Kinematica/dynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Kinematica/dynamica

1)Wat is het verschil tussen een gemiddelde snelheid en een ogenblikkelijke snelheid.

(ik weet wel dat de ogenblikkelijke snelheid de limietwaarde v/d gem snelheid is als t-->0 maar om echt een verschil te formuleren gaat dit niet echt)

2)Wat is het verband tussen snelheid en hoeksnelheid bij een cirkelbeweging

Ik weet dat er een verctorieel verband is( v = w.r) maar hoe je dit juist in woorden zegt of als er verder nog verband is?

3)De hoeksnelheid van de aarde rond haar as --> T= 86400s w=2pi/T = 7.25* 10^5 rad/s

4) Je staat in bus, bus remt, je vliegt naar voor -->is dit toepassing van 1ste en 2de wet van newton?

5) Wat is de betekenis van de masse in de dynamica ? --> massa zorgt voor traagheid ( maar verder weet ik niet?)

6) Een voorbeeld van wnr er op een puntmassa een arbeid verricht wordt( w>0) --> Auto die voortgetrokken wordt?

Een voorbeeld van wnr de puntmassa zelf arbeid verricht (w<0) --> ?

7) Geef 2 verschillende formuleringen voor vermogen --> Ik weet er 1(uit cursus) --> de hoeveelheid arbeid die verricht wordt per tijdseenheid. Een 2de?

8) Wat is het verschil tss gemiddeld vormogen en ogenblikkelijk vermogen? --> ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Kinematica/dynamica

3)De hoeksnelheid van de aarde rond haar as --> T= 86400s w=2pi/T = 7.25* 10^5 rad/s
a) T is hier niet helemaal correct, de aarde draait niet in 86 400 s rond haar as

http://en.wikipedia.org/wiki/Earth
rotation period: 0.997258 d (23h 56m 04.09054s)

w=2pi/T = 7.25* 10^5 rad/s
Oei, dan zijn we allemaal zo zoetjes aan goed duizelig :D Of, eerder, allemaal allang van de aarde afgecentrifugeerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Kinematica/dynamica

Welke richting volg je en welke wiskundige en wetenschappelijke achtergrond heb je ? Dat handig om weten voor het geven van een antwoord op jouw vragen.

Berichten: 321

Re: Kinematica/dynamica

Ik volg 1ste jaar chemie (3 jarige opleiding) (heb techniek wetenschappen gevolgd)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kinematica/dynamica

4) Je staat in bus, bus remt, je vliegt naar voor -->is dit toepassing van 1ste en 2de wet van newton?
Wat is de vraag? (waarschijnlijk of het een toepassing is van 1e en 2e wt v. Newton, maar dan zou je het vet moeten drukken)

Wat denk je zelf? Waarom vlieg je naar voren als de bus remt?
7) Geef 2 verschillende formuleringen voor vermogen --> Ik weet er 1(uit cursus) --> de hoeveelheid arbeid die verricht wordt per tijdseenheid. Een 2de?
Beetje vreemde vraag. Volgens mij is vermogen per definitie
\(P\equiv\frac{dW}{dt}\)
, arbeid per tijdseenheid. Dit geldt algemeen. Bijvoorbeeld in mechanica krijg je daaruit het verband
\(P(t)=\vec{F}(t)\cdot\vec{v}(t)\)
. In de elektrotechniek geldt het verband
\(P(t)=I(t)V(t)\)
. Enzovoort.

Of moet je het in woorden formuleren?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 321

Re: Kinematica/dynamica

Phys schreef:Wat is de vraag? (waarschijnlijk of het een toepassing is van 1e en 2e wt v. Newton, maar dan zou je het vet moeten drukken)

Wat denk je zelf? Waarom vlieg je naar voren als de bus remt?

Beetje vreemde vraag. Volgens mij is vermogen per definitie
\(P\equiv\frac{dW}{dt}\)
, arbeid per tijdseenheid. Dit geldt algemeen. Bijvoorbeeld in mechanica krijg je daaruit het verband
\(P(t)=\vec{F}(t)\cdot\vec{v}(t)\)
. In de elektrotechniek geldt het verband
\(P(t)=I(t)V(t)\)
. Enzovoort.

Of moet je het in woorden formuleren?
Ik denk dat het de 1ste wet is omdat de 1ste wet= traagheidswet , doordat je je beweginstoestand wil behouden, maar is 2de wet geen soort uitbreiding van 1ste

En ik denk dat het in woorden moet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Kinematica/dynamica

Als de bus remt ga je inderdaad naar voor schuiven door de 1e wet, maar de tweede wet is geen uitbreiding van de eerste.

Berichten: 321

Re: Kinematica/dynamica

Ok maar wat is dan een voorbeeld van de 2de wet?

( niemand die me bij de rest van de vragen kan helpen?)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Kinematica/dynamica

Voorbeeld van de tweede wet is een massa in vrije val . F(z)=m.g

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Kinematica/dynamica

[attachment=768:scan0003.jpg]

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Kinematica/dynamica

Een voorbeeld van een puntmassa waarop pos. arbeid verricht wordt.

Een persoon die een zware houten kist voor zich uit duwt.

Een voorbeeld van een puntmassa die zelf neg. arbeid verricht. ( op een andere massa)

Dezelfde houten kist, maar nu komt de kist op een schuine helling naar beneden glijden. De persoon vangt de kist op en oefent een duwkracht op de kist uit, net zo lang totdat de kist stilstaat.

De persoon heeft nu negatieve arbeid uitgeoefend op de kist.

Reageer