stoommotoren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

stoommotoren

ben bezig een motortje op stoom te fabriceren, en heb een vraagje:

op de site van tinustechniek heb ik een motortje gezien, maar heb wat vragen erover:

Zijn die cylinders enkelwerkend? dus enkel een gaatje bovenaan?

en indien ja, hoe zorg je ervoor dat de drijfstang geleid wordt in de asrichting van de cylinder? want er komen toch heel wat zijdelingse krachten op de drijfstang, en een extra afdichting onderaan erbij maken, waar de drijfstang dan doorschuift, zou dit probleem gedeeltelijk oplossen:

Indien je dit zou doen, kun je toch gelijk een dubbelwerkende cylinder maken (zorgen voor 2 extra gaatjes onderaan) ?

En van welk materiaal maak je de zuiger (en stang indien dit één geheel vormt) en de cylinder?

Koper of aluminium?

En is het afgeraden voor de cylinder Al. te gebruiken, en voor de zuiger+stang Cu? (kwestie van de verschillende uitzettingscoefficienten, misschien dat de zuiger zou vastlopen, of indien het Al. extra zou uitzetten, dat je afdichting niet meer aansluit)?

En over afdichting gesproken, hoe bewerk je de binnenkant van de cylinder en de buitenkant van de zuiger? polijsten/slijpen, of werk je met segmenten/schraap- of keerringen?

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: stoommotoren

ben bezig een motortje op stoom te fabriceren
dat moet gestimuleerd worden !!! ;)
king nero schreef:op de site van tinustechniek heb ik een motortje gezien...

Zijn die cylinders enkelwerkend?

Hoe zorg je ervoor dat de drijfstang geleid wordt in de asrichting van de cylinder?
Kan je me de url eens doorgeven, dan kan ik je raad geven aan de hand van de foto/afbeelding.
en een extra afdichting onderaan erbij maken, waar de drijfstang dan doorschuift...
Dat doe je met een zogenaamde "stopbus", afdichten kan met teflon...

De zuiger maak je in brons

De zuigerstang maak je in messing

De zuigerstanglager in brons

De cilinder in messing

Andere appendages in messing.

Zorg dus bij wrijvende onderdelen voor een combinatie messing op brons (dus niet messing op messing of brons op brons).

De binnenkant van de cilinder dient te worden geruimd op een precisiefreesbank. De zuiger (die fijngedraaid moet worden) mag voorzien worden van (al dan niet zwevende O-) ringen maar dit moet niet, behalve als je een krachtmachine wil bouwen...

Als je zuiger goed aansluit op de cilinder, maar toch goed kan bewogen worden, moet je je geen zorgen maken voor vastlopen. Gebruik wel steeds voldoende stoomolie in de cilinder :?: ;) :shock: ;) Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik ga er van uit (van de dingen die je zegt) dat je een oscilerende machine wil bouwen. Je zegt echter niets over een boiler. heb je deze al? Zoniet zijn er hier ook een aantal belangrijke dingen waar je op moeten letten!

Heb je nog vragen, aarzel dan geen moment om ze hier te stellen.

Alvast veel succes ! :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: stoommotoren

Was toch wel wat nieuwsgierig en ben ondertussen zelf effe gaan zoeken naar die website van tinustechniek. Als King Nero of iemand anders van plan is deze te bouwen :

http://home.wanadoo.nl/j.w.flierman/stoommachine.html

...wil ik wel zeggen dat je in dat geval de krukhoekverhouwing van 180 graden in de voorgestelde machie beter kan negeren en voor een verhouding van 90 graden gaan.

Op die manier zal je dus nooit de situatie hebben waarbij beide zuigers op een dood punt staan en je de machine dus zal moeten aanduwen...

Afbeelding Zo moet het dus niet :

Afbeelding

Afbeelding Zo moet het dus wel :

Afbeelding

Berichten: 1

Re: stoommotoren

Wat is de theorie bus-zuiger zelfde materiaal of anders?

En welke kunsstof zou in aanmerking komen vorr een bus-zuiger?

Of is een metalen bus-zuiger makkelijk ergens te kopen?

MvG

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: stoommotoren

river schreef:Wat is de theorie bus-zuiger zelfde materiaal of anders?

En welke kunsstof zou in aanmerking komen vorr een bus-zuiger?

Of is een metalen bus-zuiger makkelijk ergens te kopen?
Bus in messing en zuiger in brons is de meest toegepaste traditie in de miniatuurstoomwereld.

Brons raad ik aan wanneer het onderdelen betreft die sterk onderhevig zijn aan slijtage door wrijving. Lagerringen, lagerblokken en spiegels behoren daartoe. Neem hiervoor beter niet messing, tenzij je er zeker van bent dat je je machine slechts zelden echt gaat laten werken.

