Masochisme

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Masochisme

Veelal wordt de term masochisme als antoniem gebruikt van sadisme. Men bedoelt dan vaak dat een masochist ervan geniet gepijnigd te worden.

Als zodanig heb ik de definitie dan ook altijd begrepen. Nu lees ik echter in Van Dale:

ma·so·chis·me

psychische gesteldheid waarbij het ondergaan van vernedering en pijn een belangrijk middel is tot seksuele bevrediging

Wat mij hieraan opvalt, is het woord seksuele. Volgens deze definitie heeft masochisme blijkbaar áltijd betrekking op erotische, seksuele gevoelens. Zoals ik hierboven schreef, heb ik altijd begrepen dat masochisme op algemeen genot/bevrediging betrekking heeft, dus niet per sé altijd in een seksuele context (maar wel soms). Van Dale geeft dus een nauwere definitie.

Wikipedia is het met mij eens. Merk immers de haakjes op in
Masochisme is het beleven van (seksueel) genot aan onderwerping of kleinering
Levensdrift en doodsdrift (...) en hebben voor de masochist een (erotisch) stimulerende werking.
Van Dale zegt over sadisme:

sa·dis·me

het genoegen beleven aan en bevrediging vinden in het pijnigen en kwellen van anderen

en rept hier dus níet over een specifiek seksuele context.

Wat denken jullie? Hoe hebben jullie de term begrepen? Zijn sadisme en masochisme dus geen antoniemen? Wat zeggen andere bronnen hierover (Klintersaas? ;) )?

PS: ik heb de twee termen opgezocht in mijn Van Dale op cd-rom, maar zag dat ze in de onlineversie precies gelijk zijn. klik en klik

PPS: ik gebruik de term "antoniem" mogelijk niet geheel correct nu. Het tegengestelde van "genot vinden in pijniging van jezelf" kan ook "verschrikking vinden in pijniging van jezelf" in plaats van "genot vinden in pijniging van anderen". Discutabel dus. Maar jullie zullen vast begrijpen wat ik bedoel.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 1.780

Re: Masochisme

Als Van Dale masochisme zo
psychische gesteldheid waarbij het ondergaan van vernedering en pijn een belangrijk middel is tot seksuele bevrediging
en sadisme zo
het genoegen beleven aan en bevrediging vinden in het pijnigen en kwellen van anderen
omschrijft, is VD inderdaad enigszins inconsequent. Beide termen zijn in eerste instantie op sexualiteit gericht, maar hebben daarna en daarnaast een veel algemener betekenis gekregen. VD heeft in zoverre gelijk dat bij sadisme de 2de betekenis de 1ste welhaast heeft overvleugeld, terwijl masochisme in de 2de betekenis meestal toch een wat gekscherende, luchtige ondertoon heeft.

PS: Masochist: Kwel mij. Sadist: Nee.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Masochisme

Ik beschouw een masochist als iemand die graag pijn heeft en een sadist als iemand die graag pijn doet.

Sadomasochisme is de combinatie van sadisme en masochisme. Alledrie kunnen ze aan seks worden gekoppeld.

Dat versta ik eronder.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Masochisme

Ik zie je topic nu pas, maar had een tijd terug precies dezelfde bedenking.

De term 'masochisme' gebruik ik ook in de bredere context die je schetst.

Toen ben ik ook eens naar de Van Dale gaan kijken, waar het enger stond.

Daarna even het groene boekje uit m'n rek gehaald, daar staan ook haakjes:
gesteldheid, gedrag van iem. die (seksuele) bevrediging vindt in ondergane pijn of kwelling; bewuste zelfkwelling
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Masochisme

Wat denken jullie? Hoe hebben jullie de term begrepen? Zijn sadisme en masochisme dus geen antoniemen? Wat zeggen andere bronnen hierover (Klintersaas? :D )?
Ook ik merk deze topic nu pas op. Over andere bronnen gesproken: ik weet niet welke Van Dale jij hebt, maar mijn Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal, twaalfde herziene druk (1992) schrijft (op pagina 1774, eerste kolom, onderaan) het volgende:

masochisme

...

1 psychische gesteldheid waarbij het ondergaan van vernedering en lichamelijke mishandeling een noodzakelijk middel is tot seksuele bevrediging;

2 (fig.) houding die of gedrag dat getuigt van het genieten van verachting of onderwaardering.

Die tweede betekenis is dus - hoewel ze figuurlijk is - ruimer.

