Dunne AA batterij beter dan dikke?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Dunne AA batterij beter dan dikke?

Gisteren was ik bij de Makro. Ik zag dat ze penlights in de aanbieding hadden van 2500mAh. Daarna zag ik dikkere batterijen, (engelse staven) van maar 2000mAh. Hou kan dat nou? Hier kun je toch veel meer energie inpersen door het grotere volume? De kwaliteit van de batterij wordt toch alleen bepaald door hoeveel stroom hij in een uur kan leveren (mAh)??

Kun je kortom de volgende keer beter een dunne zaklamp kopen ipv zo'n dikke buis? De AA batterijen voor die dunne gaan immers langer mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Dunne AA batterij beter dan dikke?

Dat is inderdaad vreemd, je mag verwachten dat er meer energie in een dikkere batterij zit.

Wellicht zijn het niet dezelfde batterijen, dus dat de werking van de batterijen op een andere chemische reactie berust (Li-ion, NiMH of NiCd).

Hoeveelheid stroom die hij in een uur kan leveren is niet zo interessant (kortsluiting). Belangrijker is om te kijken hoeveel uur hij gebruikt kan worden bij een bepaalde belasting.

De kwaliteit van een batterij is niet alleen afhankelijk van de capaciteit. Je moet ook kijken naar ontlaadspanning, zelfontlading, aantal laad/ontlaad cycli, geheugeneffect, enz...
Kabouters bestaan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Dunne AA batterij beter dan dikke?

Een engelse staaf is een heel rare batterij. Die heb ik al heeeeel lang niet meer gezien. Zo'n batterij bestaat uit 2 cellen in serie, met een totale spanning van 3V. 3V*2Ah*3600s/h = 21,6kJ . Voor die AA cel geldt: 1.5V*2.5Ah*3600s/h = 13.5kJ. Inderdaad zit er in de engelse staaf dus meer energie dan in een AA cel.

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Dunne AA batterij beter dan dikke?

Een engelse staaf is een heel rare batterij. Die heb ik al heeeeel lang niet meer gezien. Zo'n batterij bestaat uit 2 cellen in serie
Oei, dan was het een andere. Ik bedoel met 'die dikke' zo'n type dat je vroeger in je draagbare radio stak. Vlgs. mij worden ze tegenwoordig het meest in Maglite zaklampen gebruikt. Ik zie nu dat ze D-type, (mono batterijen) heten.
Belangrijker is om te kijken hoeveel uur hij gebruikt kan worden bij een bepaalde belasting. De kwaliteit van een batterij is niet alleen afhankelijk van de capaciteit. Je moet ook kijken naar ontlaadspanning, zelfontlading, aantal laad/ontlaad cycli, geheugeneffect, enz...
Ja,ja lekkere theoretische blabla. Ik zie me al staan bij de Mediamarkt :shock:
Wellicht zijn het niet dezelfde batterijen, dus dat de werking van de batterijen op een andere chemische reactie berust
Nee, het betrof hetzelfde merk en dezelfde serie.

Ik hou het er maar op dat je goed op de mAh waarde moet letten en dat dikkere batterijen niet altijd beter zijn. Dat komt waarschijnlijk omdat ze minder verkocht worden. Volgende keer dus een dunne zaklamp.

Na een beetje zoekwerk kom je trouwens al snel uit bij dikke batterijen die wel a/d verwachting voldoen, hierop staat er een van 5000 mAh:

http://www.elektronica-online.nl/content.php?cat_id=506&hoofdcat=Batterij & Accu&subcat=Accu Diverse&subsubcat=Accu's 1,2 Volt://http://www.elektronica-online.nl/co...ccu's 1,2 Volt

Wist ik eindelijk het verschil tussen AA en AAA en nu gaan ze het weer anders noemen: LR???[/url]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dunne AA batterij beter dan dikke?

Als je alleen maar op de capaciteit (mAh) zou letten, zul je zien dat er een grote diversiteit bestaat: voor AA (penlite) tussen de 700 en 2500 mAh. Zo kan ik me ook voorstellen dat dit geldt voor andere batterijen en dus is een vergelijking niet zo eenvoudig.

AAA batterijen (oplaadbaar) gaan momenteel tot zo'n 1000 mAh.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer