Algemene gravitatiewet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Algemene gravitatiewet

HOi,

ik ben bezig met mijn fysica en ik begrijp niet goed waarom men hier nu zegt in het boek dat de centripetale versnelling loodrecht op de rotatieas van de aarde staat en dus evenwijdig is aan het equatoriaal vlak. Dit in een oefening om het verschil te berekenen in g bij de polen en bij de equator. Het kan zijn dat ik de link niet zie, want het hoofdstuk ervoor gaat over pseudokrachten en de aarde draait nu eenmaal wel om haar as. Maar toch dacht ik dat de centripetale versnelling altijd naar het middelpunt gericht was?

Alvast bedankt om me uit de penarie te helpen!

Nathalie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Algemene gravitatiewet

Die centripetale versnelling is altijd naar het middelpunt gericht. Maar niet naar om het even wat voor middelpunt, dat middelpunt moet zich wél bevinden in het vlak van de door de beweging beschreven cirkel. In jouw geval komt het er dus op neer dat dat middelpunt op de aardAS ligt. Sta je op een meter van de noorpool, dan ligt dat middelpunt dus maar een meter van je vandaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Algemene gravitatiewet

Kadanza, welkom op dit forum. Kijk je in het vervolg iets grondiger in welk subforum je vraag thuishoort? Ik heb het nu verplaatst van Natuurkunde algemeen naar Mechanica.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer