Magnetische veldlijnen en opheffing door kooi van faraday

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 17

Magnetische veldlijnen en opheffing door kooi van faraday

Ik weet dat er al vele topics hier over zijn geschreven, maar hoe weet je of de veldlijnen opgeheven wordt door een kooi van Faraday. Bij radiogolven bijvoorbeeld moet de golflengte groter zijn dan de mazen van de kooi om te worden opgeheven. Maar heb je bij veldlijnen ook golflentes of moet je dan kijken naar de mogelijkheid van het materiaal van de kooi de veldlijnen op te vangen? Als het laatste het geval is hoe druk je dat uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Magnetische veldlijnen en opheffing door kooi van faraday

ik denk dat dit komt doordat een kooi van faraday gemaakt is uit ijzer (of een ander metaal) en magnetische veldlijnen zoeken steeds de weg van de minste weerstand, de weerstand (permeabiliteit) van ijzer is kleinder dan die van lucht dus zullen de magnetische veldlijnen zich verplaatsen in het ijzer van de kooi, maar zullen ze niet in de kooit zelf komen.
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Magnetische veldlijnen en opheffing door kooi van faraday

Magnetische veldlijnen worden niet tegengehouden door een kooi van Faraday. Elektrische velden daarentegen wel. Snel veranderende magnetische velden echter (zoals straling) hebben ook een elektrische component en worden daarom wel (deels) tegengehouden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 413

Re: Magnetische veldlijnen en opheffing door kooi van faraday

Volgens mij kun je dat herleiden naar het principe van inductie. een kooi van faraday bestaat uit ringen die elkaar overlappen. In de meest eenvoudige vorm gaat het om de ribben van een kubus. Elke ribbe maakt deel uit van twee ringen (ook als die vierkant zijn, het gaat er om dat het materiaal rondloopt) bij inductie wanneer voor elke ring de veranderingsrichting hetzelfde is zal de spinrichting ook hetzelfde zijn.

bekijk je twee aaneengesloten ringen met een spin linksom dan is de richting in het deel dat de ringen gemeenschappelijk hebben tegengesteld ofwel weerstand. Bij een kooi van faraday kan dus geen inductie bestaan er is een blokkade.

Reageer