Mond op mond beademing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Mond op mond beademing

Ik vraag mij nu het volgende af:

Als men iemand reanimeert, waarom doet men dan om de zoveel hartmassages een mond op mond beademing? Als het hart niet klopt dan kan er toch geen zuurstof worden vervoerd in het lichaam?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Mond op mond beademing

Precies, maar daar is de hartmassage dan ook voor.

Met het comprimeren van de borst, pomp je bloed rond. Alleen heeft dat weinig zin zonder zuurstof en daar is het beademen voor. Nu is een 'nieuw' inzicht van de EHBO-vereniging dat je met de borstcompressies ook lucht in en uit de longen pompt en dat zou op zich voldoende kunnen zijn. Of dat het is weet ik niet, maar beademen moet in principe nog steeds van ze.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Mond op mond beademing

Bedankt voor het antwoord.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Mond op mond beademing

Ik wil er nog wel bij opmerken dat de kans op succes bij reanimatie door de diverse TV-films/series nogal eens te hoog wordt ingeschat. Ik heb wel eens gehoord dat 10% succes nog optimistisch is.

Wiki bevestigt dit trouwens ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Reanimatie#Kans_op_succes

Een hopelijke overbodige edit: De kleine kans op succes is uiteraard geen reden om niet te reanimeren :!:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 163

Re: Mond op mond beademing

Hoi Martin,

Is niet alleen de mening van de EHBO vereniging hoor... :D . Overigens is het nog voor discussie vatbaar of je bij compressie daadwerkelijk lucht inbrengt en niet alleen dode lucht circuleert. Het verminderen van de beademingen heeft om andere redenen wel duidelijke voordelen.

Berichten: 9

Re: Mond op mond beademing

Volgens de laatste onderzoeken van een japanse organisatie en de amerikaanse reanimatieraad heeft het beademen waarschijnlijk (!!!) een negatieve invloed op de overlevingskans. Dit is ook de reden dat de frequentie van 15-2 naar 30-2 is gegaan. waarschijnlijk komt de beademing te vervallen bij de volgende vernieuwing van de BLS regels.

Redenen die ik gehoord heb zijn onder andere dat er nog ruim voldoende zuurstof in het bloed aanwezig is en dat het onderbreken van de borstcompressies (om te gaan beademen) ervoor zorgt dat deze veel inefficienter worden omdat de bloedstroom door de compressies maar langszaam op gang komt bij reanimeren maar wel snel weer stil ligt wanneer men stopt.

Reageer