Warme gassen en vloeistoffen stijgen op

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Warme gassen en vloeistoffen stijgen op

Iedereen hier weet dat warme gassen opstijgen, en vloeistoffen evenzo.

Nu moet ik dat morgen uitleggen aan kinderen van 12j. Ik heb wat zitten

nadenken over hoe ik dat ga verwoorden. Ik weet dat als iets warmer

wordt, de dichtheid groter wordt. Maar die kinderen gaan morgen heel

zeker vragen waarom iets met een grotere dichtheid opstijgt.

Probeer niet over te stappen naar vloeistoffen, dan haken ze echt af.

Alvast bedankt voor de moeite, want ik kom er niet meer uit.
kan de wetenschap het niet verklaren?

bedenk dan zelf iets op basis van de wetenschap, en voeg iets toe aan de wetenschap

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warme gassen en vloeistoffen stijgen op

Ik weet dat als iets warmer wordt, de dichtheid groter wordt.
Nee, de dichtheid wordt kleiner. Het soortelijk volume wordt groter.

Het is opwaartse kracht wat de stijging veroorzaakt. Wet van Archimedes.

Het gewicht van het volume van het betreffende medium1 is kleiner dan het gewicht van het volume van het verplaatste medium2.
Probeer niet over te stappen naar vloeistoffen, dan haken ze echt af.
Merkwaardig. Kinderen van 12 kunnen toch zwemmen en drijven, en spelen met een zwemband of bal in water, dus het begrip opwaartse kracht dient voor hen toch geen mysterie te zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Warme gassen en vloeistoffen stijgen op

Ik denk dat je dat juist met vloeistoffen wél duidelijk krijgt. Voornamelijk omdat ze vloeistoffen en de dingen die erin drijven of zinken wél kunnen zien. Het begrip dichtheid zou ik niet proberen te gebruiken, dat is een paar jaar later op vmbo-niveau nog steeds een probleem, een wat vaag concept. Hou het in vredesnaam maar bij "lichter" en "zwaarder".

Overigens begrijp ik de didactische reden niet. Ik heb destijds (lang geleden, da's waar) op de basisschool ook 'natuurkunde' gehad. Daar werd gewoon van ons verwacht dat we leerden dat een stuk hout dreef, en een stuk ijzer zonk. Uitdaging en nadenken werd dan gezocht in welke dingen zouden drijven of zinken. Een stuk hout met een paar spijkers, een paar meer spijkers, etc. Spannend, bij hoeveel spijkers zou het zinken? Een ijzeren boot zonk dan niet, en dat kon je begrijpen omdat ze je lieten zien dat er behalve ijzer ook lucht onder het wateroppervlak zat (en lucht dreef nou eenmaal, dus met genoeg lucht erbij kon je ijzer laten drijven). Je leert dan kritisch naar je omgeving kijken. Er knaagt dan wel vaaglijk een vraag in je achterhoofd, maar later in je opleiding krijg je dan allemaal van die tevredenstellende 'ahaa' momenten. Later leerde ik bij, werd mij ook het waarom ervan uitgelegd. Ik heb me daar altijd prima bij gevoeld. Toch ben ik altijd een nieuwsgierig Aagje geweest.

Als ik een verzoekje mag doen richting een collega van de basisschool: leer mijn aanstaande leerlingen lezen en rekenen. Dan kan ik mijn tijd besteden aan het uitleggen van concepten als dichtheid wanneer ze iets ouder zijn zonder dat ik daarbij op barriëres stuit van kinderen die ook een voorbeeld met simpele getallen niet begrijpen omdat ze niet onmiddelijk zien dat 12 gedeeld door 3 een 4 oplevert (en daarvoor godbetert een rekenmachine pakken, echt waar pi.gif ), of van kinderen die struikelen over een woord als 'afzonderlijk' in een tekst en bij wie dan heel de betekenis van de tekst in rook opgaat, of überhaupt kinderen die afhaken als een tekst langer dan 30 woorden wordt. Kost jullie minder moeite, kost mij minder moeite, kost al met al de kinderen minder moeite, en levert aan het eind van de leerplichtige periode kinderen af die iets kunnen en iets begrijpen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer