Biodiesel: wie moet het gaan maken?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Biodiesel: wie moet het gaan maken?

Als de olie over een paar jaar op is, dan staan Thailand, Ghana en Uruguay er goed voor. Volgens Amerikaanse wetenschappers kunnen zij de grootste producenten van biodiesel worden.

Lees meer... Kijk

Lees meer... PhysOrg
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 94

Re: Biodiesel: wie moet het gaan maken?

Ik zie helemaal niets in bio-diesel. Ik denk dat dit een ramp voor de wereld wordt. Nu al is de graanprijs in sommige gevallen vijfmaal zo duur geworden. Dan heb ik het nog niet gehad over de ontbossing, zoals in Indonesië.

Bovendien beweren critici dat voor het maken van bio-diesel niet alleen heel, heel erg veel grond nodig is maar ook heel erg veel energie. Denk alleen al aan het bemesten, oogsten, transporteren etc.

Volgens mij zit er in windenergie veel potentie als we slagen de wind op kilometers hoogte commercieel te kunnen benutten of er in slagen deze om te zetten in een energiedrager ipv. directe levering aan het net, hetgeen onrendabel is. Ook zie ik veel in Solar Plants (geen zonne panelen!) en kernfusie, al laat dat laatste nog 60 jaar op zich wachten omdat men begin jaren zeventig hun kaarten hier niet op wilden inzetten, helaas.

Berichten: 12.262

Re: Biodiesel: wie moet het gaan maken?

Ik denk dat ze daar wel een punt hebben, er zijn genoeg landen met productie van plantaardige olien (of de mogelijkheid daartoe) die ondertussen fossiele brandstof importeren. Indonesie valt daar tegenwoordig ook zo'n beetje onder, gezien het binnenlandse verbruik de olieproductie daar onderhand overstegen is.

Feitelijk is het daar maken van biobrandstof ook helemaal niet zo slecht. Als je nu 2 liter palmolie moet exporteren om voldoende geld te maken om 1 liter fossiele olie te importeren, kun je het beter ter plekke gaan omzetten.

In zo'n scenario is het ook niet zo dat er honger ontstaat door de productie van biobrandstof: de ook als voedsel geschikte plantaardige olie wordt nu ook al geexporteerd, dus er is geen hap eten minder om.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Biodiesel: wie moet het gaan maken?

Het is natuurlijk wel vreemd te noemen dat net de landen die ze noemen vaak enorme voedseltekorten hebben. Dan is het maar de vraag of ze er goed aan doen om hun export in stand te houden?

Berichten: 12.262

Re: Biodiesel: wie moet het gaan maken?

Dat is inderdaad zo, maar staat soms helemaal los van het biodiesel verhaal. Er zijn veel landen die voedselproducten exporteren terwijl ze een binnenlands hongerprobleem hebben, dat is een politieke kwestie tussen arme boeren, prijsstrategie en een rijkere bevolkingslaag die graag import wil hebben.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Biodiesel: wie moet het gaan maken?

Dat kan wel zo zijn, maar een voedselprijs die 5 keer over de kop gaat omdat het Westen op die manier het broeikasprobleem denkt op te lossen helpt niet echt mee aan die politieke kwestie.

Het scenario is botweg dat de Westerse vraag naar biobrandstoffen ertoe leidt dat de bevolking in armere landen een nog groter deel van hun inkomen kwijt zijn aan voedsel dan al het geval was. Wat dat betreft is de term "misdaad tegen de menselijkheid" zoals het in een ander topic genoemd werd niet eens zo heel misplaatst.

Of, zoals ik al eerder stelde: "Wie voedsel gebruikt om op te rijden terwijl de halve wereld honger lijdt is goed geschift."
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Biodiesel: wie moet het gaan maken?

Voedselprijzen zijn altijd een lastig ding, want je moet er wel bij specificeren waar die prijs dan geldt. Bijvoorbeeld binnen de eurozone na landbouwsubsidie en gegarandeerde prijzen voor boeren, op de internationale markt, of op de overslag in een ontwikkelingsland? Hetzelfde geldt natuurlijk voor brandstofprijzen, maar dan vooral op basis van welke accijns daarin verrekend moet worden.

Dankzij accijns en subsidie is er -hier- onderhand een situatie ontstaan waarbij per joule gerekend de prijs van eetbare olie voor de consument aanzienlijk lager is dan die voor diesel of benzine. Een soortgelijke situatie zie je ook in arme landen, waarbij het verschil soms nog groter is.
"Wie voedsel gebruikt om op te rijden terwijl de halve wereld honger lijdt is goed geschift."
Je zou eerder moeten stellen dat wie voedsel exporteert terwijl er een binnenlands hongerprobleem is geschift is - ongeacht wat de afnemer met dat voedsel gaat doen.
Victory through technology

Reageer