Internet en fora/forums

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1

Internet en fora/forums

Geachte,

sinds een tijdje heb ik me ingeschreven op een "onderzoeksforum" of een forum waarin geinteresseerden over de Eerste Wereldoorlog met elkaar van mening wisselen of informatie uitwisselen.

Het is een Nederlands forum.

Daarin is nu zopas een soort huisreglement opgenomen en een alinea daarin baart me zorgen:

"Met het plaatsen van berichten verleen je het Forum een onbeperkt en onvoorwaardelijk gebruiksrecht. Disclaimers in je teksten of signatures hebben geen invloed op deze policy en deze policy blijft ondanks expliciete meldingen van de user onverkort en onverminderd van kracht. Wil je alleenrecht op je berichten, plaats ze dan niet op het Forum."

Verder wordt door de beheerder van het Forum nog wat meer verduidelijkt:

"In principe en in het kort komt de Nederlandse wetgeving hierop neer, Nederlandse wetgeving, want dit is een van origine Nederlands forum op een Nederlandse server... :

Auteursrecht ontstaat automatisch zo gauw je iets opschrijft dat iets eigens heeft. Een boodschappenlijstje valt daar dus al onder.

Het copyright is daarvan afgeleid. Een auteur kan je dat geven, maar dan nog blijft hij auteursrecht houden. Copyright, het recht dus om het geplaatste te mogen vermenigvuldigen, kan onder voorwaarden gegeven worden. Die voorwaarden bepalen dan of het terugdraaibaar is of niet. Als er geen voorwaarden zijn is het een gift, en die kun je ook niet zomaar terug eisen.

Een andere afgeleide is het distributierecht. Dat geef je impliciet als je een ingezonden stuk in een krant plaatst, of op een forum.

Je stuurt het bericht je immers in, cq plaatst het, met als doel het voor iedereen op die plek leesbaar te krijgen.

Anderen mogen dat zonder toestemming niet copieeren - distributierecht wordt immers impliciet verleend op de plek waar auteur het in eerste plaatsing bedoeld heeft.

Tenzij de plaatsing onder op dat punt beperkende voorwaarden gedaan is, is het distributierecht niet terug te draaien. Wanneer blijkt dat er zwaarder wegende belangen zijn dan die van het toegekende distributierecht, bv misbruik door derden, foute informatie of privacy-schending, kan de auteur vragen om verwijdering."

Kan U me hierover advies verstrekken ? Ik weet dat er misschien wel instanties zijn waarvoor ik hier terecht kan, maar ze zijn nu niet direct duidelijk...

Met oprechte dank voor wat uitleg in deze...

Lambert Jan Derenette

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Internet en fora/forums

Het probleem met veel ICT-zaken is dat het gros nog niet in de wetgeving is opgenomen. De wet loopt achter bij de techniek zogezegd. Een forum kun je ook niet 1 op 1 vergelijken met de rubriek ingezonden brieven van een krant. Daarbij bepaalt de redactie welke brieven wel of niet geplaatst worden en die worden vaak ook nog geredigeerd. Bij een forum kan eenieder zich registreren en een bericht plaatsen. Dat bericht kan alleen maar na plaatsing gewijzigd of verwijderd worden.

Toch is het beheer van een forum verantwoordelijk voor de inhoud ervan, blijkens jurisprudentie. Als er bijvoorbeeld een bericht racistische uitlatingen bevat of de lezers aanzet tot illegale daden, is het beheer daarvoor aansprakelijk als ze het niet op zeer korte termijn verwijderen. Over wat een redelijke termijn is, is nog lang geen consensus overigens, het varieert van een uur tot een dag.

Deze verantwoordelijkheid impliceert ook dat je het recht moet bezitten om die berichten te verwijderen of aan te passen. Dat kan formeel alleen als jij eigenaar bent van de tekst. Daarom zie je vaak in de regels van fora staan dat het beheer eigenaar wordt van de berichten. Immers, je kunt niet verantwoordelijk zijn voor iets waar je geen eigenaar van bent.

