Erb

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 142

Erb

hey!

ik heb een vraagje over een fysica vraagstuk

Een fietser fietst tegen een constante snelheid van 8,0 m/s. Hij legt 5,0 km. af. Een bromfiets rijdt eerst 2.0 minuten tegen een snelheid van 12.o km/u.

Hoe groot moet zijn versnelling na die 2.0 minuten zijn, zodat ze samen aankomen?

heeft iemand een idee hoe ik hieraan moet beginnen?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Erb

Vertrekken ze gelijktijdig?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Erb

De fietster fietst tegen 8m/s dus heeft die 5km afgelegd op 625 seconden. (x=vt)

De bromfiets fietst tegen 12m/s, 2 minuten lang. Hij legt op die tijd al 1440 af. Hij moet dus nog 5000m - 1440m = 3560m afleggen op 625s - 120s = 505s. Dat moet hij dus doen tegen een snelheid v = x/t = 3560m/505s = 7,05m/s

Ben je zeker dat je de versnelling moet zoeken en niet gewoon de snelheid waarmee de bromfiets moet verder rijden? Want je kan de bromfiets laten vertragen op 1 seconde maar ook laten vertragen gedurende het hele resterende traject en naargelang je keuze zal je ook een andere versnelling uitkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 142

Re: Erb

nee, het is zeker de versnelling die ik moet zoeken.

en ze vertrekken inderdaad gelijktijdig.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Erb

Mijn vorige berekening klopt niet. Ik had niet gezien dat de brommer 12 km/u ging, ik had gerekend dat hij 12 m/s. De methode blijft hetzelfde in ieder geval, alleen dat de brommer 3,33 m/s gaat.

Dan moet je gebruiken
\(a = \frac{\Delta v}{\Delta t} = \frac{v_f - v_i}{t_f - t_i}\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Erb

Rov schreef:De fietster fietst tegen 8m/s dus heeft die 5km afgelegd op 625 seconden. (x=vt)

De bromfiets fietst tegen 12 km/h = 3.333 m/s, 2 minuten lang. Hij legt op die tijd al 120 x 3,333 = 400 m af. Hij moet dus nog 5000m - 400m = 4600m afleggen op 625s - 120s = 505s. Dat moet hij dus doen tegen een gemiddelde snelheid v = x/t = 4600 m/505s = 9,11 m/s
Let op: gemiddelde snelheid. De brommer begint dit versnellende traject met 3,33 m/s en moet eindigen met een zodanige snelheid dat zijn gemiddelde snelheid 9,11 m/s geweest is over die laatste 4600 m.

bereken nu de eindsnelheid (in de buurt van de 15 m/s). dat geeft je een snelheidstoename (ongeveer 12 m/s) in 505 s en dus een versnelling van ongeveer 0,025 m/s²

Dan zal hij toch een perfecte controle over zijn gashendel nodig hebben. Heerlijk ;) die sommetjes die geen enkele spiegel in de werkelijke wereld hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer