Pijl wegschieten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Pijl wegschieten

Beste mensen, bij deze opgaven weet ik niet precies hoe ik moet beginnen met de aanpak

Een boogschutter mikt naar een doelwit op ooghoogte dat 200m ver staat. De beginsnelheid is 70 m/s. Onder welke hoek met de horizontale moet de pijl gericht worden om het doel te raken? Wat is de grootste hoogte van de pijl? Hoe lang doet de pijl erover om het doelwit te bereiken?

Graag hulp bij de aanpak

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Pijl wegschieten

Als de pijl 70 meter/s snel is, en het doelwit op 200 meter afstand staat, dan kun je eenvoudig met de regel van 3 uitrekenen hoe lang de pijl erover doet. Probeer het misschien eens te tekenen op een blaadje.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 1.007

Re: Pijl wegschieten

Splits de snelheid op in een horizontale en een verticale component (beide een functie van de beginsnelheid en de lanceerhoek). Het gaat er dan om dat je voor beide componenten een functie maakt voor de tijd t en die dan gelijk stelt. Daar haal je de hoek uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Pijl wegschieten

Voor het tweede gedeelte:

Op zijn maximale hoogte is de y component van de snelheid nul want dit is de afgeleide van de y - plaatsfunctie, en die moet maximaal zijn. Dus
\(y = v \cdot \sin \alpha \cdot t - \frac{g \cdot t ^2}{2}\)
Is maximaal en daardoor moet
\(v_y = \frac{dy}{dt} =0\)
. Daaruit krijg je een bepaalde t en die vul je weer in in de plaatsfunctie om de hoogte te vinden.

Berichten: 16

Re: Pijl wegschieten

ok, ik begrijp dat ik de snelheid in een x en y vector moet ontbinden. nu zit ik met omschrijven van de formules.

ik heb: vx=70 cos a en vy= 70 sin (a) - 9,81t

moet ik deze dan nog omschrijven naar de x(t) en y(t) vorm?

Berichten: 16

Re: Pijl wegschieten

ok, update: ik ben uit de hoek gekomen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Pijl wegschieten

Dan moet je eerst nog gaan integreren want je hebt de formules van de snelheid, niet die van de plaats. Begin dus met de plaatsformules voor x en y en elimineer t zodat je een functie y in functie van x krijgt. Dat moet een parabool zijn.

Reageer