Vergelijking grootheden stroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Vergelijking grootheden stroom

Hallo,

Ik heb morgen een tentamen over elektriciteit maar nu heb ik het probleem dat ik alles zo ernstig door elkaar kan halen. Het is lastig om het uit elkaar te houden omdat ik niet weet waar ik het mee moet vergelijken, je kan je er niet in inleven. Je ziet het niet en daarom is het lastiger, het is abstract.

Nu wil ik jullie vragen of jullie van al deze grootheden het willen vergelijken met een gang met leerlingen waar ze doorheen lopen. Daarbij misschien ook de eenheid en het symbool en dergelijke.

Bijvoorbeeld zoals dit: Weerstand ®, als er in de gang een kast wordt geplaatst in het midden kunnen de leerlingen met hun boeken (Lading?) er lastiger door waardoor alles wat langzamer wat. Dit uitgedrukt in Ohm (het symbool hier).

Dit is slechts een voorbeeld ik weet niet of ik het nu goed zeg. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Zouden jullie het ook van de volgende grootheden willen doen: U (spanning), Q(Lading), I(stroomsterkte), R(weerstand), p (soortelijke weerstand), E (elektrische energie), P (elektrisch vermogen).

Ik hoop echt dat jullie en dus ook een deel van mijn klasgenoten kan helpen hiermee.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Vergelijking grootheden stroom

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 4

Re: Vergelijking grootheden stroom

U heeft gelijk, mijn fout. Nog even wachten misschien kan nog iemand helpen. Ik hoop op tijd. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vergelijking grootheden stroom

Ik vrees dat je door deze methode de leerstof niet echt onder de knie zult krijgen. Maar als jij denkt van wel dan wil ik je wel even helpen

Zouden jullie het ook van de volgende grootheden willen doen: U (spanning), Q(Lading), I(stroomsterkte), R(weerstand), p (soortelijke weerstand), E (elektrische energie), P (elektrisch vermogen).

U: potentiaalverschil tussen 2 punten: Hoeveel arbeid moeten de leerlingen verichten om van het begin van de gang tot op het einde te komen

I: stroomsterkte: hoeveel leerlingen lopen er door de gang (I=Q/t)

R: weerstand: de kast

De rest kan ik niet echt uitleggen aan de hand van een voorbeeld met een gang en leerlingen
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 4

Re: Vergelijking grootheden stroom

Is er dan een andere manier om een beetje inzicht te krijgen in dit hoofdstuk? In ieder geval wel bedankt met de 3.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vergelijking grootheden stroom

Ik pak er toch een ander verhaaltje bij, want met die leerlingen in de gang houdt het al vlot op. Het blijft een beetje krom, maar het zal even niet anders zijn. Later kunnen we het dan terug abstracter gaan maken.

Ik heb een fiets met een trapas (spanningsbron) een rondgaande ketting met schakels (een stroomkring van geleider vol met elektronen) en een achterwiel met daarop een knijprem (regelbare weerstand) die door de wrijving warm kan worden en zo water aan de kook kan brengen (energiegebruik).

U (spanning),

De kracht die ik op de trapas, en daarmee op mijn eerste schakeltje uitoefen. Dat eerste schakeltje zit vast aan het tweede, enzovoort, die kracht wordt overgedragen aan het wiel, dat daardoor in beweging komt. De spanning is dus de kracht tussen twee schakeltjes.

q (elementaire lading):

één schakeltje (één elektron)

Q(Lading),

De totale hoeveelheid schakeltjes in de ketting. (totale hoeveelheid vrije elektronen in de geleider, je stroomdraad)



I(stroomsterkte),


het aantal schakeltjes dat per seconde een bepaald telpunt passeert. (dat is dus de hoeveelheid lading per seconde die per seconde door een amperemeter gaat)

R(weerstand)

De wrijvingskracht tussen de knijprem en het achterwiel. Is er weinig wrijvingskracht, dan komt er in die rem ook maar heel weinig warmte vrij door de wrijving, en warmt je water ook maar weinig op. Anderzijds kun je je trappers dan ook met weinig kracht rondkrijgen (weinig weerstand==> hoge stroomsterkte bij lage spanning)

E (elektrische energie),

energie is de kracht die je uitoefent maal de afstand waarover je die kracht uitoefent. Als je met een bepaalde kracht trapt, geef je aan elke schakel (elke schakel is bijv. 2 cm lang) een bepaalde hoeveelheid energie, en hoe langer je doorgaat, hoe meer afstand je aflegt, hoe meer energie je dat kost: Energie = kracht x weg. In elektrische termen: de spanning maal de lading.

P (elektrisch vermogen).

In fietstermen: de kracht die je uitoefent op je ketting maal het aantal schakels dat in één seconde langskomt. In elektrische termen de spanning (kracht) maal de stroomsterkte (aantal elektronen per seconde).

ρ (soortelijke weerstand)

In dit verhaal is dat een eigenschap van de ketting: als die soepel draait (goed gesmeerd) zal die de rondgaande beweging weinig afremmen. Is die lekker verroest, dan gaat er veel energie verloren in de ketting. Hoe langer zo'n verroeste ketting is, hoe meer energie er onderweg verloren zal gaan. Elektrisch is het een (stof)eigenschap van een geleider. Hoe lager de soortelijke weerstand, hoe makkelijker de elektronen passeren. Als de soortelijke weerstand heel groot is (ketting compleet vastgeroest) gaat de ketting NIET rond (er loopt geen stroom) ondanks de kracht die je op je trappers zet (ondanks een spanning) en dan spreek je van een isolator. Je probeert dan een lampje te laten branden via een rubberen draad bijvoorbeeld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Vergelijking grootheden stroom

Wow geweldig, ik ga het nog even leren ik heb het vanmiddag! Bedankt bedankt! pi.gif

Reageer