Anderzijds is het ook zo dat er een minicursus geschreven wordt door meerdere gebruikers onder het toezicht en begeleiding van het beheer, die berichten ook eigendom zijn van het beheer. Andere forums zullen misschien ook zoiets hebben: Ik denk aan berichten die door het beheer worden bewerkt tot een artikel voor op de website die naast een forum bestaat o.i.d.

Ik weet natuurlijk niet of iets dergelijks ook gebeurt op het forum waar jij op doelt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Internet en fora/forums

Er is geen reden waarom het moeten worden overgedragen: Een eenvoudige licentie/gebruik overeenkomst (zo bijvoorbeeld) is genoeg en waarschijnlijk beter ivm aansprakelijkheid.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Internet en fora/forums

Dat gaat toch niet.
The site reserves the right to make technical edits to the contributed material, but not so as to change the original meaning or intent. This is in the spirit of a letter to the editor of a newspaper.
Indien het beheer dat nodig acht, mogen ze dat doen. Sterker nog: dan moeten ze dat doen. Of ze moeten het in het geheel verwijderen. Maar hoe kun je nu iets verwijderen terwijl het eigendom daarvan bij iemand anders ligt? Dat lijkt mij toch niet correct.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Internet en fora/forums

Verwijderen mag altijd lijkt mij.

Maar het wezenlijk verschil is dat ik mijn eigen teksten niet van dit forum mag kopieren en hergebruiken zonder toestemming. Dat is het hele verschil tussen "overdragen van de auteursrechten op het werk" en "in licentie geven van het werk".
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 1.425

Re: Internet en fora/forums

Ja, het wetenschapsforum gaat in feite verder dan het forum in de openingspost. Dat forum claimt het gebruiksrecht terwijl dit forum het auteursrecht (eigendom) opeist. Betekent dit dat teksten die we hier plaatsen niet zonder toestemming elders mogen plaatsen, zoals qrnlk stelt?

Overigens mag, ook als de overdracht van het auteursrecht rechtsgeldig is, het wetenschapsforum (Miels) niet zonder toestemming van de auteur teksten elders gebruiken.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Internet en fora/forums

Bovendien blijft de auteur persoonlijkheidsrechten houden ex. artikel 25 Auteurswet 1912. Deze persoonlijkheidsrechten zorgen er voor dat de auteur, ondanks dat hij zijn recht heeft overgedragen bepaalde rechten behoudt. Zo kan de auteur eisen dat zijn werk niet openbaar gemaakt mag worden zonder vermelding van zijn naam er bij.

Ook kan hij zich bijvoorbeeld verzetten tegen verandering / aantasting van zijn werk.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Internet en fora/forums

De huidige passage in de regels is opgenomen met het motto "beter voorkomen dan genezen" in het achterhoofd. We hebben in het verleden (met een overigens ander onderwerp) bijna een keer ergens een juridisch geschil over gehad. Om aanklachten te voorkomen (en zo de continuïteit zoveel mogelijk te waarborgen) formuleren we sindsdien zaken liever te streng, en passen het vervolgens op verzoek aan (eventueel persoonsgebonden). Dat is een stuk veiliger dan andersom.
Bovendien blijft de auteur persoonlijkheidsrechten houden
Wanneer je dat in dienstverband doet geldt dat toch niet? Als je bij een bedrijf werkt en je schrijft (voor hen) iets, dan wordt het toch eigendom van de zaak?

Hoe zit dat wat betreft vrijwilligerswerk voor een organisatie?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Internet en fora/forums

Een interessante scriptie in die ik tegen kwam is deze: Auteursrecht door de digitale spiegel (de auteursrechtelijke exploitatierechten in de digitale praktijk). Mr. drs. B.S.J. Knubben, 1999.

82 pagina's lang, maar zeker de moeite waard als je eens de tijd hebt. Ik heb die tijd overigens nog niet gehad.

