Lucht in iss?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

Lucht in iss?

ik ben bezig met een werk te maken over het internationaal ruimtestation (ISS). Kan er mij iemand helpen hoe de ademhaling gebeurt daar? Dus hoe het zit met de lucht? Alvast bedankt,

David

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Lucht in iss?

Elektrolyse van water zorgt voor de benodigde zuurstof. Water is afkomstig uit opslag en als restproduct van andere systemen.

Berichten: 8.614

Re: Lucht in iss?

Lees meer over de zuurstofgenerator van het ISS:

http://en.wikipedia.org/wiki/Elektron_(ISS)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Lucht in iss?

Over hergebruik gesproken, die link bracht me bij het volgende stukje:

Hydrogen that's leftover from splitting water will be vented into space, at least at first. NASA engineers have left room in the ECLSS hardware racks for a machine that combines the hydrogen with excess carbon dioxide from the air in a chemical reaction that produces water and methane. The water would help replace the water used to make oxygen, and the methane would be vented to space.

http://science.nasa.gov/headlines/y2000/ast13nov_1.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Lucht in iss?

Valt er uit die waterstof geen energie te winnen? Of is energie winning geen issue daarboven met al die zonnepanelen?

Berichten: 144

Re: Lucht in iss?

Valt er uit die waterstof geen energie te winnen? Of is energie winning geen issue daarboven met al die zonnepanelen?
Het gebruik van die waterstof in fuelcells is natuurlijk ook mogelijk, alleen wordt dat blijkbaar niet gedaan op het ISS, en dat zit hem inderdaad in die zonnepanelen, waarom fuelcells gebruiken als je zonnepanelen meer als genoeg kunnen leveren en een heel stuk minder kostbaar zijn.

De Space Shuttle gebruikt wel fuelcells. En dat is gelijk ook het nadeel, brandstofcellen hebben waterstof en zuurstof nodig, en die is maar in beperkte mate aanwezig, vandaar dat de shuttle meestal maar een tot twee weken in de ruimte blijft, daarna hebben ze geen water- en zuurstof meer voor die fuelcells en moeten ze wel terugkeren naar de aarde.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Lucht in iss?

De Space Shuttle gebruikt wel fuelcells. En dat is gelijk ook het nadeel, brandstofcellen hebben waterstof en zuurstof nodig, en die is maar in beperkte mate aanwezig, vandaar dat de shuttle meestal maar een tot twee weken in de ruimte blijft, daarna hebben ze geen water- en zuurstof meer voor die fuelcells en moeten ze wel terugkeren naar de aarde.


Oh ok, daar geef je eigelijk de oplossing. Als je zuurstof gaat maken dmv water te splitsen, en je wil later van de vrijgekomen waterstof terug water maken (dus energie gaan winnen) dan heb je evenveel zuurstof nodig als er vrij kwam. Netto haal je er dus niks uit van zuurstof. Dom dat ik daar niet aan gedacht heb.

Reageer