iedereen die in meer of mindere mate vertoont, en daarmee raak je gelijk aan DSM: het is een richtlijn, maar een checklist maken ogv dsm criteria en dan roepen 'ik heb adhd' is geen diagnostiek. Je moet -erg belangrijk, ik blijf het roepen in dit subforum- altijd kijken naar de context van het gedrag. En als je dat doet, zul je veel mensen anders diagnosticeren.

Voorbeeld: er meldt zich een vrouw met de vraag of ze ADHD heeft. Ze heeft een vragenlijst ingevuld en voldoet aan genoeg symptomen. Er volgt een intakegesprek, mw. blijkt een verleden van meervoudige traumatisering achter de rug te hebben, drie maand terug nog in een blijf van mijn lijfhuis gezeten te zetten. Voorts drinkt ze veel om één en ander te vergeten. Natuurlijk heeft ze ook onrust en aandachtsproblemen. Stel je dan ADHD, ook al voldoet ze aan alle symptomen? Natuurlijk niet, of je moet een slechte hulpverlener zijn.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

In DMS ontbreekt etiologie, ofwel oorzaak van de stoornis.
Over het algemeen komt dat toch net de werkbaarheid van het instrument ten goede. Voor adhd is er nog wat werk aan de winkel, dat wel.
Het klopt als een bus dat iedereen die in meer of mindere mate vertoont, en daarmee raak je gelijk aan DSM: het is een richtlijn, maar een checklist maken ogv dsm criteria en dan roepen 'ik heb adhd' is geen diagnostiek. Je moet -erg belangrijk, ik blijf het roepen in dit subforum- altijd kijken naar de context van het gedrag. En als je dat doet, zul je veel mensen anders diagnosticeren.
Waar mijn stelling "gedegen training" om de hoek komt kijken. :D

Berichten: 991

Re: AD(H)D en diagnostiek (middels DSM)

En AD(H)D is wel een oorzaak?
ADHD is een ziektebeeld.
jdr schreef:Een concentratiedeviantie komt o.a. voor bij ADHD-ers, mensen met een bipolaire stoornis en mensen met een IQ boven de 130.

Hendrik is een hoogbegaafde ADHD-ers met een bipolaire stoornis die zich verdomd moeilijk kan concentreren.

Welk kadertje is volgens jou de oorzaak in deze?

Hoe zou een deskundige hier achter kunnen komen?
persoonlijk contact hulpverlener/hendrik, diepgravend onderzoek naar hendriks verleden (interviewen leerkrachten en ouders bvb).

is hendrik hoogbegaafd maar altijd een chronische onderpresteerder geweest op school dan is het logisch dat hij moeilijkheden heeft met concentreren (dat is tenslotte een inspanning).

allé, dit is gewoon een hypothese hoor :D

Reageer