Hoe studeren?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Hoe studeren?

Hallo,

Aangezien dit forum een ontmoetingsplaats is voor studenten, liefhebbers, en profesionals, lijkt het mij wel een goed idee om eens even na te gaan op welke wijze er gestudeerd wordt. Misschien kunnen er ook onderling een paar tips uitgewisseld worden? Of misschien kunnen er nieuwe technieken uitgeprobeerd worden?

Zal ik even beginnen met mezelf:

Ik leer het beste uit een lopende tekst. Tabellen en samenvattingen vindt ik maar niks. Ik merk ook dat ik niet zo goed studeer vlak voor een examen vanwege de stress enzo. Als ik een boek leen uit de bibliotheek dan onthoud ik daar beter uit dan een leerboek, het "moeten" zal hier wel een rol in spelen.

Wat mij vaak helpt tijdens het leren is absolute stilte en niet gestoord worden. Ook al schrijvend onthou ik goed.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 4.546

Re: Hoe studeren?

Tsja ik vraag me dat ook af. Ik heb erg veel problemen mezelf aan het werk te zetten, het lukt me gewoon niet. Ik hoop op tijd een oplossing te vinden, ik wil het 1ste jaar Bio-Informatica wel goed afronden.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Hoe studeren?

Tja..ik werk het best onder stress..

Ik ben slecht in huiswerk maken, dit hou ik een week vol, daarna kap ik er meestal mee.

Op dit moment heb ik een toetsperiode, en dan begin ik meestal 2 a 3 dagen van te voren met leren.

De eerste dag alleen de simpelste dingen, en de dagen daarna ga ik steeds intensiever leren.

Mijn probleem is altijd dat ik een slecht gevoel krijg als ik de dag van te voren niet aan één stuk door aan het leren ben.

Als ik dan ergens heen moet (bijvoorbeeld naar een verjaardag) neem ik zelfs mijn leerboeken mee, ookal weet ik dat ik niet zal leren xD.

Morgen heb ik gs als tentamen, op dit moment gun ik mezelf even rust (ben al de hele tijd aan het leren, ik kan ff niks meer opnemen) maar over een half uurtje ga ik weer verder, zo neem ik de hele tijd kleine pauzes.
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Berichten: 39

Re: Hoe studeren?

Ik leer altijd het beste door een tekst door te lezen en op te letten in de les.

dat is bij mij genoeg omdat ik het dan gewoon meteen ken.

mijn vriendin zegt dat dat komt omdat ik een fotografisch geheigen heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Hoe studeren?

Mijn leren bestaat grotendeels uit de hele tijd lezen, maar ik moet het wel herhalen anders ben ik het na verloop van tijd kwijt..
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Hoe studeren?

Ik lees de stof 1 keer door, schrijf de belangrijkste punten op, en ga vervolgens aan de slag me de opgaven uit me werkgroep. Als laatste maak ik oude tentamens...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hoe studeren?

momenteel ben ik een paper aan het schrijven. (afleiding is bij mij de grootste boosdoener :D )

verder lees ik eerst de cursus door alvorens te beginnen studeren, en houd ik in verloop van jaar mijn stof bij
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Hoe studeren?

Lessen bijwonen is niet mijn ding dus heb ik tijdens de blok vaak veel werk voor sommige vakken. Dan sta ik om half 7 op en ga ik pas om 12u slapen. Ik heb een uitstekend korte termijn geheugen dus vlak voor een examen nog een heel deel lezen helpt heel goed bij mij. Ik ben ook een held in het uitstellen, er is altijd iets wat me kan afleiden. Tijdens de blok lees ik het boek van voor tot achter. Moeilijke stukken schrijf ik een beetje over of probeer ik te reproduceren op papier. Na ieder hoofdstuk maak ik de bijhorende oefeningen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoe studeren?

Lessen bijwonen is niet mijn ding
:D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.546

Re: Hoe studeren?

Hehe, de lessen volg ik altijd braaf :D Zelfs al is het 90 minuutjes chemie en moet ik daarvoor anderhalf uur heen en terug. We hebben al zo weinig les, de leraar "life sciences" (noem het gewoon biologie) zei al dat hij zijn vak niet in 2 uur per week kon geven. Van mij mag het aantal uur wel verdubbelt worden, zelfstudie ok maar nu hebben we wel érg veel. Het erge is, is dat we in vergelijking met de rest van de opleiding nu nog veel contacturen hebben: 12. Dit wordt verlaagt naar 6...lang leve HBO...bah.

Het irritante is, is dat ik dus niet weet hoe ik moet studeren omdat ik het nog nooit heb hoeven doen, door de havo gleed ik werkelijk heen en heb voor een aantal examens zelfs letterlijk mijn boeken niet opengedaan. Tsja, ik zit dus die zelfstudieuren meestal te vullen met surfen, ik heb geen idee hoeveel ik nou eigenlijk moet doen voor de aankomende toetsweek en hoe ik het moet doen. Verder krijg ik van vooral 1 leraar op school het idee dat als je al 1 ding verkeerd hebt gedaan dat dan je hele jaar vernaaid is, ook al is het per ongeluk. Wordt je positief van :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hoe studeren?

Zelfs al is het 90 minuutjes chemie
bij ons staat alles in blokken van 2 uur :D

en jammer genoeg

8 uur op een dag en dus zowieso te veel , in sommige lessen moet ik echt moeite doen om niet in slaap te vallen :D .

Het vergt dan ook een inspanning om naar elke les te gaan
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Hoe studeren?

En leren jullie vooral tijdens de week of het weekend?

Ik leer enkel tijdens het weekend en soms tijdens de vakantie. Tijdens de week sta ik meestal om 6 uur op en ben ik rond 6 uur thuis. (ik pendel heen en weer). Wie heeft dan nog zin om te leren? Ik denk trouwens dat het weinig efficient is van die grote vakken op een uur te leren als je brein heel de dag heeft gewerkt. Geef mij maar pauze!
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hoe studeren?

ik heb dit jaar nog niets gedaan buiten laboverslagen. Het wordt tijd dat ik begin.

Ik studeer dan meestal in het weekend of als ik geen les heb. In de komende vakantie-week herhaal ik toch al wel 3 cursussen. (mooi voornemen, nu nog zien :D )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Hoe studeren?

Vorige week had ik vakantie en toen heb ik niets gedaan.

Wij hebben in totaal 8 toetsdagen, maar ik heb maar 6 toetsen, en op één dag heb ik er twee. Ik heb dus maar 5 toetsdagen, en 3 dagen gewoon vrij. Op die vrije dagen leer ik meestal, en in het weekend natuurlijk.

Ook beginnen mijn toetsen deze toetsperiode vrij laat (meestal rond half 3 's middags) dus dan kan ik voortijd nog mooi alles doorkijken.
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Berichten: 39

Re: Hoe studeren?

ik leer eigenlijk meestal door de week maar in het weekend moet ik wel bij werken want ik sta elke morgen 6 uur op en kom rond half 5 thuis dus veel huiswerk doe ik dan ook weer niet

Reageer