Chloorgehalte in pvc

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Chloorgehalte in pvc

Hoi,

Ik moet voor mijn scheikunde PO achter het chloor gehalte in een stuk PVC komen. Dit moet door middel van verbranden.

Ik zat zelf te denken om het te verbranden, de gassen op te vangen en deze te laten condenseren. De gassen zouden als het goed is zijn: CO2, H2O en HCl.

De CO2 zou niet zo snel condenseren als ik het goed heb, dus ontsnapt deze voordat hij gecondenseert wordt. Ik weet niet hoe dit zit met HCl, maar als deze wel snel condenseert, dan krijg ik dus een HCl oplossing, waarbij ik dus de chloor kan berekenen.

Dit was het plan, maar dit scheen niet helemaal te kloppen.

Heeft iemand een idee hoe het wel zou kunnen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Chloorgehalte in pvc

Van de stoffen die je noemt condenseert alleen H2O bij kamertemperatuur. De andere 2 gassen lossen wel op in water. Als je de gassen door water leidt en deze oplossing gaat titreren, bepaal je dus het totaal van CO2 en HCl.

Om exact te weten hoeveel HCl je had, kun je dus 2 dingen doen:

1. Een manier vinden om CO2 van HCl te scheiden.

2. Aantonen dat de hoeveelheid CO2 in je oplossing verwaarloosbaar klein is ten opzichte van HCl.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Chloorgehalte in pvc

bedankt voor de reactie.

In het eindexamen scheikunde van 2005 (link) staat bij proces 2 dat de CO2 samen met waterdamp afgevoerd wordt. Dit betekend dus dat de CO2 niet is opgelost in het water. Hoezo lost het dan niet op? Door de hoge temperatuur ofzo?

En hoe kan ik het beste de gassen opvangen?

Ik moet het pvc dus lijkt me verbranden in een afgesloten ruimte, zodat de gassen niet ontsnappen, maar de verbranding heeft zuurstof nodig, dus hoe gaat dit lukken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Chloorgehalte in pvc

Om met het laatste te beginnen: Je moet zorgen dat je genoeg zuurstof in je afgesloten ruimte hebt...

Als je vraag 6 van het examen beantwoordt kun je berekenen hoeveel gram zuurstof je nodig hebt om bijvoorbeeld 1 gram PVC te verbranden, dan weet je ook hoeveel liter lucht je nodig hebt.

Wat betreft de eerste vraag: CO2 en HCl lossen beide op in water door ermee te reageren. Dat doet HCl een stuk liever dan CO2, in feite bij iedere temperatuur; HCl is dan ook een sterk zuur. Je zou kunnen uitrekenen wat er gebeurt als je 1 mol HCl en 1 mol CO2 op probeert te lossen in 1 liter water. Ga ervan uit dat het HCl volledig oplost, [H+] is dan dus 1 mol/l. Reken dan eens uit hoeveel CO2 je dan nog kunt oplossen - met andere woorden, beschouw CO2 als een eenwaardig zwak zuur (de Kz staat in Binas) en reken uit wat er gebeurt als je 1 mol van een zwak zuur met die Kz in een oplossing met pH=0 doet - een klein deel zal splitsen, maar het meeste blijft ongesplitst. Het deel dat gesplitst is, is (ongeveer) de hoeveelheid CO2 die je kunt oplossen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Chloorgehalte in pvc

Als ik de oplossing van HCl en CO2 heb, kan ik dan niet door de pH te meten de Cl concentratie berekenen? Want 1 mol H3O geeft toch 1 mol Cl?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Chloorgehalte in pvc

pH-meters zijn niet bijzonder nauwkeurig - en een titratie uitvoeren is niet zo heel moeilijk, maar wel zeer nauwkeurig. Ik zou dat doen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Chloorgehalte in pvc

ok, titreren moet geen probleem zijn, maar met een pH meter zou het gewoon wat sneller gaan.

Verder:

Als CO2 oplost in water, dan wordt dit toch koolzuur?

Maar dit valt toch weer uiteen tot H2O + CO2, of begrijp ik dit verkeerd? Want in dat geval is er geen sprake meer van de CO2, omdat deze als gas de oplossing verlaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Chloorgehalte in pvc

Als CO2 oplost in water krijg je een evenwicht.

CO2 + H2O <-> H+ + HCO3-

Het HCO3- kan vanwege de lading veel beter oplossen in water dan CO2; Wat in je oplossing zit is dus HCO3-. Echter, als je oplossing al sterk zuur is zal de genoemde evenwichtsreactie nauwelijks optreden. Men zegt ook wel "het aanwezige H+ duwt het evenwicht naar links".

Bij een evenwicht treden de heengaande en de teruggaande reactie allebei op - en even snel. In die zin heb je dus gelijk: In het evenwicht wordt net zo snel HCO3- gevormd als dat het weer uiteenvalt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Chloorgehalte in pvc

ok, bedankt voor de hulp, ik geloof dat ik zo genoeg weet.

Reageer