'cellen' van mobiele telefonie netwerken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

'cellen' van mobiele telefonie netwerken

Hallo,

ik vraag me dit al een tijdje af, en ik hoop dat er hier iemand is die het weet.

Ik weet alleen niet zo goed of dit het goede forum is voor deze vraag, maar niet geschoten is altijd mis.

De vraag is dus als volgt:

Mobiele telefonienetwerken maken gebruik van cellen. Zo goed als heel nederland is 'bedekt' met deze cellen zodat je overal bereik hebt. Als je je verplaatst, kun je van de ene cel naar de volgende reizen zonder dat je het merkt.

Het bereik verschilt echter nogal per provider en per locatie.

Heeft ieder netwerk dan zijn eigen cellen en eigen masten? Zijn deze cellen dus niet hetzelfde?

Stel dat ik met een vodafone-abbonement in mijn auto rij en naast me zit iemand met een telfort-telefoon. Kan het dan dat ik wél van cel wissel en mijn reisgenoot (nog) niet.

Ik dacht zelf eerst dat het meer was zoals bij het eletriciteitsnet. Alles wordt gezamenlijk opgewekt en gebruikt met behulp van één net, maar voor een aansluiting/abbonement kun je kiezen uit verschillende leveranciers/providers.

Als iemand hier meer over weet, hoor ik het graag. Bij voorbaat dank.

Mvg Bobb

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 'cellen' van mobiele telefonie netwerken

Elke provider heeft zijn eigen antennes, en dus zijn eigen cellen.

Overigens zitten die antennes van verschillende providers vaak broederlijk naast elkaar in dezelfde kerktoren of aan dezelfde hoogspanningsmast.

Berichten: 24

Re: 'cellen' van mobiele telefonie netwerken

Hallo Klazon,

bedankt voor je reactie!

Dat is duidelijk.

Ik vermoedde het al, want waarom zou de ene provider anders een betere dekking hebben als de andere?

Toch was een gemeenschappelijk netwerk misschien handiger geweest.

Reageer