Frequentieregeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Frequentieregeling

beste

voor de maak van onze go-kart zijn we op zoek naar een goede frequentieregeling , maar onze motor is wel een monofasige gelijkstroommotor met een spanning van 24v , bestaat er zo'n frequentieregeling of kunnen we voor het gasgeven betr met potmeters of schuifweerstanden werken?

alvast bedankt

Re: Frequentieregeling

Voor zover ik weet zijn frequentieregelingen enkel weggelegd voor wisselstroom motoren, omdat je zoals het al zegt de frequentie moduleert.

Echter heb ik hier weinig ervaring mee in de 24 Volt versies. Als je meer wilt weten valt er genoeg te vinden op wikipedia. (trefwoord: PWM Puls Wijdte Modulatie)

ben trouwens nieuw hier, interessante onderwerpen hier!

succes.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Frequentieregeling

*gast_R11i_* schreef:Voor zover ik weet zijn frequentieregelingen enkel weggelegd voor wisselstroom motoren, omdat je zoals het al zegt de frequentie moduleert.

Echter heb ik hier weinig ervaring mee in de 24 Volt versies. Als je meer wilt weten valt er genoeg te vinden op wikipedia. (trefwoord: PWM Puls Wijdte Modulatie)
Dat is juist.

Voor een gelijkstroommotor kan je best even op zoek gaan naar info over de chopper of mutator !!

Berichten: 98

Re: Frequentieregeling

En nog een kleine toevoeging: Het toerental regelen met een potentiometer is niet aan te raden:

a. Veel te inefficient (veel vermogensverlies)

b. Grote potentiometer nodig (ivm vermogensdissipatie)

c. Onmogelijk om de motor op deze manier linear te regelen

Mark

Reageer