Wet van lenz bij een spoel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Wet van lenz bij een spoel

Hallo,

Stel je sluit een sinusvormige wisselspanning aan op een spoel. Volgens de wet van lenz zal de tegen emk die de spoel opwekt evenredig met en tegengesteld aan de fluxverandering zijn. Mijn vraag is nu, hoeveel keer per periode van de wisselspanning zal de tegen emk van zin veranderen?

Ik denk 4 maal. Een sinusvormige spanning zal voor 1/4 van zijn periode in grootte toenemen. Dan bereikt de waarde van de spanning een maximum en gaat zakken. De stroom neemt gedurende deze kwart-periode ook toe, en dus de flux ook.

Dan neemt de grootte van de spanning af, en dit ook weer gedurende 1/4 van de periode van de spanning. De stroom dus ook en hiermee dus ook de flux. De zin van de tegen emk zal omkeren omdat de verandering van flux in de tijd nu negatief is. Dit is de eerste keer dat de tegen emk van teken verandert.

De spanning gaat door nul en wordt negatief en zal in de negatieve zin blijven stijgen. De flux neemt weer toe in de tijd dus zal de tegen emk ten opzichte van de vorige situatie ook weer van teken verandert zijn. Dit is de tweede keer dat de tegen emk van de spoel van teken verandert.

De spanning bereikt een minimum en hier begint het laatste kwart van de periode. de spanning gaat terug afnemen in grootte en de stroom ook. De flux neemt weer af in de tijd dus de tegen emk verandert voor de derde keer van teken.

De spanning gaat weer stijgen in grootte na de nuldoorgang en dus verandert de tegen emk voor de laatste maal van teken.

De tegen emk opgewekt door de spoel ondergaat volgens mij dus 4 tekenveranderingen. Klopt dit, of maak ik ergens een denkfout?

Bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: Wet van lenz bij een spoel

Als je een sinusvormige wisselspanning over een spoel aanlegt, dan is de inductiespanning over de spoel in tegenfase met de aangelegde spanning.

U(t)+e =0 u(t) = -e

Dus als U(t) van min naar plus gaat , dan gaat e van plus naar min.

[attachment=772:scan0005.jpg]

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Wet van lenz bij een spoel

Bedankt voor je antwoord. Ik heb ondertussen ook de fout ontdekt in mijn redenering. De inductiespanning is inderdaad ten alle tijde tegengesteld aan de aangelegde spanning.

Reageer