Waterstofperoxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Waterstofperoxide

Ik moet een werkstuk schrijven over Waterstofperoxide.

- Gehaltebepaling van Waterstofperoxide:

2 MnO4- + 16 H+ + 5 H2O2 => 2 Mn2+ + 8 H2O + 5 O2 + 10 H+

Dit lijkt mij een goede mogelijkheid om te berekenen hoeveel waterstofperoxide in een bepaalde oplossing zit. Ik heb alleen mijn twijfels over de kleuromslag. KMn2 is donkerpaars (??). Dus eerst is de oplossing kleurloos (??) en als al het H2O2 heeft gereageerd dan wordt de oplossing donkerpaars?

- Hoe wordt waterstofperoxide gemaakt?

Hier kan ik dus bijna niks over vinden. Zou iemand me een site kunnen geven met informatie?

- Hoe gevaarlijk is waterstofperoxide?

Ik lees op alle sites dat je er voorzichtig mee om moet gaan, en dat grote concentraties levensgevaarlijk kunnen zijn. Maar hoe de reacties precies in zijn werk gaan kan ik niet vinden...

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen,

bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Waterstofperoxide

Nee, het is andersom: KMNO4 is juist donkerpaars!

H2O2 wordt bereid door Bariumperoxide met zwavelzuur:

BaO2 + H2SO4 --> BaSO4 + H2O2

Gebruikt men de theoretische hoeveelheid (verdund) zwavelzuur, dan houdt men na affilteren van het onoplosbare BaSO4 een zuivere H2O2-oplossing over.

H2O2 kan ook ontstaan door Natriumperoxide op te lossen in water:

Na2O2 + 2H2O --> H2O2 + 2Na+ + 2OH-

Waterstofperoxide is sterk oxiderend.

In concentraties boven 50% kan het met organisch materiaal (ook hout en textiel) spontaan ontvlammen. In een gesloten vat kan het spontaan exploderen. Ook zijn heftige reacties mogelijk met metaalpoeders
Kabouters bestaan niet

Re: Waterstofperoxide

Bedankt voor je reply,

sorry ik heb een typfout gemaakt, ik bedoelde KMNO4. Maar de zin daarna klopt dus wel?

Eerst is de oplossing kleurloos omdat al het KMNO4 reageert tot MN2 en K+. Totdat al het H2O2 heeft gereageerd, en het KMNO4 niet meer kan reageren waardoor de oplossing paars kleurt?

Bedankt voor je verdere info, daar kan ik zeker mee vooruit.

Btw, ik heb in een deuk gelegen door je sig, hoe droog :shock: .

Re: Waterstofperoxide

Oeps, dat was ik dus, even vergeten dat ik me niet heb geregistreerd...

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Waterstofperoxide

Of je reactievergelijking klopt durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het ziet er wel plausibel uit.

MnO4- is donkerpaars van kleur. Als je deze oplossing in je monster druppelt zie je echter meteen de paarse kleur verdwijnen doordat het wordt omgezet in Mn2+

Als je H2O2 is verdwenen voeg je meer paars toe, wat dan niet meer reageert en dus je oplossing paars maakt.
Kabouters bestaan niet


Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Waterstofperoxide

Kabouters bestaan niet

Re: Waterstofperoxide

Ik kom er niet uit met MNO4.

H2O2 treedt hier op als reductor?

Ik was daarom aan het denken om het gehalte te bepalen door middel van jood:

H2O2 + 2 H+ + 2 e- ↔ 2 H2O

2 I- ↔ I2 + 2 e-

Je moet de oplossing dus eerst aanzuren. Hier twijfel ik echter ook weer, reageert 2 I- niet spontaan tot I2?

Ik snap het niet meer....

bvd


Berichten: 3

Re: Waterstofperoxide

Timp Daddy schreef:Ik moet een werkstuk schrijven over Waterstofperoxide.

- Gehaltebepaling van Waterstofperoxide:

2 MnO4- + 16 H+ + 5 H2O2 => 2 Mn2+ + 8 H2O + 5 O2 + 10 H+

Dit lijkt mij een goede mogelijkheid om te berekenen hoeveel waterstofperoxide in een bepaalde oplossing zit. Ik heb alleen mijn twijfels over de kleuromslag. KMn2 is donkerpaars (??). Dus eerst is de oplossing kleurloos (??) en als al het H2O2 heeft gereageerd dan wordt de oplossing donkerpaars?

