Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Ja het is een huiswerk(weekje) voor mij :D

Ik heb een tamelijk simpele vraag maar die ik nergens goed kan terugvinden. Stel we hebben '2-chloorbutaan'. Hoe zou de ruimtelijke structuur er dan uitzien? Bij '2-chloorbutaan' heb je een asymmetrische koolstof atoom met waterstof, chloor, methyl en ethyl groep. Het is een tetraëdische (sp?) vlak.

Alleen nu begrijp ik niet of het uitmaakt waar je elke groep neerzet? Ik denk niet dat je zomaar de groepen op een willekeurig punt mag plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Een tetraeder moet je driedimensionaal zien. Als je die groepen op het koolstofatoom plaats, zie je dan enig verschil als je de tetraeder zou kunnen draaien?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Dit is de molecule uit je voorbeeld.

Afbeelding

De hoeken van een tetraeder zijn allen even groot. Verwissel nu zelf eens een paar substituenten. Merk je verschil?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 66

Re: Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Ja, bij het verwisselen van waterstof met methyl is er een verschil. Dus een optisch isomeer?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Optische isomerisatie is er altijd vanaf je een chiraal C atoom hebt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Ik heb een tamelijk simpele vraag maar die ik nergens goed kan terugvinden. Stel we hebben '2-chloorbutaan'. Hoe zou de ruimtelijke structuur er dan uitzien? Bij '2-chloorbutaan' heb je een asymmetrische koolstof atoom met waterstof, chloor, methyl en ethyl groep. Het is een tetraëdische (sp?) vlak.
Aangezien er geen dubbele bindingen (sp²) of driedubbele bindingen (sp) voorkomen zijn de C's sp³ gehybridiseerd. Ik zet het er even bij voor de volledigheid :D , omdat je over sp begonnen was :D
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 66

Re: Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Die sp stond er eigenlijk voor spelling, dat ik niet zeker wist of ik viervlak goed had gespeld! :D

Hoeveel isomeren bestaan er dan van '2-chloorbutaan'. Mijn logica zegt me 12, maar dat zal vast niet goed zijn :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Het zijn er 2. De rest kun je door rotatie in elkaar laten overgaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 66

Re: Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Klopt het dan ook dat er een 'formule' bestaat voor het aantal isomeren?

2^n waarbij n het aantal asymmetrische koolstofatomen is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Als ik mij niet vergis dan klopt die formule wel als het gaat om lineaire structuren.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 66

Re: Ruimtelijke structuur 2-chloorbutaan

Oké. Onwijs bedankt allemaal voor jullie hulp en aandacht!

Reageer