Vocht in rijp fruit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Vocht in rijp fruit

Hallo,

hoe kan het dat in bijvoorbeeld perzikken en peren naarmate ze rijper worden ze sappiger (lijken) te worden?

Eet maar s een harde peer of perzik, of een zachte (rijpe), dan merk je het verschil ;)

Hoe kan dit? waar haalt die vrucht dat vocht vandaan, of wordt er in die vrucht een of ander chemisch process in gang gezet bij het rijpen, maar waardoor ontstaat dat vocht dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vocht in rijp fruit

Dit vindt ik een zeer interessante vraag. Laat ons eerst duidelijk stellen dat het fruit geen vocht bijkrijgt, integendeel met het ouder worden zelf vocht verliest (denk maar aan het rimpelen van de beschermlaag). De reden waarom het fruit malser en eigenlijk ook sappiger wordt, is tweevoudig

1) Het vocht wordt door de parenchymcellen vastgehouden, deze gaan met het verouderen stuk, en verliezen zo veel vocht aan de omgeving.

2) De pectinelaag houdt de cellen bijeen. Deze wordt door het enzym pectinase vernietigd. Dit enzym kan bacterieel door bijvoorbeelde Aspergillus aculeatus gesynthetiseerd worden.

Samengevat:

Vocht intracellulair ==========) Extracellulair
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 5

Re: Vocht in rijp fruit

Oke dus als ik het goed begrijp is dat vocht dan wel al aanwezig? Maar dan zou ik dus, als ik bijvoorbeeld bij een onrijpe perzik die ik fijn pers evenveel sap moeten krijgen als bij een rijpe perzik?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vocht in rijp fruit

Dat vocht is inderdaad altijd aanwezig geweest.

Dan zou je uit een rijpe perzik nog meer vocht kunnen halen aangezien een oudere perzik al wat droger is. Maar je zou er ook veel meer moeite moeten doen, en misschien ook andere extractiemethoden moeten gebruiken. Het verschil zal echter minimaal zijn.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer