Rutherford verstrooiing

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 67

Rutherford verstrooiing

Weet iemand wat "Rutherford verstrooiing" is en waar(door) wordt dit veroorzaakt?

Alvast bedankt voor het beantwoorden.

Berichten: 22

Re: Rutherford verstrooiing

Rutherford bombardeerde begin jaren 1900 een flinterdun goudlaagje met alfa stralen. (Alfa stralen zijn positief geladen He kernen, 2 p + 2 n dus). Achter het goudlaagje zette hij een scherm dat oplichte wanneer een alfadeeltje het raakte.

De resultaten van de proef waren vrij vernieuwend. Meestal week de alfa-straal maar een klein beetje af van de rechte lijn maar af en toe zag hij grotere afwijkingen, soms zelfs volledige weerkaatsing.

Op basis hiervan besloot hij dat er een positieve kern moest zijn die de (positieve) Alfastralen afboog. Deze kern moest hard en massief zijn om de volledige weerkaatsingen te verklaren en enorm klein (ivgl met de rest van het atoom) om het grote aantal bijna-rechtdoor-stralen te verklaren.

Zo werd het micro-planetaire-model van Rutherford ontdekt. (Voor deze ontdekking bestond er het knikker model en later het krentebrood model)


Berichten: 67

Re: Rutherford verstrooiing

Bedankt voor de beantwoorden Stekelei en wigsbol.

Ik heb eigenlijk nog een vraag. De alfadeeltje leggen in materie een bepaalde afstand af. Maar stel dat de materie vacuüm is, is de afstand die een alfadeeltje word aflegt dan oneindig.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Rutherford verstrooiing

Ik neem aan van wel, het stopt doordat het interactie heeft met andere moleculen. Maar ja, waar vindt je echt vacuum.

Berichten: 22

Re: Rutherford verstrooiing

Ik heb eigenlijk nog een vraag. De alfadeeltje leggen in materie een bepaalde afstand af. Maar stel dat de materie vacuüm is, is de afstand die een alfadeeltje word aflegt dan oneindig.


Als er geen uitwendige krachten (van bv een elektrisch veld) werken op het deeltje, zal het deeltje volgens mij zijn snelheid behouden en oneindig ver vliegen. Dit is net zoals bij eender welk ander object...

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Rutherford verstrooiing

Stralen schreef:Bedankt voor de beantwoorden Stekelei en wigsbol.

Ik heb eigenlijk nog een vraag. De alfadeeltje leggen in materie een bepaalde afstand af. Maar stel dat de materie vacuüm is, is de afstand die een alfadeeltje word aflegt dan oneindig.
In vacuum zou de dracht oneindig zijn (als er geen e- of g-velden aanwezig zijn). Je moet dan wel een heel erg goed vacuum creeren.

Alfa deeltjes hebben een grote energie maar kunnen desondanks in lucht slechts een paar centimeter ver komen en in materie minder dan 1 mm doordringen. Een velletje papier is al dik genoeg om alfa straling tegen te houden.
Kabouters bestaan niet

Reageer