Een bewegend onderdeel gemaakt in een metaal met lage slijtvastheid zoals messing is beter af in gezelschap van een metaal met hogere slijtvastheid, zoals brons. Als je echt wil kan je eventueel die andere onderdelen voor de cilinder ook in brons vervaardigen. Tracht gewoon bij bewegende onderdelen messing op messing te vermijden. :shock:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: stoommotoren

wim600008149 schreef:......  Zo moet het dus niet :

Afbeelding
Toch is dit bij enkelwerkende cylinders een goede opstelling. Een machine met de krukken op 90 graden en enkelwerkende cylinders zal alsnog op een dood punt vastlopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: stoommotoren

Een machine met de krukken op 90 graden en enkelwerkende cylinders zal alsnog op een dood punt vastlopen.
Dat is niet de bedoeling. Een goede machine mag nooit vastlopen op een dood punt als hij aan het lopen is. De inertie van een goed uitgebalanceerd vliegwiel dient er voor te zorgen dat vastlopen op een dood punt niet gebeurt.

Bedoeling van de opstelling van de krukken in een hoek van 90 graden is om te vookomen dat een externe kracht moet benut worden om aan te zetten.

Waarom zou bij een enkelwerkende cilinder deze voorwaarde niet opgaan? Het enige verschil met een dubbelwerkende cilinder is dat een enkelwerkende cilinder maar aan één kant van de zuiger stoom binnenlaat en uitlaat.

Laat de zuiger van een ééncilinder stoommachine op een dood punt stilstaan en je moet 'm een duwtje geven om hem terug te laten draaien. Laat bij een twee cilinder stoommachine beide zuigers tegelijkertijd op hun dood punt staan (en dat is enkel mogelijk bij krukken in een hoek van 180 graden) en je moet hem ook een duwtje geven, ongeacht of het nu gaat om enkel- of dubbelwerkende cilinders, tenzij je misschien een totaal andere poortopstelling hanteert, maar ik kan er nou niet meteen zo gek een bedenken...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: stoommotoren

Ik rekende een beetje op je technische gevoel, maar dat komt niet helemaal over.

Als je twee enkelwerkende cylinders hebt, met krukken onder 180 graden, en de ene staat in zijn onderste dode punt, dan begint de andere net weer aan zijn werkslag. De werkslagen sluiten dus mooi op elkaar aan.

Heb je daarentegen de krukken op 90 graden, en de ene staat onderin, dan is de andere net onderweg naar boven, in zijn dode slag. De werkslagen overlappen elkaar gedurende 90 graden, maar daar tegenover staat dat er ook gedurende 90 graden geen werk wordt gedaan. Dus deze configuratie is slechter dan de uitvoering op 180 graden.

De eigenschap van een enkelwerkende cylinder is dat hij bij zijn opwaartse slag geen arbeid kan verrichten.

Bij beide bovengenoemde configuraties moet je de machine overigens op gang helpen.

Bij enkelwerkende cylinders moet je er minstens 3 hebben om een machine te krijgen die zelfstartend is.

Bij dubbelwerkende cylinders is 2 genoeg, maar dan moeten de krukken idd op 90 graden staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: stoommotoren

Wees gerust, ik heb genoeg technisch gevoel, maar je eerste opmerking was me niet geheel duidelijk wat je bedoelde, of het vastlopen waarover jij het had nu de onmogelijkheid tot zelfstarten was of de mogelijkheid tot domweg stoppen tijdens de werking.

Ik heb m'n simulatieprogramma er es op los gelaten en het klopt wat je zegt over het feit dat idg beide configuraties een zetje zouden moeten krijgen bij het starten. Ik ben gewend comlexere, niet oscillerende, modellen te bouwen, die tevens altijd dubbelwerkend zijn.

Daarom had ik me idd iets te veel vastgepint op die 90 graden regel, die me er al sinds oudsher is ingepompt. Ik vind sowieso dat een stoomcilinder dubbelwerkend dient te zijn. Een eenvoudige aanpassing kan het machientje dat King Nero aan het bouwen is trouwens dubbelwerkende cilinders geven.

Ik hoop wel dat je me bijtreedt wanneer ik zeg dat tijdens de eigenlijke werking zelf het dode punt dient overwonnen te worden door de inertie van een vliegwiel.

Er is eigenlijk ook nog het feit dat men zo'n simple modelletje niet op elk vlak kan vergelijken met de complexere modellen, waarbij allerlei voorzieningen er voor zorgen dat zelfstart mogelijk is of kan gemaakt worden, zoals aftapkranen om gecondenseerde stoom uit de cilinders te verwijderen enz...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: stoommotoren

......Ik hoop wel dat je me bijtreedt wanneer ik zeg dat tijdens de eigenlijke werking zelf het dode punt dient overwonnen te worden door de inertie van een vliegwiel....
Uiteraard.

Reageer