- Hoe wordt waterstofperoxide gemaakt?

Hier kan ik dus bijna niks over vinden. Zou iemand me een site kunnen geven met informatie?

- Hoe gevaarlijk is waterstofperoxide?

Ik lees op alle sites dat je er voorzichtig mee om moet gaan, en dat grote concentraties levensgevaarlijk kunnen zijn. Maar hoe de reacties precies in zijn werk gaan kan ik niet vinden...

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen,

bvd
is dit de gehele redox reactie?? wij moeten deze proef namelijk ook op school doen, we willen geen half werk leveren.

We moeten waterstofperoxide laten reageren met

bruinsteen(mangaan(IV) oxide) Weet er toevallig iemand hier de juiste redoxreactie van??

alvast bedankt..sjon

Re: Waterstofperoxide

Hartstikke bedankt voor al je sites, deze had ik al een keer bekeken. Maar het geeft geen antwoord op mijn vraag...De schrijver van dit stuk is er namelijk ook nog niet uit...:
Voor de joodvorming heb ik dus momenteel nog geen goede verklaring. Ik blijf echter zoeken.
Hij heeft het echter wel over deze reactieverglijking, dus ik zou het eventueel wel kunnen gebruiken, maar ik heb mijn twijfels erover:

2I- <--> I2 + 2e Eo = 0.58 V

H2O2 + 2H+ + 2e <--> 2H2O Eo = 1.776 V

H2O2 + 2I- + 2H+ ó 2H2O + I2
is dit de gehele redox reactie?? wij moeten deze proef namelijk ook op school doen, we willen geen half werk leveren.

We moeten waterstofperoxide laten reageren met

bruinsteen(mangaan(IV) oxide) Weet er toevallig iemand hier de juiste redoxreactie van??

alvast bedankt..sjon
Ik heb het scheikunde boek nog eens door gekeken, en kwam daar ook de reactie met KMNO4 tegen:

Reactieverglijking:

H2O2 --> 2H+ + O2 + 2e- 5 x

MnO4- + 8H+ + 5 e- --> Mn2+ + 4H20 2 x

5H2O2 (aq) + 2MnO4- (aq) + 6H+ (aq) --> 5O2 (g) + 2Mn2+ (aq) + 8H2O (l)

Het komt dus op hetzelfde neer als de reactie die ik van het internet af had gehaald, alleen zijn hier aan beide kanten de H+ ervan af gehaald.

Berichten: 284

Re: Waterstofperoxide

2 KMnO4 + 3 H2SO4 + 5 H2O2 ==> K2SO4 + 2MnSO4 + 8H2O +5O2

is nog een andere schrijfwijze van de reactie met permanganaat, gezien vanuit de formeel toegevoegde moleculen/formule-eenheden.

Te vinden op : http://www.ucc.ie/ucc/depts/chem/dolchem/h...em/elem008.html

In je eerste reactie konden inderdaad 10 H+ ionen links en rechts weggestreept worden.

recept voor de titratie met permanganaat :

http://www.h2o2.com/intro/highrange.html

recept voor de titratie met iodide :

http://www.h2o2.com/intro/iodometric.html

Op de site

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...o2ontleding.htm

had ik niet tot beneden toe gelezen, omdat alle noodzakelijke info reeds hogerop aanwezig was.

Ik zie daar het probleem niet :

zoals de schrijver zelf opmerkt katalyseert de I- de zelfontleding van H2O2. Dit verklaart de zuurstofontwikkeling. Die kan alleen maar onderdrukt worden door in zuurder milieu te werken.

Daarnaast heeft toch de oxidatie van I- tot I2 plaats door de aanwezigheid van de onvermijdelijke H+ ionen. Waarschijnlijk is zelfs de gebruikte H2O2-oplossing gestabiliseerd met zuur of met een fosfaatbuffer.

http://www.h2o2.com/intro/faq.html#15

De link die Kabouter gaf

http://www.chemistry.usna.edu/manual/SC111...20Titration.pdf

geeft misschien niet onmiddellijk antwoord op jullie vragen, maar misschien wel als je de beschreven experimenten uitvoert en de gestelde vragen beantwoordt. Allemaal prima stof voor je werkstuk.

Reageer