De scriptie legt uit dat er verschillen bestaan tussen publicatierecht, distributierecht en auteursrecht.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Internet en fora/forums

Bedankt. Lijkt me verplichte kost in mijn geval!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Internet en fora/forums

Lijkt me ook. Lezen, lezen is het devies.

Anyway, ik wil zelf graag ook nog even een duit in het zakje vol leesvoer doen:

Sites die doen aan kennisverzameling over wetgeving in relatie tot informatietechnologie:

vooral: http://www.ejure.nl/

maar ook: http://www.ecp.nl/

Daar wat interessante documenten gevonden:

Privacy- vs. auteursrecht in een digitale omgeving

Rapport in opdracht van het ministerie van Economische zaken: Auteursrecht en informatiemaatschappij

Auteursrecht in de informatiemaatschappij: bouwstenen voor een justitiestrategie (door ministerie van justitie, directie wetgeving, directie algemene justitiele strategie)
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Internet en fora/forums

Persoonlijkheidsrechten zijn absoluut, ze gelden ten alle tijde. Ook als je je auteursrecht overdraagt. Persoonlijkheidsrechten zijn zelf niet overdraagbaar want het zijn geen vermogensrechten in de zin van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek.
Miels schreef:Wanneer je dat in dienstverband doet geldt dat toch niet? Als je bij een bedrijf werkt en je schrijft (voor hen) iets, dan wordt het toch eigendom van de zaak?

Hoe zit dat wat betreft vrijwilligerswerk voor een organisatie?
Waar jij op doelt Miels, is artikel 7 van de Auteurswet. Dit artikel bepaalt dat het auteursrecht op bepaalde werken in dienstverband gemaakt aan de werkgever toekomt, tenzij anders is afgesproken tussen partijen. Maar dit geldt alleen voor het auteursrecht zelf, de persoonlijkheidsrechten blijven 'in het bezit' van de maker. Dat geldt ook wanneer het vrijwilligerswerk betreft.

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Internet en fora/forums

Aangezien het hier over Copyright gaat wil ik het volgende vragen.

Ik las in de regels van dit forum het volgende: Alle informatie op deze website is eigendom van Wetenschapsforum. Is het niet zo dat wat ik hier schrijf/schreef eigendom van mij is aangezien ik de auteur ben?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Internet en fora/forums

JohnnyLamb schreef:Aangezien het hier over Copyright gaat wil ik het volgende vragen.

Ik las in de regels van dit forum het volgende: Alle informatie op deze website is eigendom van Wetenschapsforum. Is het niet zo dat wat ik hier schrijf/schreef eigendom van mij is aangezien ik de auteur ben?
In feite doe jij een overdracht van je Auteursrechten hier (niet je persoonlijkheidsrechten)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht

Toch zit ik reeds lang met de vraag over de rechtsgeldigheid hiervan en in hoever dit gaat (ook in functie van diverse landen en hun respectievelijke wetgevingen).

Ik hou niet van de vaagheid die ter zake in veel fora gebruikt worden (zoals hier ook).

Logisch is dat een forum moet kunnen oordelen over verwijdering, aanpassing en dergelijke in functie van de bescherming van het doel en ethiek van een forum. Maar in hoever dit echt verdergaand eigendomsrecht (= daden van beschikking) kan worden is mij onduidelijk.

Ik heb hier reeds vaak naar gezocht waar die grenzen liggen (en ik ken iets van copyright en aanverwanten).

Ik hoor vaak de notie: je registreert dus ga je akkoord. Een overeenkomst is zelden iets zuiver éénzijdig. Rechten en plichten kunnen ook impliciet zijn. En regeltjes gelden zolang zij geen wetgevingen tegenspreken (niet overal en afhankelijk van ....)

Samenvatting: het is mij ook niet echt duidelijk maar ben hierin ook geïnteresseerd (niet specifiek en zelfs minder naar dit forum toe).

Je (eenieder) hebt trouwens ook een citaatrecht ...... binnen bepaalde restricties.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Internet en fora/forums

Bovenstaande twee berichten even verplaatst naar een passender topic. Tip dus: lees even bovenstaande vanaf het begin.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer