Functie spanning-rek diagram

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Functie spanning-rek diagram

Ik heb een vraag over het spanning-rek diagram van staal. Laten we zeggen staal52.

Als ik een stalen staaf uitrek, neemt in eerste instantie de kracht die nodig is om de staaf uit te rekken lineair toe, tot aan 0,2% uitrekking, tot die 0,2% uitrekking kan de staaf weer in z'n oorspronkelijke lengte terug keren. Daarboven is de staaf blijvend vervormd. Bij grotere uitrekking dan 0,2% neemt de kracht die nodig is om de staaf verder uit te rekken dus niet lineair toe, die wordt verstevigen genoemd. En ik ben juist op zoek naar een funtie die de uitrekking beschrijft in relatie met de benodigde kracht in dit gedeelte van het diagram. De kracht tijdens het verstevigen neemt steeds minder toe tot op het moment dat het bij verdere rek eventjes gelijk blijft, om vervolgens weer af te nemen. Op dit punt wordt de maximale treksterkte bereikt, in dit geval zeg maar 520N, als de oppervlakte van de dwarsdoorsnede van de staaf 1mm2 bedraagt.

Het eerste gedeelte is makkelijk te berekenen, van 0 tot 0,2% uitrekking in de grafiek hoef ik alleen maar de richtingscoëfficiënt te bepalen en kan daar zo een formule voor opstellen, maar deze formule geldt alleen in het gebied tussen 0 en 0,2% rek, daarboven geldt deze niet meer, dan geldt er een andere formule van zegmaar 0,2% tot zo'n 20% uitrekking, laat bij 20% uitrekking de maximale treksterkte bereikt zijn en bij 30% rek breekt de staaf, maar het gaat me juist om het stukje tussen de 0,2% en 20% rek.

Wat is daar de functie van de kromme als functie van rek op de horizontale as en kracht op de vertikale as?

Ik wil bijv. bereken met die formule hoeveel kracht er nodig is om deze staaf 10% uit te rekken.

Hoe bereken je dat?

Berichten: 4.502

Re: Functie spanning-rek diagram

Ik heb over dit onderwerp in mijn studietijd ook gediscussieerd en beweerde,dat zolang er geen breuk optrad,de diameter van het materiaal afnam,waardoor de max.spanning zou oplopen tot de elasticiteitsmodulus.

En omdat de rek eruit is zou er geen hogere kracht nodig zijn dan die waarbij de 0,2% rek wordt bereikt!

Dus vraag ik me alleen af in hoeverre je nog kunt spreken van elasticiteit,omdat de elastische rek er volkomen uit is en meneer Hook zijn diagram werkt tot ca.0,2% als rekgrens. :D

Reageer