Betoog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Betoog

Hallo,,

ik weet niet of dit hier hoort, maar ik moet een betoog houden voor Nederlands.

Ik wil het graag doen over het wel/niet verbieden van dragen van religieuze tekenen in het openbaar.

Ik kan alleen niet zo goed argumenten bedenken. Misschien dat jullie mij kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Betoog

Een betoog is een manier om mensen te overtuigen van jouw mening over iets. Als jij dus een betoog over het al dan niet verbieden van het dragen van religieuze tekenen in het openbaar gaat houden, moet je je eigen mening overbrengen op de toeschouwer. Om te beginnen moet je dus je eigen mening erover formuleren.

Daarnaast kun je tegenargumenten noemen, dus argumenten van anderen die het oneens zijn met jouw mening. Deze tegenargumenten kun je vervolgens weerleggen, waardoor je jouw mening extra kracht bij zet.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Betoog

Religieuze vrijheid omvat ook het in het openbaar belijden van de eigen religie, als een religie daarvoor kleding voorschriften heeft die afwijkt van algemeen gangbare mode van het moment dan moet hier ruimte voor zijn in een multiculturele samenleving.

Ter vergelijking: Stel men zou voorstellen dat men in het openbaar geen politieke getinte leuzen of symbolen meer mag dragen?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 41

Re: Betoog

als je iets zou doen over het verbieden van religieuze tekenen in het openbaar, dan kun je zeggen dat deze tekenen niet in conflict mogen zijn met het vak dat je beoefent. vorig jaar was daar ook een debat over: mogen leraressen hoofddoekjes dragen? Ze is dan niet meer erg herkenbaar voor kleuters en de school is misschien zelfs christelijk, als een moslima daar al zou gaan werken maar goed. het is dus tegenstrijdig!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Betoog

Het betoog kan zich ook richten op de verantwoordelijkheid van de gemeenschap (wij allen) en de verantwoordelijkheid van het individu (ik).

Mag een werkgever verwachten dat iemand niet zal solliciteren naar een baan niet verenigbaar zal zijn met diens religieuze verplichten? Maar wat nu als het probleem ontstaat zodra een werknemer later van religie veranderd of een andere zienswijze mbt zijn religieuze verplichtingen ontwikkeld?

Wat wordt er bedoeld met "dragen van religieuze tekenen in het openbaar"? Wie bepaald wat een "religieus teken" is? Kruisje? Keppel? Pentagram? Oranje kleren? Net pak met stropdas en tas?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 5

Re: Betoog

PdeJongh schreef:Een betoog is een manier om mensen te overtuigen van jouw mening over iets. Als jij dus een betoog over het al dan niet verbieden van het dragen van religieuze tekenen in het openbaar gaat houden, moet je je eigen mening overbrengen op de toeschouwer. Om te beginnen moet je dus je eigen mening erover formuleren.

Daarnaast kun je tegenargumenten noemen, dus argumenten van anderen die het oneens zijn met jouw mening. Deze tegenargumenten kun je vervolgens weerleggen, waardoor je jouw mening extra kracht bij zet.


Dankjewel,

Ik wil idd ook graag tegenargumenten.

Berichten: 5

Re: Betoog

qrnlk schreef:Het betoog kan zich ook richten op de verantwoordelijkheid van de gemeenschap (wij allen) en de verantwoordelijkheid van het individu (ik).

Mag een werkgever verwachten dat iemand niet zal solliciteren naar een baan niet verenigbaar zal zijn met diens religieuze verplichten? Maar wat nu als het probleem ontstaat zodra een werknemer later van religie veranderd of een andere zienswijze mbt zijn religieuze verplichtingen ontwikkeld?

Wat wordt er bedoeld met "dragen van religieuze tekenen in het openbaar"? Wie bepaald wat een "religieus teken" is? Kruisje? Keppel? Pentagram? Oranje kleren? Net pak met stropdas en tas?
Religieuze tekenen in het openbaar: Gemeente, school, ziekenhuis etc.

Maar het is toch al duidelijk wat een religieuze teken is; oranje keleren en een net pak met stropdas is denk ik niet echt een religeus teken.

Berichten: 5

Re: Betoog

als je iets zou doen over het verbieden van religieuze tekenen in het openbaar, dan kun je zeggen dat deze tekenen niet in conflict mogen zijn met het vak dat je beoefent. vorig jaar was daar ook een debat over: mogen leraressen hoofddoekjes dragen? Ze is dan niet meer erg herkenbaar voor kleuters en de school is misschien zelfs christelijk, als een moslima daar al zou gaan werken maar goed. het is dus tegenstrijdig!


ik snap niet echt wat je tegenstrijdig vind. Dat leraressen hoofdoekjes dragen in een christelijke school? Want ik zit ook op een christelijk school, maar er wordt eigelijk niets christelijks gedaan dat niet op niet-christelijke scholen word gedaan.

Reageer