Centrifugaalkracht onder een hoek

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Centrifugaalkracht onder een hoek

Stel dat een wagen in een bocht rijdt met een hoek van 20°

De formule voor de centrifugaalkracht is (m*v^2)/r

ik weet wat v,r en m is, is het dan juist als ik in deze berekening geen hoek moet gebruiken?

Berichten: 1.007

Re: Centrifugaalkracht onder een hoek

dat klopt

Berichten: 1

Re: Centrifugaalkracht onder een hoek

Het klopt dat je voor het berekenen van de centripetaalkracht genoeg gegevens hebt zonder die hoek. Met die hoek erbij zou bijvoorbeeld de arbeid berekend kunnen worden die nodig is om de hoek door te komen.

(bij het berekenen van die arbeid moet je echter wel stellen dat de statischewrijvingscoefficient>0 en de kinetischewrijvingscoefficient moet je ofwel nul veronderstellen of deze moet je ook weten. Het is dan dus niet echt een realistisch probleem aangezien je verondersteld dat er wel statische wrijvingskracht is en geen kinetische.)

Berichten: 142

Re: Centrifugaalkracht onder een hoek

Is het ook niet zo dat de centrifugaalkracht wordt gezien in het zwaartepunt? En aangezien het zwaartepunt in hetzelfde vlak blijft de formule nog geldig is?

Anders zou je het ingewikkelder maken aangezien de vector v dan wss niet constant zou zijn.

verbeter me wanneer ik mis ben
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Centrifugaalkracht onder een hoek

Bekijk het liever zó: het is totaal oninteressant voor berekening van de centripetaalkracht om te weten waardóór die geleverd wordt. Als ze er niet is, of niet groot genoeg, vliegt iets uit de bocht. Zo simpel is het.

In het geval van een auto in een bocht wordt die centripetaalkracht geleverd door wrijving en een component (langs het wegdek) van de zwaartekracht samen. Je zou ook nog een touwtje naar een paaltje in het middelpunt van de bocht kunnen laten meehelpen, dan heb je al drie krachten die samen de centripetaalkracht leveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer