Kanker (onco....?)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.502

Kanker (onco....?)

Voor zover mijn lekenkennis reikt,wordt kanker (in zijn/haar diverse vormen),niet veroorzaakt door een virus of een bacil of een andere soortgelijke ziekteverwekker.

Er treedt bij kanker een woekering -groeitoename- van variabele cellen op,afhankelijk waar die stoornis arriveert.

Die verstoring van de natuurlijke ontwikkeling van een desbetreffende cel komt het meest voor in weke delen van een mens,dus bloed,borstklieren bij een vrouw,longen,prostaatklier,lever,etc.(?)

Botkanker wrs. in het mergsysteem en in mindere mate in het bot zelf.

Er wordt mogelijk door de verstoring door het lichaam zelf een soort virus (ziekteverwekker) gecreeerd (geproduceerd) in (van) gezonde cellen,die dus een eigen leven gaan leiden,vergelijkbaar met een virus,bacil of andere ziekteverwekker.

Is hier in het algemeen een verstoring in het menselijk stuursysteem aan de gang gezet,waardoor neurotransmitters foute boodschappen doorgeven aan lichaamscellen en er een continue toevoer van bijv.groeistoffen als glucose en aminozuren plaats vindt door geopende membramen van die cellen en tussen die cellen.

En wordt dat menselijke stuursysteem door stress ontregeld en daardoor foute boodschappen doorgeeft.

Ik doe mogelijk veel veronderstellingen,die een deskundige in deze materie met verontwaardiging van zich afgooit en denkt:"wat een stom gelul".

Maar toch waag ik deze topic te lanceren :D

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Kanker (onco....?)

Ik doe mogelijk veel veronderstellingen,die een deskundige in deze materie met verontwaardiging van zich afgooit en denkt:"wat een stom gelul".

Maar toch waag ik deze topic te lanceren :D
Oke, maar, wat wil je hier precies mee? t is geen vraag, ook niet echt een stelling.. dus!?
Voor zover mijn lekenkennis reikt,wordt kanker (in zijn/haar diverse vormen),niet veroorzaakt door een virus of een bacil of een andere soortgelijke ziekteverwekker.
Niet perse waar, het HPV virus (humaan pappiloma) kan baarmoederhalskanker veroorzaken. Dit is zo`n beetje de bekendste kanker-door-virus situatie.
Die verstoring van de natuurlijke ontwikkeling van een desbetreffende cel komt het meest voor in weke delen van een mens,dus bloed,borstklieren bij een vrouw,longen,prostaatklier,lever,etc.(?)
Wat valt dan volgens jou onder niet-weke delen? Alleen het bot? Ik denk dat je het niet perse alleen daarin moet zoeken, maar ook in veel/snel delende cellen en organen die onder grotere invloed van hormonen staan.
Er wordt mogelijk door de verstoring door het lichaam zelf een soort virus (ziekteverwekker) gecreeerd (geproduceerd) in (van) gezonde cellen,die dus een eigen leven gaan leiden,vergelijkbaar met een virus,bacil of andere ziekteverwekker.


Nou nee niet dat ik weet, of ik begrijp niet wat je bedoelt. Er gaat iets fout in 1 cel, die "corrupte" cel gaat delen en wordt een hele hoop, en delen daarvan kunnen eventueel gaan woekeren door het lichaam, maar het kan geen andere cellen "aansteken" voor zover ik weet.
Is hier in het algemeen een verstoring in het menselijk stuursysteem aan de gang gezet,waardoor neurotransmitters foute boodschappen doorgeven aan lichaamscellen en er een continue toevoer van bijv.groeistoffen als glucose en aminozuren plaats vindt door geopende membramen van die cellen en tussen die cellen.


Ik zou het niet zoeken in neurotransmittors, en alle stoffen die nodig zijn worden zoiezo toegevoerd overal naar het lichaam, nu nemen de kankercellen alleen een buitenproportioneel deel op (lokaal gezien) er wordt niet meer voeding heengestuurd. Integendeel, als een kanker ontstaat op een plaats die niet goed doorbloed (=van voedingsstoffen voorzien) is, zal deze een heel stuk minder snel groeien. Het is niet zo dat het lichaam er opeens meer voedingsstoffen heen gaat sturen.

(correct me if Im wrong, maar ik heb er nog nooit van gehoord.)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4.502

Re: Kanker (onco....?)

Bedankt voor de eerste reactie Wendy Tje,

voorlopig alleen een opmerking over je laatste alinea,dat lijkt me inkonsekwent,gezien je eigen idee en mijn opmerking over voedingstoevoer,die toch via de bloedbaan verloopt en dan bij de cellen komt.Veel extra voeding zou vergroting van de opname van voedsel door de vel zijn! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Kanker (onco....?)

.Veel extra voeding zou vergroting van de opname van voedsel door de vel zijn! :D
Sorry maar ik begrijp niet helemaal wat je in je vorige post zegt, helemaal niet wat hierboven staat, opname van voedsel door de huid?! Oke dat was dan een geintje begrijp ik, maar dan nog, wat bedoel je precies? Ik spreek mezelf voor zover ik kan zien nergens tegen...

nog interessant ivm waar ik het eerst op reageerde: kanker door virus:

inenting tegen baarmoederhalskanker
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4.502

Re: Kanker (onco....?)

tikfout: Vel moet zijn Cel!

Ik meende in je laatste alinea een tegenspraak te zien,maar ik kan me vergissen,geen verder punt van discussie! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kanker (onco....?)

Er zijn onderzoekers die vermoeden dat de meeste kankers ontstaan door een virus in je lichaam. Maar dat zijn slechts vermoedens. Baarmoederhalskanker wordt overigens wel 100% zeker door een virus veroorzaakt (je kan je trouwens laten vaccineren tegen dat virus, maar werkt niet tegen alle soorten). Ik zou het eigelijk niet zo vreemd vinden dat een virus de boosdoener is.

Berichten: 163

Re: Kanker (onco....?)

Voor de duidelijkheid, kanker is een ziekte van het DNA. M.a.w. het wordt alleen veroorzaakt door mutaties in het DNA. De oorzaak van deze mutaties is zeer divers en ja, er zijn tumoren bekent waar een virus aan ten grondslag KAN liggen. Voorbeelden hiervan is het genoemde baarmoederhalskanker (HPV) en vnl. in Aziatische landen (waar het Heb-B virus veel voorkomt) leverkanker (Hepatitis-B virus).

Daarnaast is HPV inderdaad duidelijk geassocieerd met baarmoederhalskanker, maar er is nog geen bron/onderzoek waarin baarmoederhalskanker die 100% associatie geeft. (ga uit van een associatie 80+%, maar het maximale wat ik ooit ben tegengekomen is 95%, waar geen primaire bron bij werd gegeven.) De twee vaccins die op de markt zijn, gardasil en cervarix beschermen tegen serotypen 6,11,16,18 en 16 en 18 respectievelijk. Het mag duidelijk zijn dat 16 en 18 de belangrijkste serotypen zijn die ge-associeerd zijn met baarmoederhalskanker. Even gauw uit mijn hoofd geeft gardasil een bescherming van 70% tegen baarmoederhalskanker. Op dit moment loopt er een onderzoek die cervarix en gardasil vergelijken in hun beschermingsgraad.

De commerciële belangen zijn groot, aangezien er mogelijk een vaccin in het rijksvaccinatie programma opgenomen gaat worden. Dit zou het aantal doden aan baarmoederhalskanker mogelijk gaan halveren van 800 naar 400 per jaar.

Berichten: 22

Re: Kanker (onco....?)

In de fase waarin het DNA zich deelt (metastase uit mijn hoofd), is het DNA zeer gevoelig voor straling en carcinogene stoffen...

Het DNA wordt gedupliceerd voor een celdeling, tijdens die duplicatie worden stikstofbasen aan elkaar gebonden...

De stikstofbasen zijn een code.

Onder invloed van straling en carcinogene stoffen kan er een verkeerde duplicatie plaatsvinden.

Als er een verkeerd basenkoppel wordt gemaakt, dan bestaat er een kans dat het in een kankercel verandert.

Maar meeste foute basenkoppels worden automatisch door je lichaam opgespoord en vernietigd, en niet alle verkeerde basenkoppels leiden tot verkeerde codes...

Maar mocht zo'n verkeerd basenkoppel de controles doorstaan en tot foute codes leiden, worden ze kankercellen...

Berichten: 163

Re: Kanker (onco....?)

Tijdens de S-fase wordt het DNA gekopieerd. De mutaties kunnen echter ook daarbuiten plaatsvinden, denk bv. aan een thymide dimeer onder invloed van UV-straling.

Reageer