Boeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Boeken

Gegeven 8 Pascal boeken, 17 Fortran boeken, 6 Assembler boeken, 12 Cobol boeken en 20 Basic boeken. Hoeveel boeken moet men minstens kiezen om 10 boeken te hebben met dezelfde computer taal.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Boeken

Ik denk dat dit het antwoord is dat je zoekt: Je hebt 42 boeken nodig om er zeker van te zijn dat er 10 bijzitten die over dezelfde taal gaan. De vraag vind ik echter niet echt duidelijk (ik zou ook kunnen beargumenteren dat het antwoord 10 is, omdat dat het kleinste aantal boeken is waarmee ik kan slagen).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Boeken

Ik had 42 in gedachten. Met 10 is er een kans, maar het gaat hier over zekerheid.

Ik neem een andere:

In een auditorium zijn 800 plaatsen. Hoeveel plaatsen moeten er bezet zijn omdat er 2 personen zouden zijn waarvan naam begint en eindigt met dezelfde letter alfabet. Het is in die aard dat ik de vorige vraag zie.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Boeken

Ik zie dat je het 'pigeon hole'-principe hebt ontdekt. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Boeken

Ik zie dat je het 'pigeon hole'-principe hebt ontdekt. :D
Ik heb al gezien dat dit een beetje je specialiteit is in wiskunde(probaliteit en aanverwante zaken). Het is juist hier vind ik ook zaken waar ik nog nooit van gehoord heb o.a het 'pigeon hole'-principe.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Boeken

Duivenhokprincipe (bekend van Dirichlet) in een notendop:

Als je n objecten wil verdelen over m 'hokken' met n>m, dan is er minstens één hok met meer dan één object.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer