Maple: parametervergelijking cycloïde + raaklijnen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Maple: parametervergelijking cyclo

Ik moet de punten bepalen op een kromme (cycloïde) waar de raaklijn evenwijdig is met de eerste bissectrice.

Cycloïde met vergelijking:
\(x=t-sin(t) \)
\(y=1-cos(t) \)
Eerste bissectrice
\(y=x\)
Deze opdracht moet gebeuren in het CAS Maple11. De volgende functies heb ik reeds gevonden:

Code: Selecteer alles

restart;

>x:=t-sin(t):

>y:=1-cos(t):

>plot([x,y,t=0..4*Pi],scaling=constrained);

De eerste bissectrice y = x heeft als ricco 1. Voor het bepalen van de raaklijnen van de cycloïde die evenwijdig zijn aan de eerste bissectrice moeten we de eerste afgeleide van de parametervergelijking gelijk stellen aan 1 en oplossen naar t.

>afgeleide1:=diff(y,t)/diff(x,t);

>_EnvAllSolutions := true:

   

>rico:=solve(afgeleide1=1,t);

>subs(t=(0.5)*Pi,afgeleide1);
Ik heb dus eerst de vergelijking ingegeven, daarna deze geplot (zit ook in de opdracht). Vervolgens heb ik de parametervergelijking 1 keer afgeleid en deze gelijkgesteld aan 1 omdat 1 de rico is van de eerste bissectrice.

Als oplossing kom ik uit op
\(\frac{\pi}{2}+k \cdot 2\pi \)
.

De oplossingen moeten zijn
\(\frac{\pi}{2}-1 ; \frac{5\pi}{2}-1\)
.

Ik kan mijn fout maar niet vinden.

Berichten: 582

Re: Maple: parametervergelijking cyclo

Ruben01 schreef:Ik moet de punten bepalen op een kromme (cycloïde) waar de raaklijn evenwijdig is met de eerste bissectrice.

Cycloïde met vergelijking:
\(x=t-sin(t) \)
\(y=1-cos(t) \)
Eerste bissectrice
\(y=x\)
Deze opdracht moet gebeuren in het CAS Maple11. De volgende functies heb ik reeds gevonden:

Code: Selecteer alles

restart;

>x:=t-sin(t):

>y:=1-cos(t):

>plot([x,y,t=0..4*Pi],scaling=constrained);

De eerste bissectrice y = x heeft als ricco 1. Voor het bepalen van de raaklijnen van de cycloïde die evenwijdig zijn aan de eerste bissectrice moeten we de eerste afgeleide van de parametervergelijking gelijk stellen aan 1 en oplossen naar t.

>afgeleide1:=diff(y,t)/diff(x,t);

>_EnvAllSolutions := true:

   

>rico:=solve(afgeleide1=1,t);

>subs(t=(0.5)*Pi,afgeleide1);
Ik heb dus eerst de vergelijking ingegeven, daarna deze geplot (zit ook in de opdracht). Vervolgens heb ik de parametervergelijking 1 keer afgeleid en deze gelijkgesteld aan 1 omdat 1 de rico is van de eerste bissectrice.

Als oplossing kom ik uit op
\(\frac{\pi}{2}+k \cdot 2\pi \)
.

De oplossingen moeten zijn
\(\frac{\pi}{2}-1 ; \frac{5\pi}{2}-1\)
.

Ik kan mijn fout maar niet vinden.
Ik kom eerlijk gezegd ook jouw oplossing uit... Ben je zeker dat het opgegeven antwoord correct is? Veel fouten kun je niet maken in deze opgave..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Maple: parametervergelijking cyclo

De opdracht is eerst de kromme plotten in het domein 0[kleinergelijk]t[kleinergelijk]4pi.gif.

Daarna moet ik de punten zoeken in dit domein waar je een raaklijn evenwijdig hebt aan de eerste bissectrice en dan kom ik uit op het bovenstaande antwoord. De coordinaten in mijn cursus zijn:
\((\frac{\pi}{2}-1,1)\)
en
\((\frac{5\pi}{2}-1,1)\)
.

Het zou mij verwonderen moesten deze fout staan in mijn cursus.

Berichten: 582

Re: Maple: parametervergelijking cyclo

Ruben01 schreef:De opdracht is eerst de kromme plotten in het domein 0[kleinergelijk]t[kleinergelijk]4pi.gif.

Daarna moet ik de punten zoeken in dit domein waar je een raaklijn evenwijdig hebt aan de eerste bissectrice en dan kom ik uit op het bovenstaande antwoord. De coordinaten in mijn cursus zijn:
\((\frac{\pi}{2}-1,1)\)
en
\((\frac{5\pi}{2}-1,1)\)
.

Het zou mij verwonderen moesten deze fout staan in mijn cursus.
Ah zo bedoel je... je had niet gezegd dat de oplossingen (x,y)-coördinaten zijn. Die bekom je natuurlijk na invullen van de gevonden t in de respectievelijke vergelijkingen.

Reageer