Eutrofiëring

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Eutrofi

Voor biologie moeten we een presentatie houden over waterverontreiniging/eutrofiering etc. en nu ben ik op het volgende probleem gestuit.

Door een toename van fosfaten en nitraten krijg je waterbloei/algenbloei. Nu is mijn vraag wat die algen met de fosfaten en nitraten doen. Ik heb al op google gezocht, maar daar kreeg je niet echt een verklaring daarvoor, die sites waarop ik uitkwam zeiden alleen dat er meer algen kwamen.

Heeft iemand daar enig idee van?

Bij voorbaat dank :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Eutrofi

Veel algen zorgen voor een overwoekering van het water en zo wordt het zonlicht tegengehouden. Zonlicht is essentieel voor fotosynthese. Er kan dus geen fotosynthese meer doorgaan hierdoor ontstaat zuurstofgebrek in het water (zuurstof is namelijk een product van de fotosynthese). Zuurstofgebrek leidt dan weer tot massale sterfte van vissen e.d
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 37

Re: Eutrofi

Ja oke, maar wat doen die algen met de fosfaten en de nitraten?

Bouwen ze hier aminozuren of eiwitten uit op?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Eutrofi

Fosfaat is een onderdeel van DNA (Desoxyribose+fosfaat+een base = 1 nucleotide)

Eiwitten bestaan uit aminozuren, dus is het logisch dat de nitraat voor deze synthese gebruikt wordt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 37

Re: Eutrofi

Oke bedankt!

Nu lees ik nog ergens een oorzaak van eutrofiering, namelijk afvalwater van fabrieken.

op deze afbeelding http://www.unep.or.jp/ietc/publications/sh.../IMG/fig_05.jpg

Hoe is dat afvalwater een oorzaak?

Door de warmte, waardoor het sneller groeit, of zitten daar ook fosfaten/nitraten in?

Berichten: 8.614

Re: Eutrofi

Hoe is dat afvalwater een oorzaak?
Heb je hier iets aan?
Afvalwater bevat altijd stikstofverbindingen, waarvan een aanzienlijk deel uit ammonium bestaat. Zo bevat rioolwater rond de veertig milligram ammonium per liter en industrieel afvalwater soms wel enkele grammen per liter. Als dit water ongezuiverd op het oppervlaktewater wordt geloosd, zorgt ammonium voor verzuring en eutrofiëring; door bacteriële oxidatie wordt dan zuurstof aan het water onttrokken. De stoffen waarin ammonium omgezet wordt, brengen nog een scala aan schadelijke gevolgen met zich mee. Zo leidt nitraat tot eutrofiëring, is nitriet kankerverwekkend en breken stikstofoxiden de ozonlaag af. Daarnaast werken ze verzuring in de hand en dragen ze bij aan het broeikaseffect.
Bron: http://www.delta.tudelft.nl/archief/j30/n14/11456

Zoek ook eens op Google met de term eutrophication (eventueel in combinatie met wastewater).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Eutrofi

men kan natuurlijk ook koelwater bedoelen. Hier lozen de fabrieken warm water in de waterlopen. Het warme water zorgt automatisch voor zuurstofarmer water.

Of zoals klinterklaas bedoeld kan het ook echt afvalwater zijn.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer