Schakelschema radio-ontvanger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

Schakelschema radio-ontvanger

Hallo allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk wil ik een simpele radio-ontvanger bouwen. Ik heb al een aantal schakelschema's gezien, maar elke geeft weer iets anders aan (ook de diodes die andere kanten op staan). Zou iemand voor mij een schakelschema willen tonen van zo'n simpele radio (AM) ontvanger die makkelijk te reproduceren is?

Greetx,

TK
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakelschema radio-ontvanger

Ga eens googelen op het woord kristalontvanger. Dan vind je o.a. dit schema, maar ook nog veel meer.

En het zal je misschien verbazen, maar de richting waarin de detectiediode wijst maakt voor de werking helemaal niks uit.

Berichten: 582

Re: Schakelschema radio-ontvanger


Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Schakelschema radio-ontvanger

Waarom heeft de stand van de diode niets met de werking te maken?

Dank u voor uw hulp, TK
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakelschema radio-ontvanger

De radio-draaggolf is zo hoogfrequent dat de koptelefoon daar niks mee kan. De diode zorgt er voor dat er een gelijkstroom door de koptelefoon gaat lopen die is gemoduleerd met het geluidssignaal. En of die gelijkstroom nou linksom of rechtsom door de koptelefoon loopt, dat maakt geen verschil.

Ik zou zeggen, als je die schakeling "aan de praat" hebt, probeer dan gewoon eens de diode om te draaien.

Reageer