Over sadisme staat er (op pagina 2621, tweede kolom, laatste woord) het volgende:

sadisme

...

1 geslachtslust gepaard met een onweerstaanbare neiging het voorwerp van begeerte voor en gedurende de bevrediging te pijnigen;

2 (bij uitbr.) het kwellen uit lust tot kwellen.

Ook hier is er dus sprake van een specifiek seksuele en een algemenere betekenis.

Merk ook op dat het Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal géén officiële uitgave is. In de nieuwste editie staan tal van fouten. Een uitgebreid overzicht is
PPS: ik gebruik de term "antoniem" mogelijk niet geheel correct nu. Het tegengestelde van "genot vinden in pijniging van jezelf" kan ook "verschrikking vinden in pijniging van jezelf" in plaats van "genot vinden in pijniging van anderen". Discutabel dus. Maar jullie zullen vast begrijpen wat ik bedoel.
Uiteraard begrijp ik wat je bedoelt. Bovendien bestaan er verschillende soorten antoniemen. In geval van sadisme en masochisme spreken we als ik me niet vergis over meervoudige onverenigbaarheid.
Daarna even het groene boekje uit m'n rek gehaald, daar staan ook haakjes:
Het 'Groene Boekje' beperkt zich bij mijn weten enkel tot spelling. Hoe komt het dan dat er in jouw versie woordverklaringen staan?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Masochisme

Het 'Groene Boekje' beperkt zich bij mijn weten enkel tot spelling. Hoe komt het dan dat er in jouw versie woordverklaringen staan?
Je hebt gelijk, ik was iets te snel. Ik pakte een groen boek uit het rek en dat is getiteld: "Het Groene woordenboek". Even nader bekeken: dat blijkt een herziene en uitgebreide edititie van de "Grote Prisma Nederlands" te zijn, maar de spelling is in overeenstemming met die van de "Woordenlijst Nederlandse taal". Verwarrend, zo'n boek met een groene kaft :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Masochisme

Over andere bronnen gesproken: ik weet niet welke Van Dale jij hebt, maar
Ik gebruik de Van Dale cd-rom-versie 2002 versie 2.0

Maar, zoals ik al schreef, staan de woorden met dezelfde betekenis op de onlineversie.
Merk ook op dat het Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal géén officiële uitgave is. In de nieuwste editie staan tal van fouten. Een uitgebreid overzicht is hier te vinden. Als we het erover eens zijn dat de Phys' Van Dale een te nauwe definitie geeft van 'masochisme' kunnen we dat daar eventueel aankaarten.
Ik kende de site al, best vermakelijk :D Is inderdaad misschien iets om daar aan te geven. Ik dacht dat er wellicht een reden voor was om louter de nauwere betekenis te gebruiken
Uiteraard begrijp ik wat je bedoelt. Bovendien bestaan er verschillende soorten antoniemen. In geval van sadisme en masochisme spreken we als ik me niet vergis over meervoudige onverenigbaarheid.
Die termen kende ik nog niet. Is er misschien ergens een overzicht van?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Masochisme

Phys schreef:Ik gebruik de Van Dale cd-rom-versie 2002 versie 2.0

Maar, zoals ik al schreef, staan de woorden met dezelfde betekenis op de Ik kende de site al, best vermakelijk ;) Is inderdaad misschien iets om daar aan te geven. Ik dacht dat er wellicht een reden voor was om louter de nauwere betekenis te gebruiken
Als die reden er al is kan ik ze in ieder geval niet bedenken.
Die termen kende ik nog niet. Is er misschien ergens een overzicht van?
Googel met meervoudige onverenigbaarheid en je krijgt als eerste resultaat de Wikipediapagina over antoniemen. Daar staat een indeling van de verschillende soorten antoniemen te lezen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Masochisme

PS: Masochist: Kwel mij. Sadist: Nee.
sorry, maar ik kon het niet laten: slim of dom van de sadist?

dit is namelijk een serieuse paradox...

en het lijkt mij duidelijk dat masochisme niet persé seksueel gerelateerd moet zijn, anders hebben we er geen term voor. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Masochisme

en het lijkt mij duidelijk dat masochisme niet persé seksueel gerelateerd moet zijn, anders hebben we er geen term voor. ;)
Het lijkt me duidelijk dat dit geen sluitende redenering is.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Masochisme

Het lijkt me duidelijk dat dit geen sluitende redenering is.
Eens. Zie bijvoorbeeld dit topic.

Reageer