Hoog kookpunt?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Hoog kookpunt?

Ik heb binnenkort een SE scheikunde, en krijg het oa over koolstofchemie. Nu is het boek wat wij hebben vaag en niet duidelijk in wat er nu wel en niet belangrijk is. Maar ik zit dus met een probleempje: het is vaak voorgekomen op de toets dat ik moest invullen welke stof het hoogste kookpunt heeft op basis van de structuurformule (je krijgt dan bijv. 6 structuurformules, en dan moet je die op volgorde zetten).

Zelf weet ik alleen dat dit te maken heeft met de lengte van de verbinding en het aantal (if any) OH-bindingen. Kan iemand mij hier wat duidelijker uitleg over geven?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Hoog kookpunt?

Hoe groter (en dus zwaarder) het molekuul des te meer energie kost het om hem in beweging te krijgen.

OH plakt aan HO (waterstofbruggen) deze waterstofbruggen verbreken kost ook weer energie.

Hoe meer energie het kost des te hoger wordt het smelt en kookpunt.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 11

Re: Hoog kookpunt?

En als een stof veel zijtakken heeft, wat heeft dit van voor effect op het kookpunt? Valt dit ook onder 'hoe groter' het molecuul is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Hoog kookpunt?

Zijtakken verlagen het kookpunt.

Rechte molekulen schikken zich gemakkelijker langs elkaar en trekken elkaar daardoor sterker aan dan vertakte molekulen die moeilijker te rangschikken zijn. Bovendien hebben die bij hetzelfde aantal C-atomen een kortere lengte, dus minder aantrekkingspunten.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Hoog kookpunt?

en doen dubbele bindingen iets??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Hoog kookpunt?

Alkenen hebben een lager kookpunt dan de overeenkomstige alkanen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Hoog kookpunt?

Dalton schreef:Hoe groter (en dus zwaarder) het molekuul des te meer energie kost het om hem in beweging te krijgen.

OH plakt aan HO (waterstofbruggen) deze waterstofbruggen verbreken kost ook weer energie.

Hoe meer energie het kost des te hoger wordt het smelt en kookpunt.
Daar moet ik toch een paar kanttekeningen bij maken. Ten eerste gaat het niet om de energie die het kost om een molecuul in bewegng te krijgen, maar om de energie die nodig is om de aantrekkingskracht tussen de moleculen te overbruggen. Die energie wordt voor een groot deel bepaald door de massa, maar vooral omdat meer massa vaak (niet altijd) betekent dat de Vanderwaalskrachten groter zijn.

De molecuulmassa van chloroform, CHCl3 is 119, die van heptaan is 100. Toch heeft heptaan een hoger kookpunt (98 tegen 61)

Het smeltpunt van een stof wordt nog weer door andere aspecten bepaald. Een molecuul met weinig symmetrie zal bijvoorbeeld over het algemeen een lager smeltpunt hebben.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Hoog kookpunt?

Het smeltpunt van een stof wordt nog weer door andere aspecten bepaald. Een molecuul met weinig symmetrie zal bijvoorbeeld over het algemeen een lager smeltpunt hebben.
Met symmetrie bedoel je bijv een kristralrooster etc? (ik ben bar slecht in scheikunde)

Verder bedankt voor jullie ophelderingen!

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Hoog kookpunt?

Beste iemand,
 
 
Ik heb zelf ook een vraag, 
 
Welke formule heeft het hoogste kookpunt en waarom?
 
Kan iemand mij dit alstublieft uitleggen?
 
 
Hartelijk dank,
 
 
Tim

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hoog kookpunt?

Ik vermoed dat het wijzer is je vraag apart in een eigen topic te stellen. Zeker omdat ik niet de connectie zie met deze vraag (wel goed dat je eerst even gezocht hebt, want we zien hier wel eens anders..).
 
En stel je vraag duidelijker, met duidelijke randvoorwaarden. Want hiermee kunnen we niks. Bijzaak: Een stof kan best een kookpunt hebben, een formule niet. Misschien als de formule is in diamant is ge-etst...
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 3

Re: Hoog kookpunt?

Nouh, als je het hebt over de stof met het hoogste kookpunt dan houd ik het bij Wolfraam: dat begint pas te borrelen bij ongeveer 5700 graden Celsius.

Krijg jij meteen een bruin kleurtje van.

Reageer