Springen naar inhoud

Vectoren

• Log in om te kunnen reageren

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2007 - 11:54

Hallo,

Ik heb even een probleem met mijn cursus:

Men zegt namelijk dat de grootheden uit de eerste orde (en daarmee denk ik dat men de 7 SI grootheden bedoeld) steeds scalair zijn, en dat rest steeds vectoriel zijn. Bij nader inziens blijkt dit toch niet te kloppen omdat arbeid een afgeleide grootheid is en ook een scalair is?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2007 - 12:05

Dat lijkt me dan fout als dat er letterlijk staat. Elektrische weerstand(Ω) bijvoorbeeld is toch ook niet vectorieel volgens mij.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2007 - 12:16

Ik zal het even letterlijk overschrijven uit mijn cursus:

"grootheden uit de eerste categorie (bijv. massa, tijd, temperatuur) zijn scalaire grootheden, de andere (bijv. snelheid) zijn vectoriŽle grootheden"

ook zegt men

"daar krachten vectoriŽle grootheden zijn (met aangrijpingspunt, grootte, richting en zin) kunnen ze worden samengesteld volgens de regels van de vectorrekening"

en bij het hoofdstuk arbeid

"Let er op dat het een kracht is die arbeid levert. Deze arbeid wordt gegeven door een scalair product van vectoren en is dus een scalaire grootheid"

En arbeid behoort toch niet uit de eerste categorie? waarom is het dan een scalaire grootheid?
Verder snap ik het elementaire verschil niet tussen een scalair en een vectoriŽl. Ik vindt deze cursus verwarrend.

Alvast bedankt.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2007 - 12:19

Van wat ik hier uit begrijp: je cursus definieert iets als "eerste categorie" (hoe wordt dat precies gedefinieerd?) en alle grootheden die daartoe behoren zijn scalaire grootheden. Dat wil nŪet zeggen dat elke scalaire grootheid, ook van de eerste categorie is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2007 - 12:44

Ik weet niet wat men bedoeld met de eerste categorie. het wordt niet gedefinieerd. Ik vermoed echter dat men het heeft over de 7 SI grootheden. Hoe kan ik makkelijk zien of iets een scalaire grootheid is en wanneer het een vectoriŽle grootheid is? Ik weet dat een scalaire grootheid steeds een getal oplevert en een vectoriŽle grootheid een grootte, richting, en zin heeft.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2007 - 12:47

Een scalaire grootheid kan je inderdaad steeds kenmerken met ťťn getal. De temperatuur in een ruimte bijvoorbeeld: met elk punt in de ruimte (de plaats is een vector: drie coŲrdinaten) kan je ťťn getal laten overeenkomen dat de temperatuur aangeeft (dus scalair).

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2007 - 13:05

En hoe zit het dan met krachten? Een kracht is vectoriŽl, je kan een pijl tekenen met grootte, richting en zin. Maar arbeid is dan weer scalair. Dit snap ik niet want het is uiteindelijk toch een kracht die arbeid levert?

Ook kan je een kracht toch typeren met een getal, namelijk Bv. 720 N? Dan is het scalair?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2007 - 13:16

Ook kan je een kracht toch typeren met een getal, namelijk Bv. 720 N? Dan is het scalair?

Daarmee typeer je enkel de grootte van die kracht, dat is niet alles.

En hoe zit het dan met krachten? Een kracht is vectoriŽl, je kan een pijl tekenen met grootte, richting en zin. Maar arbeid is dan weer scalair. Dit snap ik niet want het is uiteindelijk toch een kracht die arbeid levert?

Arbeid is energie, dat druk je uit in Joule. Het heeft geen richting of zin, enkel grootte.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2007 - 13:16

Toch even voor alle zekerheid. Heb je onze minicursus krachten al doorgenomen? Het gaat daar niet over arbeid, maar je zal wel begrijpen waarom krachten vectoren zijn, en waarom ze niet met 1 getal gekarakteriseerd worden ("1.2: krachten hebben een grootte en een richting").

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2007 - 13:19

Bedankt allemaal, ik zie nu mijn foute redeneringen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2007 - 13:47

Om de arbeid te berkenen die een kracht levert doe je het scalair product (en dat heet niet voor niks zo) tussen kracht en afstand (ook een vector), het resultaat is een scalair. (Het vector product is analoog, twee vectoren met als resultaat een vector). Het scalair product is dus een product tussen twee vectoren waar een scalair uitkomt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures