Successful Ariane 5 upper stage engine re-ignition experiment

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 45

Successful Ariane 5 upper stage engine re-ignition experiment

A successful re-ignition of the Ariane 5 upper stage engine performed during the most recent mission has consolidated Ariane 5's readiness for the launch of the Jules Verne Automated Transfer Vehicle.

Lees het volledige artikel...
Bron: Europese Ruimtevaartorganisatie. www.ESA.EU

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Successful Ariane 5 upper stage engine re-ignition experiment

Toch een heel belangrijke gebeurtenis voor ESA, dit is een nieuwe manier om vracht naar het internationale ruimtestation te brengen, eentje die goedkoper en beter is dan de space-shuttle.

Er hoeven geen mensen mee op de reis, wat het goedkoop en heel effectief maakt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Successful Ariane 5 upper stage engine re-ignition experiment

Inderdaad, maar alles is beter dan een spaceshuttle gebruiken om iets in een baan om de aarde te krijgen.

Het herstarten van een raketmotor in de ruimte is al minstens veertig jaar mogelijk dus dat ESA het nu eindelijk ook kan is niet echt iets nieuws. Het zegt wel iets over de treurigheid van de huidige ruimtevaart. Wat in de zestiger jaren routine was is nu wereldnieuws.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Successful Ariane 5 upper stage engine re-ignition experiment

Ik denk dat het in de zestig-er jaren ook niet routine was. En ik denk ook niet dat je dit met de Apollo raketten kunt vergelijken. Alles is automatisch, veel meer massa en waarschijnlijk is de hele motor ook anders.

Er is veel kennis van de vroege ruimtevaart verloren gegaan omdat de machines om de elementen met zulke hoge precisie te maken niet meer bestaan en er geen getraint personeel meer rond loopt. Amerika kan inderdaad geen landing op de maan overnieuw doen met hetzelfde materiaal. Niet omdat de kennis er niet is, maar omdat de machines+personeel er niet meer zijn. De industrie is vooruit gegaan en die had andere vereiste dan de ruimtevaart.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Successful Ariane 5 upper stage engine re-ignition experiment

Al jaren voor Saturnus werden raketmotoren van bijvoorbeeld de Agena- en Centaur-trappen (vooral gebruikt op de Atlas raket) herstart om satelieten naar planeten te sturen of voor rendez-vous in het Gemini project. Het is echt stokouwe koek.

Natuurlijk zijn de huidige raketten en motoren betrouwbaarder en iets efficienter maar de vooruitgang in de laatste veertig jaar is bedroevend vergeleken met de eerste tien jaar. De mensen en machines van toen zijn er inderdaad niet meer, maar dat geldt voor alle bedrijfstakken. De tragiek van de ruimtevaart is dat bij NASA in de jaren zeventig veel ervaring bewust de nek om gedraaid is door een groep die kosten wat kost die onzinnige spaceshuttle doordrukte. De bekwame mensen zijn weggegaan/weggejaagd, de laffe jaknikkers zijn gebleven. Dat ding kan hooguit 25 ton nuttige lading in een lage aardbaan brengen maar heeft na de landing een massa van 100 ton. En moet bovendien bemand zijn. Nu is er één gestart om het Harmony-module van 14 ton (plus zijn eigen nutteloze 100 ton) naar het ISS te brengen. Had ook met een simpel raketje gekund tegen een fractie van de lanceerkosten en zonder mensenlevens te riskeren.

Gelukkig heeft NASA eindelijk besloten die dinosauriers in 2010 naar het museum af te voeren, maar is die inefficiente club niet in staat voor 2014 een bemande vlucht naar een lage aardbaan uit te voeren met de al jaren in ontwikkeling zijnde Ares 1 raket die zoveel mogelijk bestaande systemen gebruikt. Dus heeft men commerciale bedrijven gevraagd om een raket te ontwikkelen om die periode te overbruggen. Die kunnen blijkbaar wel in 2010 klaar zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Successful Ariane 5 upper stage engine re-ignition experiment

Ik denk dat Raket hier het belangrijke woord is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Successful Ariane 5 upper stage engine re-ignition experiment

Hangt ervan af waar je de grens trekt.

De Russische Proton of de Heavy versies van de Atlas of de Delta heb je er in dit geval niet voor nodig.

Overigens zijn de zwaarste en grootste onderdelen van het ISS wel door een Proton gelanceerd. De shuttle had het niet gekund. En dat terwijl de startmassa en stuwkracht van de shuttle (plus boosters) vele malen groter zijn dan een Proton.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer