Tweede studie.

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Tweede studie.

Ik ben van plan om na mijn bachelor Natuurkunde een tweede studie erbij te nemen. Zijn er hier nog mensen die een tweede studie doen of van plan zijn om er nog een studie bij te doen?

Is het eigenlijk wel te doen? (Dit verschilt natuurlijk wel per opleiding combinatie, dus misschien ook handig als je zegt welke opleidingen je doet of wilt doen)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: Tweede studie.

Waarom vervolg je de bachelor niet met een MSc in de natuurkunde? Dat vind ik een zeer welkome aanvulling op de BSc.
Albert Einstein: "Als we wisten wat we deden, had het geen research geheten".

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Tweede studie.

Daar ga ik wel mee verder hoor. Misschien dat ik een jaar alleen die tweede studie doe, maar ik ben zeker van plan om Natuurkunde af te maken.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Tweede studie.

Ik ken wel enkele mensen die twee studies combineren (muziek en fysica, muziek en geneeskunde, filosofie en fysica) en volgens mij is het wel te doen als je genoeg inzet hebt. Het enige probleem is dat je nooit alle lessen kan volgen en veel zelfstudie moet doen. Je zal volgens mij nooit eens kunnen doorzakken of een avondje vrij nemen, je moet altijd bijwerken.

Als je één universitaire richting aankan zou je er normaal ook 2 moeten aankunnen. Het is dan geen kwestie van intelligentie volgens mij, maar een kwestie van tijd, planning, doorzettingsvermogen en discipline.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Tweede studie.

Ik doe dit (ik combineer burg ir. toegepaste natuurkunde met fysica en sterrenkunde). Door de hoge overlap heb ik vrij veel vrijstellingen (vooral voor de basisvakken, wat toch is wat je minder boeit). Ik zou er normaal dit jaar in moeten slagen geen extra jaar nodig te hebben. Je maakt het jezelf natuurlijk zo moeilijk als je zelf wil. Ik heb vorig jaar bijvoorbeeld vrij slecht gepland, waardoor ik enkele vakken minder diep kende dan ik zou wensen.

Het is een beetje moeilijk om zo advies te geven. Welke studie wil je er precies bij? Probeer in te schatten wat je aankan, en hoeveel tijd je er voor kan vrijmaken (ik persoonlijk heb gewoon geleerd sneller te werken (dat was vroeger heel traag :D )). Begin desnoods bescheiden en bouw op tot een hoeveelheid die geschikt is voor je. Ik ben alleszins blij dat ik het gedaan heb (vooral omdat ik anders nooit had geweten hoe groen het gras nu precies was aan de overkant). Specifieke vragen trouwens steeds welkom (ook via pb als dat gepaster is).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Tweede studie.

Ik combineer nu Technische Natuurkunde met Elektrotechniek. Ik moet er plus minus 40 ETC van Elektrotechniek erbij doen zodat ik ook een Master in Elektrotechniek kan doen. (Dus hele TN studie +schakelminor Elektrotechniek)

Na mijn bachelor TN heb ik nog paar maanden nodig voor Elektro (25-30 ETC). In het jaar dat ik met elektro bezig ben wil ik beginnen met Farmacie. Farmacie heeft veel practica (vooral in het eerste jaar. Hoe dat in het tweede jaar is weet ik eigenlijk niet) Verder is Farmacie ook op een andere Universiteit, wat dus best onhandig is maarja..

Ik kan heel goed zelf studeren, dus colleges volgen doe ik minimaal. (Ik pik de vakken waarbij colleges belangrijk zou kunnen zijn er gewoon uit en zie dan na paar keer of het wel nodig is) Ik kan wel goed plannen, maar meestal volg ik mijn plan al na een dag niet meer. :D
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Tweede studie.

Hier in Utrecht wordt een TWIN-programma aangeboden: bachelor wis- en natuurkunde in 3 jaar, of een bachelor wiskunde en informatica in 3 jaar. Dat komt natuurlijk omdat er redelijk veel overlap is, en je hebt dan gewoon minder keuzeruimte dan bij één studie (de keuzeruimte in bijv. natuurkunde wordt dan opgevuld met wiskundevakken, als je begrijpt wat ik bedoel). Ik ben er dit jaar achter gekomen dat ik dat had gewild; vorig jaar leek natuurkunde alleen mij genoeg. Met de master Theoretical Physics op het oog is TWIN echter erg handig om te hebben gedaan. Ik ga proberen om gewoon zoveel mogelijk wiskundevakken erbij te nemen, en dan kijk ik of het de moeite waard is om de overgebleven vakken na mijn bachelor te halen.

Ik zit er ook aan te denken om erna een geheel andere bachelor te volgen (filosofie, of Nederlands), maar ik heb weinig zin om 3 jaar langer te studeren (niet om het studeren zelf, maar het feit dat ik dan pas op mijn 25/26ste aan mijn master begin.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Tweede studie.

Ik heb het een tijdje overwogen, maar besloot uiteindelijk om het niet te doen. Mijn studie neemt een hoop tijd in beslag (naar lessen gaan, voorbereidingen, taken en examens uiteraard), maar er blijft ook nog veel vrije tijd over. Die geraakt goed gevuld en dat wou ik graag zo houden. Ik overweeg wel om eventueel een tweede studie erna te doen, maar of dat doorgaat hangt van verschillende factoren af...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Tweede studie.

TD, welke studie(s) overweeg/overwoog je als ik vragen mag?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Tweede studie.

Passeren bij momenten de revue: fysica, filosofie en wiskunde. Zwaartepunt ligt bij dit laatste :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Tweede studie.

Doe net als ik, eerst een studie volgen die je na 4 jaar toch niet meer ziet zitten en dan een andere opleiding beginnen. Ook leuk :D
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Tweede studie.

Passeren bij momenten de revue: fysica, filosofie en wiskunde. Zwaartepunt ligt bij dit laatste :D
Dan vraag ik me af of dat nog wel nu zou hebben. Ik vermoed niet dat je daar veel gaat bijleren...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Tweede studie.

Je zou verbaasd zijn, ik ben er zelfs zeker van...!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Tweede studie.

Raar, want dan zou je huidige studie (burgerlijk ir.?) hetzelfde zijn als een studie wiskunde maar met extra leerstof...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Tweede studie.

Nu kan ik even niet volgen... Als mijn studie hetzelfde zou zijn, maar met extra leerstof, dán zou ik er niet veel kunnen gaan bijleren. Ik dacht dat je dat bedoelde (dat ik er niet veel zou gaan bijleren...), terwijl ik er zeker van ben dat ik er erg veel zou bijleren. Misschien begrijpen we elkaar verkeerd :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer